Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Stefan J

Medlem
Har väldigt lite 2014-2018 i min "källare" och det får bli enstaka flaskor här och där. Jag bettar på 2019 och 2020 och fortsätter fylla på där så får vi se runt 2035 om det var ett riktigt beslut. Savart Le Mont Chretiens 2019 "vann" en av våra provningar nyligen och var riktigt bra. 2020 skall vara bättre så fyller på med den så får vi se.
Hur vanligt är det förresten med att "Champagne" inte finns med på framsidesetiketten ? Har ej tänkt på det förut.

20260129_221425.jpg
20260129_221449.jpg

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Har väldigt lite 2014-2018 i min "källare" och det får bli enstaka flaskor här och där. Jag bettar på 2019 och 2020 och fortsätter fylla på där så får vi se runt 2035 om det var ett riktigt beslut. Savart Le Mont Chretiens 2019 "vann" en av våra provningar nyligen och var riktigt bra. 2020 skall vara bättre så fyller på med den så får vi se.
Hur vanligt är det förresten med att "Champagne" inte finns med på framsidesetiketten ? Har ej tänkt på det förut.

Visa bifogad bild 35905Visa bifogad bild 35906
mycket bra fråga! jag skulle säga att jag knappt sett en skumpa utan "Champagne" men köper man ett vingårdsvin ifrån välkänd odlare för 2000kr är kanske inte "champagne" det viktigaste ellerhur :)
(Ps ang årgång så håller jag inte med dig, 2019 är en bättre och mer långlivad årgång, men det är som du säger får vi se först om 10år)

Stefan J

Medlem
Haha, nä, precis ! Har aldrig sett det förut och kan ej komma på någon så här rakt upp och ned.
Vad gäller 2019-2020 kommenteren så gällde den Savart Le Mont Chretiens. Av de som provat och betygsatt bägge så anser de att 2020 är bättre (Julle anser att Savart Le Mont Chretiens 2020 är det bästa vin han gjort., RP har 2020 bättre än 2019 osv). Sen om det ÄR så skall jag vara osagt såklart. Vad gäller 2019 - 2020 i sin helhet har jag provat alldeles för lite 2020 för att ha en åsikt. Dock väldigt nöjd med 2019 så här långt.

Thirsty

Smygnykterist
Finns
Dom P P2 2008 är i antågande, vad tror ni priset blir på den pjäsen? Dompa har ju gått upp kraftigt i pris sedan 2019, P2 versionen likaså.
Finns från ca 5 tkr hos diverse näthandlare. Vid jämförelse men vanliga och priset på SB så är min spekulation att den inte blir billigare här, tyvärr.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Clos du Mesnil 2008 (också LVMH) prissattes ju chockhögt, kanske med inspiration från Salon 2008. Så risken finns nog att de tar i lite extra för en sensläppt 2008, och sedan går tillbaka till en mer ”normal” prisnivå i nästa årgång.

Martinski

Medlem
Jag förväntade mig att de skulle hoppa över 2017 till 2018. Men deras 2017 är kanske lik 2010? En ganska begränsad årgång.

Men när DP passerade 2k / flaskan så går det inte köpa den längre direkt, för det är kul att pröva. Om man inte är gjord av pengar. Löneutvecklingen hänger dessvärre inte med inflationen på prestige cuvee.

Jag förväntade mig att de skulle hoppa över 2017 till 2018. Men deras 2017 är kanske lik 2010? En ganska begränsad årgång.

Men när DP passerade 2k / flaskan så går det inte köpa den längre direkt, för det är kul att pröva. Om man inte är gjord av pengar. Löneutvecklingen hänger dessvärre inte med inflationen på prestige cuvee.
Ja, också lite lustigt att de hoppade 2016 men gjorde en 2017. 2016 är väl ändå en något starkare årgång generellt?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lade märke till "Parker"-omdömet (skrivet av Kristaps Karklins, tror det är första gången jag ser det namnet hos Wine Advocate) påstår att 2017 är den volymmässigt minsta årgången de producerat och att den förväntas säljas under c:a tre månader innan den ersätts av 2018, som har producerats i större volym. Att notera för den som vill köpa varje årgång.

Emvima

Medlem
Lade märke till "Parker"-omdömet (skrivet av Kristaps Karklins, tror det är första gången jag ser det namnet hos Wine Advocate) påstår att 2017 är den volymmässigt minsta årgången de producerat och att den förväntas säljas under c:a tre månader innan den ersätts av 2018, som har producerats i större volym. Att notera för den som vill köpa varje årgång.
Står lite att läsa om DP 2017 och 2018 här.

Toppen