Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne från 1955 som ej förvarats bra?

UlrikaE

Medlem
Hej! Mina föräldrar har gått bort och när jag röjde i föräldrahemmet hittade jag en champagne från 1955, Louis Roederer. Den har förvarats i barskåpet av trä i rumstemperatur, mestadels liggande tror jag. Eftersom den inte förvarats korrekt är den inget för en auktion, enligt Systembolaget. Jag undrar om någon av er vet om den har något värde, och om man kan sälja den på annat sätt (naturligtvis lagligt). Annars får den stå kvar i barskåpet, och jag kommer alltid undra när och var mina föräldrar köpte den… 😊
 

Attachments

  • IMG_9077.jpeg
    IMG_9077.jpeg
    45,4 KB · Visningar: 137
  • IMG_9079.jpeg
    IMG_9079.jpeg
    67,5 KB · Visningar: 137
  • IMG_9078.jpeg
    IMG_9078.jpeg
    49,8 KB · Visningar: 136
  • IMG_9080.jpeg
    IMG_9080.jpeg
    44,7 KB · Visningar: 132

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Trist det är en riktigt bra årgång, annars hade den varit relativt bra skulle jag tro, men flera decennier i rumstemp så är den garanterat stendöd
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är benägen tro att rumstemp inte spelar någon roll.
Däremot gör korken all skillnad.

Hittar du spår av läckage? Om inte: potentiellt mums!

Dock nästan garanterat utan bornyr.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fyllnivå och färg (hur mörk, när man lyser genom flaskan) är viktiga inputs, jag kan inte bedöma någotdera från bilderna. Är fyllnivån så låg att den kryper ner under halsfolien? Ja, då har korken inte hållit tätt. Om inte kan man vända flaskan upp-och-ner och bedöma fyllnivån "i botten", men det blir en lite mer grov uppskattning.
 

Martinski

Medlem
Jag hade behållt en sån flaska oöppnad som "prydnad" istället för öppna den och riskera att det bara blir pannkaka. En LR 1955 att pryda i en bar, vinkällare eller så är ju bara kul.
 
Trådskapare
U

UlrikaE

Medlem
Tack för alla svar! Jag vände på flaskan och fyllnivån är cirka 4cm från botten. Jag såg också att det flöt runt någon form av utfällning. Det känns nog som att denna flaska ska få förbli oöppnad och finnas kvar som en spännande sak från vårt barndomshem.
 
Toppen