Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

BallyJ

Medlem
Härligt! I början dryckesfönstret nu då? Har två flaskor av den vanliga 2008an, som jag undrar när det börjar bli dags att dricka.
Ja, absolut i början enligt mig. Sedan är det ju en smaksak såklart, jag tycker verkligen att den är balanserad nu men ung, sedan har jag svårt att se att något mer ska hända innan ordentliga mognadstoner tar över. Då skulle jag absolut föredra den som den är nu. Har 5 flaskor kvar och ser absolut en överhängande risk att 1-2 till försvinner nu under sommaren.

Thomas

Medlem
1000021044.jpg

Blev glatt överraskad av denna då det var öppna spjäll och drickfönstret enligt mig vidöppet. Strålande frukt med en välintegrerad syra och en bra längd. Allt man kan önska sig. Inget att hålla på om man utgår från den här flaskan. Ovanligt välutvecklad för att vara en prestige från 2008. Hur som helst jäkligt god.

Nyllet

Medlem
IMG_7940.jpeg

2012 Henriot Brut Millésimé

Fantastiskt doft med rik frukt, brioche och massor med kaffe. Riktigt bra koncentration och härligt mineraldriv. Lite förvånad över att den visade upp såpass mycket mognad, främst i doften. Smaken fortsatt väldigt pigg.

Det var otroligt gott så flaskan tog tyvärr slut väl snabbt, hade varit kul att följa över några timmar. Måste se till att plocka upp en låda 2015 alltså.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 37068

2012 Henriot Brut Millésimé

Fantastiskt doft med rik frukt, brioche och massor med kaffe. Riktigt bra koncentration och härligt mineraldriv. Lite förvånad över att den visade upp såpass mycket mognad, främst i doften. Smaken fortsatt väldigt pigg.

Det var otroligt gott så flaskan tog tyvärr slut väl snabbt, hade varit kul att följa över några timmar. Måste se till att plocka upp en låda 2015 alltså.
det är inte jättepigg syra på Henriots årgångsviner håller med dig drack en 12 nyligen oxå fullt öppen och väldigt mycket mognads toner.
2015 har oxå rätt låg syra så tror den kommer dricka lika bra om 3år säkert

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Damien Hugot Grand Cru Rosé Extra brut
denna flaska är gjord på 2018 och är deggad 2023/03 med 6g dosage.

Doften är mjuk bärig frisk och flirtig.
Attacken är frisk, lätt avrundad o härligt balanserad i ung lätt bärig stil.
Kroppen är lätt tsm med balanserad medium syra.
Du får toner utav rabarber, smultron, gula päron, rostat bröd och krossad krita
allt packat i mjuk bärig hamonsik mycket frisk stil, samtidigt som det är en härligt rostad autolytisk stil.
Längden är ok och det är fin kritig mineralisk karaktär av ren krossad krita.

Dehär är ett mjukt,lätt o bärigt o flirtig rosé
för mig väldigt neutral, inställsam och saknar helt personlighet.
En bra rosé men inget vidare intressant vin.

LeChat

Medlem
Damien Hugot Grand Cru Rosé Extra brut
denna flaska är gjord på 2018 och är deggad 2023/03 med 6g dosage.

Doften är mjuk bärig frisk och flirtig.
Attacken är frisk, lätt avrundad o härligt balanserad i ung lätt bärig stil.
Kroppen är lätt tsm med balanserad medium syra.
Du får toner utav rabarber, smultron, gula päron, rostat bröd och krossad krita
allt packat i mjuk bärig hamonsik mycket frisk stil, samtidigt som det är en härligt rostad autolytisk stil.
Längden är ok och det är fin kritig mineralisk karaktär av ren krossad krita.

Dehär är ett mjukt,lätt o bärigt o flirtig rosé
för mig väldigt neutral, inställsam och saknar helt personlighet.
En bra rosé men inget vidare intressant vin.

Mina senaste rose från Hugot har också varit från årgång 2018 dock med andra degorgeringsdatum än din:

-Damien Hugot Rose Extra Brut
(Basårgång 2018, deg. maj -22)
-Damien Hugot Brut Rosé
(basårgång 2018, Deg. april 2021

Tycker nog att dessa var minst lika bra som vanligt.
Om du har fler flaskor så vänta ett par år med nästa. Ibland kan tre år på korken vara i minsta laget.

Hade själv en liknande upplevelse som din för ett tag sedan med en Charles Heidsieck Brut Rosé Reserve (Bas -18, deg. -22).
Men eftersom jag aldrig tidigare blivit besviken på andra årgångar så tror och hoppas jag att ytterligare några år kommer att rätta till den.

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_0320.jpeg

2015 Damien Hugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes (Deg. januari 2021)

Härliga ektoner! Här bjuds det på kvalitet och komplexitet i både doft och smak. Här finns en blommighet som jag ofta associerar med hyacinter, en nötig karaktär med nougat och lite champinjon i avslutet. Syran är frisk men avrundad och det känns som att den är i en riktig fin drickfas nu. Underbara aromer och både läckert maffig, samtidigt som den strålar av elegans.

Tänkt till kvällens skaldjur, men de känns faktiskt helt överflödiga, här behövs ju bara ett glas!

PJB

Medlem
IMG_7252.jpeg

Champagne Thiénot Cuvée Garance Blanc de Rouges 2008

Doft av röda äpplen, citrus, nötter och en lätt ton av honung. Smaken är fruktig med toner av mogna röda äpplen och citrus. Syran håller fortfarande, men bubblorna känns något trötta och moussen har tappat en del. Trots det är det en god och välutvecklad champagne med bra balans.
En trevlig upplevelse, även om den sannolikt hade visat sig ännu bättre några år tidigare.

Wintermute

Medlem
Dom Pérignon 2008.
Semester. Dracks över två dagar, bättre dag 2, vilket förmodligen betyder att nästa flaska bör drickas om några/många år. Hursomhelst. Vita blommor i doften, gröna äpplen, citron, lime. Musselskal och bränt krut i eftersmaken. Mycket bra, men jag kanske tycker ännu bättre om champagne med mer fat och oxidation...

Attachments

• 20260704_185833.jpg
    20260704_185833.jpg
    76,4 KB · Visningar: 26

Foley

Medlem
Dom Pérignon 2008.
Semester. Dracks över två dagar, bättre dag 2, vilket förmodligen betyder att nästa flaska bör drickas om några/många år. Hursomhelst. Vita blommor i doften, gröna äpplen, citron, lime. Musselskal och bränt krut i eftersmaken. Mycket bra, men jag kanske tycker ännu bättre om champagne med mer fat och oxidation...
Tack för avstämning. Verkar vara minst 5 år bort då om mam vill ha lite mognadstoner?

BallyJ

Medlem
Dom Pérignon 2008.
Jag öppnade en 2008 i fredags, jag tyckte den kändes pigg och fräsch men det var mycket citronvatten över den, men också väldigt trevlig mousse vid 6-8 grader. Det som slog mig mest var att jag tyckte den var väldigt torr och att syran var väl integrerad och inte störde på något sätt. Håller med om att den var bättre dag 2. Den fick 93p av mig.
IMG_7949.jpeg

FredrikC

Medlem
Min känsla är att dompa istort sett alltid är tunnare, svagare, inte lika fylligt som sina större konkurrenter. Typ Winston och krug.

Vi drack henriot 2012 rose i helgen och färgen var helt otrolig för att vara så ung?
Riktigt bra för den prislappen så beställde hem en låda till direkt.
20260703_201555(1).jpg

LarsW

Medlem
Blev 2 Bollinger hemma hos föräldrarna också.

Bollinger 2007

I näsan är det konserverad citron, havsvatten och rostade nötter. Lite dammiga kläder. Gröna oliver. Fina mognadstoner.

I munnen är det mogen frukt, en gaska skarp beska tar dock över lite väl mycket. Citrus, hint av ek och ostronskal. Mkt skalbeska i eftersmaken.

Blir osäker på var denna är på väg, vill minnas jag gillade den bättre för 3-4 år sen när jag provade den då.
God men inte stor.
89p

20260606_212624.jpg

Bollinger 1995

Spoiler allert: Denna var bättre.... 😄

Honung och hasselnätter i näsan. Konserverad citron. Hav och äppelmust. Smörstekt svamp. Ekad vanlij. Vinöst!

Smaken bjuder på marmelad och honung med mustiga äpplen. Frukten är mogen men frisk. Vaniljglass, nygräddat bröd och grädde. Moget men inte trött utan bara supergott.
Syran sitter som en skräddarsydd kostym.

Hur bra som helst just nu. Det här var en av de bättre flaskorna, har varit lite variation på de jag provat genom åren.
Kan inte ser att dessa blir bättre men tänker den här flaskan lätt klarat många år till utan att tröttna.
97p

20260607_210752.jpg

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Sélèque Solessence Rosé
denna flaslka är baserad på 2022 och är deggad 2024/11 med 1g dosage.

Pafymen är ung energisk o mycket floral med rökigmineralig profil
Attacken är mycket intensiv dehär är brutalt ungt i icke malo-stil.
Kroppen är mediumlätt , tsm med mycket hög syra.
Otroligt vibrerande energi med saltigt hög ntensiv mineralisk kalkstensprofil.
Du har toner utav jästfällning, smultron, rabarberskal, rödavinbär,
rostade mandlar, rostat bröd.
Avslutet är vasst krämigt, torrt bitigt kalkstens stramt
och ger en påtaglig alkoholhetta

Detta vin är öppnad alldeless för tidigt,
Séléque bygger verkligen på otrolig energi med bra lagrings potential i sina viner.
Jag dricker flaskan över en fyra dagarsperiod med ett glas per dag
och det är inte förrens sista glaset viner mer mjuknar upp
och kommer igång blir mer avrundat och det är egentligen bara sista glaset jag tycker är gott.
en 4-6år till underkork känns som obligatorisk för hans viner

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 36990
Visa bifogad bild 36991

NV A. Lamblot, Les Cotes Cheries
100% Pinot Meunier
Zero dosage
Disgorged 01/25
Osäker på årgång med tror det är 2020? (verkar ligga 1-2 år på lees och sedan 3 år under kork innan deg)

Stor doft. Den är inte citrusdriven utan mer åt den mogna delen av skalan – mogna äpplen, gula plommon och aprikos (nästan åt det torkade hållet), rostade mandlar, kryddor.
I munnen massor av power. Rund och vinös med härlig textur där aromerna från doften kommer tillbaka i lager på lager. Komplex och intensiv men samtidigt elegant. Lång kritig finish.

Har druckit för lite Meunier för att ha koll på om detta är typiskt för Meunier. Men riktigt kul att bli så överraskad - att dricka något helt utan minne och begär. 95 p

Någon som har provat Lamblot? Verkar ha jobbat med Prevost. Får ingen träff här när jag söker. Skulle gärna prova fler av hans champagner :)
Tack vare detta inlägg fick det bli ett besök! Följdaktligen provade jag och @Vingubben igenom några champagner. Vi blev båda så exalterade att vi glömde ta bild och instaproffset hade åkt hem några dagar tidigare.

Les Cotes Cheries var inte ens bästa meuniern...

20260708_143643.jpg

Bäst var Intuition Nature bas 20 deg 24. Helt underbart ekad med längd och komplexitet. Drar åt Ulysse, VV och M18. Hade Selosse gjort en PM så hade det varit nära... röda äpplen, vita blommor och parfym. Wow! Tyvärr fanns det bara 4 flaskor att köpa och Vingubben har samma smak som jag sjäv...:neej: Köpte även bas 23 och får hoppas den håller samma nivå!

Näst bäst var Amplitude deg 25 med en djup fyllig fatig känsla. 100 % charzonnay. Tydligen gillar Amexandre Mersault och vem gör inte det!?

Övriga viner var bra men led nog av för lite dosage i sin ungdom. Instegaren som låg på hälften stål är lite trist och ett vin var funkigt med filtmatta som kan bero på för lite svavel.

Hursom värt att testa och kan förstå om detta är hett. Oavsett grymt besök!

buteljen

Medlem
Tack vare detta inlägg fick det bli ett besök! Följdaktligen provade jag och @Vingubben igenom några champagner. Vi blev båda så exalterade att vi glömde ta bild och instaproffset hade åkt hem några dagar tidigare.

Les Cotes Cheries var inte ens bästa meuniern...

Visa bifogad bild 37097

Bäst var Intuition Nature bas 20 deg 24. Helt underbart ekad med längd och komplexitet. Drar åt Ulysse, VV och M18. Hade Selosse gjort en PM så hade det varit nära... röda äpplen, vita blommor och parfym. Wow! Tyvärr fanns det bara 4 flaskor att köpa och Vingubben har samma smak som jag sjäv...:neej: Köpte även bas 23 och får hoppas den håller samma nivå!

Näst bäst var Amplitude deg 25 med en djup fyllig fatig känsla. 100 % charzonnay. Tydligen gillar Amexandre Mersault och vem gör inte det!?

Övriga viner var bra men led nog av för lite dosage i sin ungdom. Instegaren som låg på hälften stål är lite trist och ett vin var funkigt med filtmatta som kan bero på för lite svavel.

Hursom värt att testa och kan förstå om detta är hett. Oavsett grymt besök!
Men så himla kul 👏🏻👏🏻👏🏻

Toppen