Visa bifogad bild 37458Visa bifogad bild 37457Visa bifogad bild 37456Visa bifogad bild 37455
Var på en rolig champagneprovning på Grappe i lördags så tänkte delge mina tankar kort om de champagner vi fick prova. Överlag var det en väldigt bra provning med hög nivå på samtliga viner. Alla viner dracks blint, i två flighter.
Första flighten (i den ordning vi drack dem) - tema bdb fick vi reda på efteråt. Ganska stiltypiska (möjligen bortsett från första vinet) och goda champagner av hög kvalitet.
Pierre Gimonnet Special Club Chouilly 2015. Gyllengul färg. Doft av äpple och aprikos. Krämig och fruktig. Gissade att detta inte var bdb, men jag hade helt fel. Inte den typiska citrusdrivna bdb. 100% Chardonnay. Ståltank, malo. Väldigt intressant!
Launois Maxime vintage 2018
Launois årgångschampagne heter tydligen Maxime numera. Mer klassisk bdb. Ljusgul färg. Ung och fräsch. Citrusdriven bdb. Krämig, lite ek. Prisvärd
Pierre Gimonnet Special Club Oger 2015
Annorlunda än den andra Gimonnetten. Kunde inte tro att detta vin var gjort på samma sätt, bara på annan plats. Ljus gul färg. Ståltank, malo. Citrus och lite äpplen. Fräsch, ren och elegant.
Vilmart Coeur de cuvee 2014
Ljusgul färg. Elegant. 80/20 Ch vs PN. Mer citrus och syrlighet. Lagrad på ek. Mycket hög kvalitet. Godast i första flighten. Var inte nära på att gissa rätt på detta vin trots att jag drack 2008an för ca en månad sen.
Flight 2 - en helt annorlunda flight vs de första vinerna. Stökigare men mer intressant
Lacourte-Godbillon Chaillots 2013
Detta var väldigt roligt och spännande. Mörkgul/rosa färg. 100% PN. Deg 2019. Funky doft av fudge, mandel, äpplen. Ingen malo. Skulle gärna köpa detta.
Philippe Fourrier BdN 2018 Magnum
Ljusgul färg. Krispig och ren. Päron i doften och gommen. Frisk och fruktig. Kanske lite tråkig jämfört med de andra champagnerna denna eftermiddag. Jag trodde detta var pinot blanc, eller iaf inte ren pinot noir. Svårgissad. Släpps snart på bolaget. Blir nog ett köp av denna. Bra bjudskumpa till större sällskap.
Bertrand-Delespierre L’Ame millesime 2015
Mörkgul färg. Doft av äpplen, jäst och fudge. Blandning av alla tre druvor. Bra, men kom bort lite bland övriga champagner.
Egly Ouriet Les Vignes de Vrigny
Väldigt roligt vin. 100% Pinot Meunier. Bas 2021. Ingen malo. Jordig, jäst. Jordgubbar, fruktig. Väldigt gott. Gissade Savart bull de rose. Har druckit detta tidigare, men var länge sedan nu. Grämer mig fortfarande att jag inte köpte på mig av vinet när det släpptes för 425 kr (eller nåt sånt) på bolaget för ett antal år sedan..
Bollinger PN AYC 2021
Provningens sista och bästa vin. Superrent och elegant. Röda frukter och ek. Lagrat på ekfat. Bas 2021 men med mkt reservvin. Otroligt hög kvalitet. Blir sugen på att köpa detta trots prislappen.
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag inte riktigt förstår Pierre Gimonnets storhet, givet prisläge, men det är gott. Lacourte var en kul ny bekantskap. Hade inte testat denna champagne från Bollinger tidigare, men jag förstår haussen.