Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne Isselee - rätt årgång?

Hej!

Jag är lite konfunderad och har en fråga. Är det ett vanligt förekommande fenomen att Champagneproducenter använder äldre och felmärkta korkar? Vid ett besök nere i Champagne i början på sommaren köpte jag och min pappa vars en låda med Eric Isselee BDB 2012 (Cramant). För ett litet tag sen upptäckte min pappa följande på en av sina flaskor:
2012-2009.jpg

Intrycket av denna var tydligen att den kändes äldre än 2012. Korkformen? Kan denna verkligen vara nydeggad?

Idag öppnar jag en flaska och får se följande:
IMG_4340.JPG

Detta är min tredje flaska och denna är definitivt annorlunda. Betydligt mer mognadstoner och bubblorna ytterst begränsade. Reagerade även på färgen, mörkare gul än tidigare flaskor. Svårt att se dock på bilden nedan, mörkare IRL.
IMG_4341.JPG


Vad säger ni? Finns där någon möjlighet att detta inte är vad som står på etiketten, om inte, måste detta vara ett utmärkt exempel på placeboeffektens styrka! Att jag inbillar mig att en 2012a är 2001a:(.

Även om jag tycker detta är väldigt oprofessionellt tycker jag att det är lite kul trots allt, det är en billig skumpa och jag får ju en urdragen mini-vertikal. Rena rama julafton varje gång man öppnar en flaska, vågar man önska sig en 96a nästa gång av jultomten? :)
 
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
Väldigt konstigt.
Mycket!

Ställer mig frågande till om detta ens är tillåtet!? Borde finnas någon form av regelverk som styr vad som får stå på kort/etikett och skulle bli mycket förvänad om det är tillåtet med denna diskrepans.
 

LarsW

Medlem
Intressant! Har aldrig sett detta tidigare och jag undersöker och sparar champagnekorkarna.

Hittar sen överhuvudtaget inte Eric Isselee BDB i en 2001-årgång när jag letar.

Blir ju inte heller lättare att förstå när 2001-korken ser yngre (buktar ut mer) ut än 2009-korken.
 

Ekdahl

Medlem
Har inte heller ett svar. Men korkdatumet är ju lika med deg-datumet såvitt jag vet. Men i detta fall förklarar det inget. Kanske har de haft över korkar sedan tidigare och använt dessa?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är ju inte obligatoriskt att ange årgång på korken, även om det väl ofta står något där.
Dock är det inte alltid som etiketteringen sker direkt vid degorgering (eller direkt vid buteljering för "vanliga viner"). Dels för att olika marknader ibland ska ha olika etiketter/baksidesetiketter (hälsovarning på något visst språk, namn på importören angivet o.s.v.) och dels för att de vill att etiketten ska vara fräsch även om flaskan legat ett tag hos producenten. Ofta ligger vinerna i trådbackar i avvaktan på etikettering. Om man då lyckas med konststycket att blanda ihop partierna kan man säkert lyckas matcha flaska och etikett på ett felaktigt sätt, även om man då bryter mot reglerna. Det verkar mindre troligt att man fuskar avsiktligt om man väl skrivit ut årgång eller degorgeringsår på korken.
Det verkar mindre troligt att någon återanvänt gamla korkar med årgångsangivelse på, även om det inte helt kan uteslutas eftersom champagnekorkar trots allt kostar en del. Om korkarna ska hålla sig fräscha och spänstiga kan de rimligen inte ligga och vänta hur länge som helst. Möjligen om man har en hel obruten säck med korkar, men det verkar mindre troligt än att blanda ihop backar med omärkta flaskor.
 
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
Tack för feedback allesammans.

Jag tror också främst på teorin att batcherna på något sätt blandats (oavsiktligt). En annan teori är att någon, med onda intentioner, mixtrat med flaskorna. Jag tänker mig exempelvis någon som får sparken och vill ställa till med jävulskap. Kanske långsökt, jag vet... :)

Oavsett blir det spännande vid varje poppning. Köpte några 08or med men dessa har jag låtit ligga.
 
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
Mailade producenten och fick precis svar:
”yes this can happen because the provider has to mix in the cork but it has no incident on the wine
good tasting and pleasure”

Det är väl klart att de inte medger ett eventuellt fel, så vet inte vad jag hade väntat mig egentligen...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Mailade producenten och fick precis svar:
”yes this can happen because the provider has to mix in the cork but it has no incident on the wine
good tasting and pleasure”

Det är väl klart att de inte medger ett eventuellt fel, så vet inte vad jag hade väntat mig egentligen...

Det var väl skönt att få ett bra svar från producenten och slippa dina egna ”tänk om” tankar. Nu har du ju ett svar iaf :)

Jag tyckte det här va intressant!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är det någon som kan översätta det till engelska så jag förstår? :confused: "this can happen" förstår jag, men "the provider has to mix in the cork"???

Han som levererar korkarna till producenten är glad i flaskan, så man vet aldrig riktigt vad det kommer stå på korkarna. He has to mix it to not become too confused. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vid närmare eftertanke: kan det vara en dålig översättning av det franska ordet "mis(e)" som ordboken anger som "placera". Alltså att leverantören måste "placera [texten] på korken" (d.v.s. trycka något på dem), och att det då kan bli sammanblandning?
 
Det verkar mindre troligt att någon återanvänt gamla korkar med årgångsangivelse på, även om det inte helt kan uteslutas eftersom champagnekorkar trots allt kostar en del. Om korkarna ska hålla sig fräscha och spänstiga kan de rimligen inte ligga och vänta hur länge som helst. Möjligen om man har en hel obruten säck med korkar, men det verkar mindre troligt än att blanda ihop backar med omärkta flaskor.

Om det finns en säck med korkar över, för de mindre odlarna, så lär de användas. Korkar kostar , har jag för mig , mellan 0,5-1 Euro per styck. Inget en liten odlare slänger. Ligger de i plast lär de inte torka speciellt mycket på några år.

Hej till forumet förresten.
 

jrick

Medlem
Samtidigt kan man undra om det ska vara nödvändigt att trycka årgången på korken om det sen ändå kan vara fel som används? Jag trodde poängen med årgång på korken var att erbjuda en extra källa till årgången om etiketten blivit oläslig men om det då kan stå fel på korken blir det ju väldigt olyckligt.
 
Toppen