Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne på större flaskor (6 och 9 liter)

Dovberg

Medlem
Vad anser forumet om champagne på större flaskor? Funderar på att införskaffa mig en Pol Roger 6 liter eller kanske smälla på stort och köra på en 9 liters. Vad jag kan se är flaskhalsen ungefär lika stor som en 750 ml. Detta borde egentligen medföra att den klarar av lagring bättre än magnumflaskor? Har hört att magnum är det bästa formatet för lagring, men andel luft i 6 liters borde vara mindre än i en magnum och borde då tackla längre lagring bättre?

Slutligen, hur länge tror ni att man kan spara en 6 litare Pol Roger cuvee reserve i källaren? På vanlig flaska håller den sig ju 4-5 år...
 

chambertin

Medlem
Vad anser forumet om champagne på större flaskor? Funderar på att införskaffa mig en Pol Roger 6 liter eller kanske smälla på stort och köra på en 9 liters. Vad jag kan se är flaskhalsen ungefär lika stor som en 750 ml. Detta borde egentligen medföra att den klarar av lagring bättre än magnumflaskor? Har hört att magnum är det bästa formatet för lagring, men andel luft i 6 liters borde vara mindre än i en magnum och borde då tackla längre lagring bättre?

Slutligen, hur länge tror ni att man kan spara en 6 litare Pol Roger cuvee reserve i källaren? På vanlig flaska håller den sig ju 4-5 år...

Vad jag känner till så är ofta flaskor över magnum-storlek "tillverkade" via s.k transversage dvs fyllda från andra flaskor ( ngt undantag finns men kommer inte ihåg vilket) vilket ju ger en helt onödig luftexponering. Så om du är ute efter lagringsbarheten så är nog magnum optimalt och dessutom väsentligt billigare än Jeroboam m.m.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vad anser forumet om champagne på större flaskor? Funderar på att införskaffa mig en Pol Roger 6 liter eller kanske smälla på stort och köra på en 9 liters. Vad jag kan se är flaskhalsen ungefär lika stor som en 750 ml. Detta borde egentligen medföra att den klarar av lagring bättre än magnumflaskor? Har hört att magnum är det bästa formatet för lagring, men andel luft i 6 liters borde vara mindre än i en magnum och borde då tackla längre lagring bättre?

Slutligen, hur länge tror ni att man kan spara en 6 litare Pol Roger cuvee reserve i källaren? På vanlig flaska håller den sig ju 4-5 år...
Flaskhalsen, öppningen är klar större än på 75 cl flaska och magnum. Det sägs att andelen luft i förhållande till innehåll är optimalt i magnumstorlek dvs vinet utvecklas allra bäst på magnum även om det skulle kunna lagras längre på Jero etc. Precis som @chambertin skriver är vissa av de stora flaskorna inte tillverkade helt "korrekt".
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
Tack för svar Chambertin och magnum. Har också hört det, men har vi någon erfarenhet av hur detta med "att hälla flaskor för att fylla den stora", påverkar vinets karaktär? Borde man kunna lagra den lika länge som en 75:a?

Min fråga är kort och gott om man måste dricka en större flaska inom några år och om smaken är annorlunda på större flaskor än på 75: or
 

magnum

Epernay, Frankrike
Först är det skillnad på att kunna spara länge utan förbättring och spara med förbättring. De största flaskorna kan sparas längre än 75cl oklart om det kommer att bli bättre. Jag tänkte lite på det @@chambertin skrev om att fylla på från 75cl, hos rätt många hus har jag sett stora flaskor som ligger för andra jäsning och dessa är fyllda direkt. Om du har erfarenhet av Pol Roger köp en Jero till att börja med och prova. Importören borde kunna svara på hur tillverkningen gått till.
 
Stora flaskor är festliga i själv men oftast (det finns undantag, Drappier t.ex.) så jäser vinet på magnum och fylls sedan över på 6,9,15 eller vilken storlek vi ny pratar om. I samband med den processen tillförs nytt syre så vinet bör mogna snabbare än vanligt.

Idag gör många tillverkare Jero på "rätt" sätt och jag skulle om jag ville ha en/flera större flaskor satsa på sådana.

champagne-drappier-bottle-sizes.jpg

Minsta flaska är 18,7cl Största är 30L. Alla jäser och degas i den flaskstorlek de säljs i.
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
Då låter det som jeroboam är det man ska satsa på. Ska kontakta ward wines för mer info, men större än 3 liter kan jag tänka mig även blir klumpigt när man ska hälla upp i glas.

Tack för infon!
 
Då låter det som jeroboam är det man ska satsa på. Ska kontakta ward wines för mer info, men större än 3 liter kan jag tänka mig även blir klumpigt när man ska hälla upp i glas.

Tack för infon!
Fråga Ward wines vilken är den största storlek som Pol Roger jäser och degorgerar. Kan vara så att även Pol Roger gör Methusalem på "rätt" sätt. Senast hos Krug såg jag att de hade börjat med den storleken. Vet inte om det var för familjen eller försäljning (fick inte klart svar på frågan).
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Då låter det som jeroboam är det man ska satsa på. Ska kontakta ward wines för mer info, men större än 3 liter kan jag tänka mig även blir klumpigt när man ska hälla upp i glas.

Tack för infon!
Även Jero är knepiga att servera från speciellt den andra halvan. Lycka till!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Idag gör många tillverkare Jero på "rätt" sätt och jag skulle om jag ville ha en/flera större flaskor satsa på sådana.
Jag har också läst förr att format större än magnum oftast görs med transvasage, men så vitt jag kan minnas har jag alltid sett minst jéroboam, (och flera gånger även större format än så) liggande i källarna hos de stora hus jag besökt. En fundering: kan det vara så att det är små mängder årgångschampagne man ser ligga på stora format medan transvasage kanske fortfarande tillämpas på stora format av non-vintage?
 

Per Stade

Lege artis
Stora flaskor är festliga i själv men oftast (det finns undantag, Drappier t.ex.) så jäser vinet på magnum och fylls sedan över på 6,9,15 eller vilken storlek vi ny pratar om. I samband med den processen tillförs nytt syre så vinet bör mogna snabbare än vanligt.

Idag gör många tillverkare Jero på "rätt" sätt och jag skulle om jag ville ha en/flera större flaskor satsa på sådana.

champagne-drappier-bottle-sizes.jpg

Minsta flaska är 18,7cl Största är 30L. Alla jäser och degas i den flaskstorlek de säljs i


Från "La fête du champagne"s twitterflöde:
#FêteFacts Drappier is the only Champagne house to do “prise de mousse,” or 2nd fermentation, from the 375-ml half-bottle to the Melchizedek
 

magnum

Epernay, Frankrike
Från "La fête du champagne"s twitterflöde:
#FêteFacts Drappier is the only Champagne house to do “prise de mousse,” or 2nd fermentation, from the 375-ml half-bottle to the Melchizedek
Det kan nog stämma att man gör väldigt många storlekar dock saknas 4,5 och 9l (som Pol Roger gör) på @Anders Landström bild så jag kan nog tänka mig att flera hus gör stora flaskor på ett "korrekt" sätt även om man bara gör ett fåtal storlekar.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det kan nog stämma att man gör väldigt många storlekar dock saknas 4,5 och 9l (som Pol Roger gör) på @Anders Landström bild så jag kan nog tänka mig att flera hus gör stora flaskor på ett "korrekt" sätt även om man bara gör ett fåtal storlekar.
Pol Rogers 375 ml jäser på flaska, enligt muntlig uppgift från dem själva när jag besökte dem för några år sedan. Frågade om för säkerhets skull, och påpekade att vi inte sett några halvflaskor vid rundvandringen. Svaret blev att vi inte varit inne i alla gångar, och att de föredrar att lägga rundturerna så att man ser nästan alla travar av stora flaskor, eftersom de är lite mer spektakulära. :)
Ett besök hos Drappier i Urville är lite lustigt p.g.a. kombinationen väldigt liten by för ett champagnehus (153 invånare i Urville, hittade ingen tillstymmelse till varken affär, kiosk, bensinmack eller bistro när jag letade) och en del väldigt stora flaskor i källaren.
 

energia

Medlem
Har försökt leta svar på varför det skulle vara bättre att lagra på Magnum jämfört med vanlig 70 cl butelj. Är det av smakmässiga skäl eller mer praktiska skäl?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har försökt leta svar på varför det skulle vara bättre att lagra på Magnum jämfört med vanlig 70 cl butelj. Är det av smakmässiga skäl eller mer praktiska skäl?
Smakmässiga, det anses att 1,5 L är den bästa storleken för vinets utveckling (volym, yta, luft).
 
Toppen