Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

champagne tips för ökad kunskap

nicke_pil

Medlem
fick upp ögonen för champagne för ett halvårseden men som student så har ekonomin inte varit där så bilvite ett fåtal olika sorter. nu stundar en sommar med störa ekonomi. skulle vilja köpa på mig några olika champagne för att bilda kunskap om vilka smaker man gillar och hur olika sorters blandningar och druvor skiljer sig.

det jag hoppas på är tips på champagner och en förklaring om vad som gör denna champagne värd att testa och vad man ska läsa på innan man testar denna champagne villl öka kunskapen om allt. hoppas på tips priset är inte viktigt utan upplevelsen är det viktigaste.

tack på förhand,
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
fick upp ögonen för champagne för ett halvårseden men som student så har ekonomin inte varit där så bilvite ett fåtal olika sorter. nu stundar en sommar med störa ekonomi. skulle vilja köpa på mig några olika champagne för att bilda kunskap om vilka smaker man gillar och hur olika sorters blandningar och druvor skiljer sig.

det jag hoppas på är tips på champagner och en förklaring om vad som gör denna champagne värd att testa och vad man ska läsa på innan man testar denna champagne villl öka kunskapen om allt. hoppas på tips priset är inte viktigt utan upplevelsen är det viktigaste.

tack på förhand,
Jag är ju förespråkare av småodlare då jag tycker det är där du oftast får bäst "bank for the buck".
FVL har en blandlåda med tre väldigt olika stilar på Champagne som kan vara ett bra "startkit" om man vill försöka hitta "sin" smak..
Länk här
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att du har fattat tycke för Champagne och är villig att hoppa med huvudet före ner i det stora pengaslukande hålet kallat vinnörderi!

För att börja nysta i dina frågor så vill jag föreslå att du läser igenom denna nystartade tråd (hela tråden) och se om du finner några bra svar där. Känner du därefter att det finns mer att fråga så är du hjärtligt välkommen att ställa fler frågor för att djupdyka i ämnet. :)

Som vanligt så är det bästa och mest ekonomiska sättet att lära känna sina smakpreferenser att gå på provningar där man utan att bli ruinerad kan prova flertalet varianter vid ett och samma tillfälle. Det är viktigt att prova både olika prisklasser och olika stilar, gärna från olika områden, med olika druvor och varför inte även mousserat vin med annat ursprung än Champagne. Det du gillar idag kommer mest troligt att ändras radikalt inom kort dessutom då ens smakpreferenser tenderar att förändras mycket och snabbt i början.

Vin är inget man lär sig på en vecka, det är en livslång resa fylld med magi, besvikelser och massa äventyr. Lycka till!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vin är inget man lär sig på en vecka, det är en livslång resa fylld med magi, besvikelser och massa äventyr. Lycka till!

Snygg sammanfattning!
Den största besvikelsen för mig var att jag inte kommer att ha råd att prova allt :(
Jag ville dracka allt, och gärna det bästa på en gång! Men inte med mina egna pengar :rolleyes:
 

akaSami

Livsnjutare
Jag instämmer med MattiasS,
Ett bra sätt att testa en rad olika sorter för att skapa uppfattning om stilar/druvor/dossage etc är att gå på någon/några provningar. Inte helt ovanligt att man kan kombinera det med middag vilket brukar passa fint om man är som jag som inte gillar att spotta ut gott vin ;)
En annan metod kan vara att kika in på någon producent, för att sedan köpa in de olika vinerna som denna producerar för att köra en "hus-provning". Detta kan passande göras tillsammans med likasinnade vänner, då kan man dessutom få ner totalkostnaden om man delar på priset för vinerna. Det är inte så ofta man är alert nog att jobba sig igenom 4-5-6 flaskor på egen hand under en kväll ändå ;)

För att lista ut vad som du föredrar i djungeln av champagne så kan du köra en mini-provning där du letar reda på en av vardera som du kan få tag på av BdB, BdN, druvblend och Rosé. Förslagsvis i något sånär samma prisklass för att det skall vara rättvist.

Annars kan jag bara välkomna dig, men höjer ett finger för att konsumtionen kommer att öka i proportion med antal inlägg du läser här på forumet :)
Mkt nöje! och kom ihåg att dela med dig av dina upplevelser i allas våran favorit tråd "Idag dricker vi... som vanligt skumpa!"
 

chambertin

Medlem
Förutom att den tråden är begränsad till Systembolaget vilket är lte synd för de är inte särskilt bra på Champagne, i vart fall inte på små ambitiösa producenter.
619 artiklar (mellan 200-750kr) är väl inte helt kass även om priserna ibland är lite "comme ci comme ça" och det mesta finns i BS ?
http://www.systembolaget.se/?subcategory=Mousserande vin&combinedcountry=^Frankrike$&originlevel1=Champagne&pricefrom=200&priceto=750&bottletypegroup=Helflaska glas&sortfield=Price&fullassortment=1
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tycker att det förtjänar att poängteras ännu en gång;
-När det gäller min småodlarfavoriter så är ju valet att köpa dem när de släpps 50-100 kr billigare flaskan (FVL) mot SB's pris eller vänta typ tre månader, köpa dem dyrare och behöva gå genom deras kö och beställningssystem, små allokeringar etc.
Men, whatever floats your boat...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Låt nu inte denna tråd utvecklas till ännu en systembolagstråd för det har vi andra ställen för.

Självklart så spelar inte källan för inhandling någon som helst roll när det gäller trådskaparens frågeställningar. Alla inköpsställen duger utmärkt så länge tipsen fyller trådens syfte. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Låt nu inte denna tråd utvecklas till ännu en systembolagstråd för det har vi andra ställen för.

Självklart så spelar inte källan för inhandling någon som helst roll när det gäller trådskaparens frågeställningar. Alla inköpsställen duger utmärkt så länge tipsen fyller trådens syfte. :)
Ja, ville mest ha fram att man kan hitta Champagne på fler ställer än SB.
-Det skall värmas i tid det som krokigt ska bli...
Lite som man säger inom Public Service... Det finns förstås andra leverantörer som är lika bra :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hittar bara 3st Champagner i en blandlåda på FVL (eller missar jag ngt?).
Åååh, orkar inte, det var ju f.ö blandlådan jag började med att föreslå, FVL var ett exempel på en leverantör (av många) som är bättre på småodlare än Systembolaget även om man får köpa via deras kampanjer.
Detta för att få lite perspektiv på att det finns fler ställen att hitta bra skumpa än just på SB och att det finns mycket bra utöver de stora och kända märkena som är både gott för strupen och för plånboken.
Blandlådan tycker jag är ett smart köp om man vill prova olika stilar därtill av ambitiösa mindre odlare.
 
Trådskapare
N

nicke_pil

Medlem
tackar för så mkt information och hoppas på mer tankar idéer och förslag. självklart ska jag uppdatera er vad jag har testat och vad som faller mig på smaken just nu i ett tidigt stadium.
 
Toppen