Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - tredje besöket

Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Del 5

Florence Duchêne, Cumières
Inne på Florence Duchênes gårdsplan i mitten av byn parkerades bilen 14:05 och vi möttes av Florences man Vincent, som kommer från en vinfamilj i Languedoc. Tillsammans driver de firman sedan 2011 då de tog över efter Florences pappa, vars släkt har odlat druvor i Champagne sen mitten av 1800-talet. Hennes mamma är bördig från Filippinerna. Florence och Vincent träffades i New York där hon utbildade sig inom vinmakning. När de tog över firman försökte de bromsa försäljningen av druvor till andra producenter och ville göra mer egna viner. Nu producerar de 8.000-10.000 egna flaskor om året till skillnad från de första årens 1000-2000 flaskor/år.

För fjärde besöket i rad började vi med att prova från faten, och de exotiska noterna som vi hittade hos Charlot återfanns även här. Vincent var nöjd med året och hur faten upplevdes så här tidigt i processen. Vi fick också testa ett extremt animaliskt rött från fat, han var lite bekymrad över vart det skulle ta vägen - och vi likaså. Sammantaget var det ett kompakt vineri och det gick snabbt att vandra igenom efter fatproverna. Tillbaka i provningsrummet dök Florence upp, hon ursäktade sig med att hon hade fastnat i administrativa spörsmål och att det var mest det hon hann med nu för tiden. Hon hade fött barn nästan varje år sen 2016 eller liknande, berättade hon lite skämtsamt. Florence längtade efter att återigen kunna vara mer hands on i vineriet och hoppades därmed att förskolorna inte skulle stänga igen.

Vi började med att prova deras Kalikasan (natur på filipinska): Brut Zero, 50/50 PN/PM, basår -12, degorgerad 2018 utan dosage. De berättade att de vill ha minst fem år på jästen för alla deras viner. En mycket trevlig brut nature som kostar kring 20 euro. 1000-1500 flaskor/år. Den följdes av Di Mangan (skördeguden), samma vin fast i extra brut, också trevligt men inte riktigt samma skärpa som det första, i min mening. Samma pris och samma upplaga. Tredje vinet var deras Brut reserve, med 50/45/5 PN/PM/CH, bas -13, degorgerad i oktober 2019 med en dosage på 6g/l. Det enda vinet vi inte köpte med oss av. Vi fick också testa deras rosé som heter Bathala (gudarnas gud) och har samma “recept” som Kalikasan och Di Mangan men man tillsätter 8% rött vin av PN. Den “formella” delen av tastingen avslutades med ett rött vin från 2013, som de gjorde 300 flaskor av. Riktigt riktigt bra, men fanns inte till försäljning. Däremot kunde vi få köpa deras röda från -17 och -18, de skulle bara fixa etiketter. Cirka 300 flaskor producerade av varje och med den största vaxklump jag sett på en flaska och tro mig, jag har sett många.

Ett trevligt möte där vi återigen blev sittande länge och pratade om allt möjligt. Skolsystem, intressanta producenter (de gillade och umgicks med De Sousas) och livet som småbarnsföräldrar i Champagne kontra Österlen avhandlades. Efter nästan 3 timmar lämnade vi gårdsplanen med en tyngre bil och glada i sinnet. Vi fick också med en låda av deras nya vin från 2016: Anak (barnet) som jag hade förbokat i våras. Ett vin med druvorna (50/50 CH/PN) från en vingård, vinifiering på fat och där så mycket som möjligt gjorts för hand: degorgering, numrering och handknuten grimma osv. Till och med vax på toppen, vilket jag inte tror jag har sett på champagneflaskor tidigare. Tillbaka till lägenheten och snabbt ombyte för resans sista restaurangbesök, den här gången på Why Not i Epernay.

Why Not är en relativt ny restaurang i Epernay med höga ambitioner. Vi beställde in en flaska Egali från Eric Taillet som funkade utmärkt genom hela måltiden. En trerätters middag, vi valde olika rätter och samtliga var riktigt bra - några till och med fantastiska. Mycket trevligt ställe som vi definitivt kommer att återvända till.

Nöjda och glada efter en otrolig dag, med besök och bemötande som vi inte ens kunnat drömma om, vandrade vi mätta och smått lyriska hem mot lägenheten i god tid innan utegångsförbudet. Macrons presskonferens följdes noga för att se hur struligt det skulle bli att ta oss hem, men efter besked om att nedstängningen skulle ske samtidigt som vi var tillbaka i Sverige kunde vi pusta ut lite. Eftersom vi nästa dag skulle på en tidig provning innan hemfärden ägnades resten av kvällen åt packning och förberedelser.

Den sista morgonen steg vi upp tidigt för vårt tredje besök hos Jérôme i Chouilly.

47EBAE15-750D-4422-ACBB-0B96C40FA27F.jpeg 5D747320-162B-4785-9F47-E99419C23244.jpeg 98C6FE89-83F3-45FC-A718-668429CB58BA.jpeg F8DB22C0-1401-49C0-BF09-722488EE066B.jpeg 1B2E9B8F-AF6F-456A-88F4-EA8452961B71.jpeg 52D829FD-82DC-430C-86CD-F666F45B4E0F.jpeg B4FDF457-5E38-4633-985B-7C9E31C1A931.jpeg 43943E86-DA6B-490D-959D-3E57343030E7.jpeg
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Del 6

Legras & Haas, Chouilly
Vi hade bokat ett snabbt besök klockan 8.00 med Jérôme hos Legras & Haas (man kan bara hoppas att fler producenter tar efter att ta emot så tidiga bokningar, det hade underlättat planerandet). Jérôme dök upp några minuter sen, det hade varit lite “kalas” kvällen innan.

Vi testade raskt igenom Intuition, Grand Cru Blanc de Blancs, Grand Cru Blanc de Blancs Extra Brut innan det blev lite mer intressant, nämligen den efterlängtade Blanc de Blancs Millesime 2012. I mina noter hittar jag: gröna äpplen, rök, nötter och grillad citron, det här är bra och kommer att ge fin utdelning i framtiden. Vi testade också Exigence 9 som är trevlig men har nytta av lagring. 2014 gjorde man även ett stilla vitt, enligt Jérôme var det första och sista försöket, som vi fick prova. Påminde en hel del om Jura-chardonnay, otrolig doft men behöver sammantaget tid innan det sitter helt.

Vi pratade om årgångar och Les Sillons, vilka årgångar som ska släppas och i vilken ordning - mycket intressant att höra hur de tänker. Tyvärr är mina anteckningar alldeles för röriga och bedrövliga så jag vågar inte lämna ut hur jag uppfattade att släppen skulle bli. Jérôme berättade också om hur det sett ut under 2020 samt sina tankar om framtiden för Champagne och eventuella nya marknader.

Vi pratade om “partiklarna” i Comtes -08, vilket han inte var ett dugg bekymrad för, han hade själv köpt ett 6-pack och gillade verkligen Comtes. Förvisso hade hans flaskor sett klara ut, men han förklarade hur partiklarna troligen hade uppstått och det inte skulle vara någon fara, vad nu det kan vara värt. Han tyckte också Comtes 2000 dracks underbart för tillfället.

Eftersom vi hade önskelista med oss från ett gäng forumiter så tog det ett tag innan allt hade betalts och packats, bland annat fick ett 3-pack av deras Pi-magnum åka med till Sverige för att spridas ut i några skånska källare.

Snabbt tillbaka till avenyn och Bergere för en snabb frukost, vi var de enda boende/ätande den här morgonen, sen var det packning och smidig utcheckning. Tur man har spelat Tetris för det var en hel del lådor som skulle packas in. Vi svängde också förbi @magnum för en snabb uppdatering av läget och hämtade då upp två lådor som skulle få åka med till Sverige.

Vi lämnade Epernay vid 11 på torsdagen och på grund av vägarbeten och köer i Tyskland korsade vi den svenska gränsen vid 5-tiden på fredagsmorgonen. Jag fick på hemvägen också uppleva ett helt öde Border Shop mitt i natten, då barnvakter och vänner på hemmaplan hade önskat vodka, gärna i box, samt Piratens besk. Jag rörde mig snabbt genom våningarna på Border Shop utan att träffa på en enda människa fram tills kassan och uppdraget kunde slutföras. Det kan ha varit det snabbaste besöket som gjorts i den butiken. Gränspolisen i Sverige blev nyfiken på vår last och var vi hade varit då bilen var ganska tungt lastad. På frågan vad vi hade därinne blev svaret: “Champagne och Vodka i bag in box”, och med småskrattande poliser vinkades vi vidare.

17 timmar tog hemfärden vilket innebar den andra “dyngningen” på 5 dagar, inte så illa för två 40-åringar, men det var riktigt skönt att komma hem och pusta ut. Jag vet att jag inte är ensam här om att gilla uppackning av viner, föra in i CT, göra plats och bära in i källaren så det fanns mycket kul kvar att göra även om själva resan var över.

Planerna för 2021 är påbörjade och vem vet, kanske kommer det en ny reseberättelse då. Tack till er som har läst, gillat och kommenterat. Är det något ni undrar så tveka inte att kommentera eller skicka ett DM.

/M&E
 

Attachments

  • 2E7E613D-336D-4422-84F0-333E2B397B6B.jpeg
    2E7E613D-336D-4422-84F0-333E2B397B6B.jpeg
    49,9 KB · Visningar: 202
  • C3776810-77A8-4802-B326-CC1E3895D350.jpeg
    C3776810-77A8-4802-B326-CC1E3895D350.jpeg
    74,5 KB · Visningar: 193
  • C2F12BE9-BF2B-4057-849C-3D96EC58AA21.jpeg
    C2F12BE9-BF2B-4057-849C-3D96EC58AA21.jpeg
    70 KB · Visningar: 195

Dejzan

Medlem
Tack för att du delade med dig av din resa, underhållande och lärorikt.

Edit: kan tydligen inte skriva..
 
Last edited:
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Toppen