Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagner i det fasta sortimentet – provning 20 september

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Igår ordnade Systembolaget en provning med samtliga mousserande viner i det fasta sortimentet. Då jag inte är så jättebenägen till självplågeri så valde jag att plocka ut champagnen och bara prova den. Anteckningarna är som vanligt mina blinda kommentarer, ingen större frisering har skett i efterhand.
De här vinerna är tillgängliga nu.

Champagne
Nr 77657, A Viot Brut Tradition, 175,00 kr, 750ml
Snygg, lätt ton av smörkola. Bra mineralig ton, fruktig och öppen. Småhårda bubblor, bra syra och lite brödig. Smörig, nötig. Bra längd, visst sött avslut. lite syntetisk mot slutet.

Nr 77262, Philippe De Nantheuil Brut, 179,00 kr, 750ml
Sötfruktig, tropisk, citrus, lite vanilj. Mandel med dragning mot björnklister. Bra och tuggig frukt med längd, bra syra, lite skarp. Citronbett mot slutet. En antydan till champinjon.

Nr 7719, Charles Mignon Brut Premium Reserve, 189,00 kr, 750ml

massor med bubblor, bra och behaglig munkänsla, ren och lång med ordentligt med citrus. Kort mot slutet. Lite våt papp. Av det enklare, men rena, slaget.

Nr 2272,Champagne Pannier Extra Brut, 199,00 kr, 750ml
Tropisk och lite smånötig. Champinjoner, lite rå citrus, ungdomlig och spretig med grape. Brödigt, lång smak men vattnigt avslut. Lite oklar, inte dålig, inte jättebra.

Nr 7891, Beaumont des Crayères Grande Réserve Brut, 209,00 kr, 750ml
Skön och inbjudande doft, söta, tropiska frukter, lite vanilj. Snygg, enkel men helt ok. Lite skarp syra och en hel del dosage, varm finish med ett knäckigt avslut. ok men mnja.

Nr 7430, Jeanmaire Brut 209,00 kr, 750ml
Lätt brända toner, gummi direkt på näsan. Misstänker kork. Syra, lite bränd och bråkig. Ok koncentration. Oklart, vad är detta?

Nr 7865, Massé Brut, 219,00 kr, 750ml
Antingen ung och knuten eller bara ointressant. Antagligen det senare. Spretig och ung syra med syntetiska övertoner. Tunn, trist och citrus. Nej.

Nr 7372, Palmer & Co Brut Reserve, 259,00 kr, 750ml
Lätta champinjontoner, mineraler, autolyskaraktärer. bra struktur och munkänsla. bra längd och balans, dock ung. lite spretig syra, citrus. men söt, knäckig finish. Helt ok!

Nr 7555, Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut, 269,00 kr, 750ml
Lätt och lite vått papper. Tunn, syra, ren dock lite brända toner mot slutet. en del röda bär. Hmm, oklart.

Nr 2739, Vve Fourny & Fils Blanc de Blancs Brut Premier Cru, 279,00 kr, 750ml
Oväntad första ton av päron. Lite vaniljigt, lite tropiskt. Dock med betoning på lite. Stram, stram, stram – dock med potential. Bra sug i gommen, bra längd. Mindre grape, med lime. Mineral och stram. Gillar! *

Nr 77155, Grönstedts Champagne Brut, 279,00 kr, 750ml
Burksparris? But why? Ännu mer burksparris. Burksparris med spretig syra och lite bränt gummi. I helvete.

Nr 72474, Beaumont des Crayères Fleur de Prestige Brut 2003, 289,00 kr, 750ml
Lite honung och lite tropiskt, inte så stort som man skulle kunna tro. Moussen är lite på den tunna sidan och dosagen är ganska hög. I det stora behaglig men enkel. Varmt avslut. Mnja.

Nr 7686, André Clouet Grande Réserve, 289,00 kr, 750ml
Ren, lite kryddig. Även här dock lätta burkiga toner. Fattar ej. Lätt, vattning och utan längd eller existensberättigande. Nej.

Nr 7777, Collet Brut, 150,00 kr, 350ml
Lite kola och knäck omedelbart på näsan. Mandelkubb. Ok struktur, ok syra. Ok munkänsla och längd. Grapetoner mot slutet. Lite fuktigt papp. Hmmm, vad är det? Oklart. Mnjä

Nr 7414, Baron Fuenté Galipettes Brut, 309,00 kr, 750ml
Luktar som det börjat efterjäsa, vilket naturligtvis är lite vad ett mousserande ska göra, dock inte på det här sättet. Grönt, lite gräsigt. röda bär. Röda vinbär, skarp syra, obehagligt. Nej.

Nr 7450, Launois Blanc de Blancs Brut Cuvée Reservée, 319,00 kr, 750ml
Lätt och tropisk med toner av citrus. Inte så många andra sätt att säga det på. Dock uppfriskande. Bra balans, munkänsla och längd. Bra och koncentrerad smak, citrus, lite grape och mandeltoner mot slutet. Det här är gott.

Nr 7592, Nicolas Feuillatte Millésimé Blanc de Blancs 2006, 319,00 kr, 750ml
Bra, skön och knäckig doft, nästan som om det är lite mognad i vinet. Dosagen slår genom lite, mer smörkola än knäckighet på smaken. Ok bubblor, dock lite låga. tunn smak. Hmmm.

Nr 7546, André Clouet Silver Brut Nature, 319,00 kr, 750ml
Spretig, lite kryddig, lite pappig. Bra syra, dock endimensionell. Torr finish, det är typ det. Och lite mogna äpplen.

Nr 7332, Piper-Heidsieck Brut, 319,00 kr, 750ml
Återhållen frukt med massor av mineraler. Citrussyra, mineraler på gränsen till kåda, lite småtuggig struktur, ungdomligt obalanserat som gör att den känns sötare än den är. Lite grape, lite citrus… Ja, kanske.

Nr 7867, Palmer & Co Vintage Brut 2008, 329,00 kr, 750ml
Brödig, hittar en lätt kork i den här också, är det champinjoner? Definitivt en lätt kork. Trist.

Edit: Med tanke på producent och årgång så borde det här vinet vara toppen. jag orkade inte be Systembolaget öppna en ny flaska på provningen, mest för att alla andra skribenter redan hade provat och ingen hade märkt något fel. Jag rekommenderar alla att köpa en flaska och prova själva. Palmer av årgång 2008 borde på alla sätt vara ett klipp.

Nr 7867, Palmer & Co Vintage Brut, 2002, 829,00 kr, 1500ml
Champinjoner, mognadstoner, tropisk och honung. Bra syra, balanserad, äpplen, knäck, citrus. God som tusan nu. Klippbubbel *
Edit: Har provat den här hur många gånger som helst. Lysande vin.

Nr 7350, Pierre Peters Cuvée de Réserve, 329,00 kr, 750ml
Gröna äpplen, lätta sådana. Ungdomlig syra, äpplen, viss struktur, lite smågrön mot finishen. Kryddig men med bra längd. Kan bli något. *

Nr 7890, Tsarine Brut Premier Cru, 329,00 kr, 750ml
Lätt, lite småfruktig. Lite småpappig, men bra koncentration, bra längd och bra balans. Gillar munkänslan och eftersmaken. Varm men inte eldig. Hmmm, kanske!

Nr 7734, Cuperly Grande Reserve Carte Verte Brut, 339,00 kr, 750ml
Ren, snygg, lite äpple och tropiskt – med en ton av fisk. spretig, kort och ointressant syra. Nej till längden och pappen. Nej.

Nr 7553, Palmer Blanc de Blancs, 2011, 339,00 kr, 750ml
Ren, lite autolyskaraktär, Snygg. Hög dosage, söt, nästan lite saftig. Tropisk och citrus. viss struktur dock ej minnesvärd.

Nr 7553, Palmer & Co Blanc de Blancs Brut 2005, 799,00 kr, 1500ml
Ren, snygg och lite knuten doft med äpplen, lite päron och lite citrus. Lite kryddig touch (mineral). Bra och mineralig på smaken, bra munkänsla och bubblor, Kryddig och bra frukt. Gillar längden! Känns ändå lite enkel…Hmm…

Edit, för både Palmer BdB 2011 och 2005. Palmer lyckas på något sätt få BdBn att bli saftigare och sötare än millesimmen. Oklart hur de gör. Bdb är bra, millessimmen är bättre.

Nr 7329, Launois Vintage Blanc de Blancs Brut 2009, 349,00 kr, 750ml
Smörkola. Smörkola och lite hallon. Citrus, spretig och jag är inte så mycket kompis med denna. Känns enkel och ihopslängd.

Nr 2265, Collin-Guillaume Millésime 2008, 359,00 kr, 750ml
Ren, citrus. Bra syra. Ren, helt ok, mycket äpplen på smaken. Kan lätt bli för mycket. Matchampagne. Vad är detta? Långt tuggigt avslut dock.

Nr 7500, Lanson Black Label Brut, 369,00 kr, 750ml
Champinjonspad med lite mandel. Sötaktig, intressant munkänsla utan direkt längd. Lite syra mot slutet. Fuktig/papp.

Nr 7723, Diebolt-Vallois Prestige Brut, 369,00 kr, 750ml
Lite grön och bråkig. Så ska den väl inte vara? Ok syra. Lite albyl och röda bär. Jästtoner, inte på ett bra sätt i eftersmaken. nej.

Nr 7398, Heidsieck & Co Monopole Blue Top 99,00 kr 200ml
Tyvärr slut. Så synd som det kan vara att en champagne med skruvkork är slut.

Nr 7543, Mumm Cordon Rouge, 379,00 kr, 750ml
Lite champinjoner, lite äpplen. Ganska mycket champinjoner faktiskt. Lite tam och platt på smaken, dock ok syra, ren och snygg, inga issues. Småtuggig med viss mineralitet. Vad döljer sig här? Bra längd.. Hmm.

Nr 7422, Taittinger Brut Réserve, 385,00 kr, 750ml
Ren, snygg. Inga större issues med doften. Lite ung och knuten? Enkel men ren. Lite citrus, lite kryddigt, lite tropiskt. Oförargligt och inte förolämpande.

Nr 7518, Moët & Chandon Brut Impérial 389,00 kr 750ml
Svårplacerad. Grape och citrus kanske. Ung? Chamoinjontoner på smaken, lite syra, småplatta bubblor (öppen länge) lite grape. viss sötma. Mnjä.

Nr 7487, Deutz Brut Classic, 398,00 kr, 750ml
Citrus, lite knäck, lite trä? Rund doft med lite lätta mognadstoner (i brist på bättre ord). Ren, snygg. Bra syra, lite svampighet, lite tropiskt, rund och faktiskt ganska god. Lättsamt.

Nr 7549, Pol Roger Brut Réserve, 409,00 kr, 750ml
Bra näsa. Ungdomligt knuten, men det finns en hel del att hämta bakom det dolda. Rund, god balanserad men ungdomlig. Lite tunn mot slutet med spretiga albyltoner, dock krydda och bra längd och munkänsla. Bra.

Nr 7602, Louis Roederer Brut Premier, 409,00 kr, 750ml
Ung och knuten men ren. Bra syra, lite citrus, en underlig lite sälta som inte är helt oäven. Lite tropisk. Lite kort och ganska oförarglig. Inte dålig, inte bra.

Nr 7424, Veuve Clicquot Brut Gula Änkan, 409,00 kr, 750ml
Rund och bra näsa, dock knuten med lite frukt och champinjoner. Lite ungdomligt spretig, lite knäck lite champinjoner. En skvätt bröd. Citrus och lite syntetskt avslut. Hmmm, ok. Men inte så mycket mer än så. Dock så får man vad man får. Röda bär mot slutet.

Nr 7418, Bollinger Special Cuvée Brut, 449,00 kr, 750ml
Mogna äpplen, nästan lite calvadostoner. äpplig, bra syra och munkänsla. Helt ok längd, gott men inte stort.

Nr 7871, Taittinger Brut Millésimé 2008, 489,00 kr, 750ml
Bra mineraler på näsan. Riktigt bra sug och bett på smaken med mycket mineraler, bra syra, bra munkänsla citrus, brödigt. Gott! Bra städbubbel! Lite kartigt mot slutet.

Nr 7637, Ruinart Brut Millésimé 2008, 489,00 kr, 750ml
Ungdomligt och ganska mycket utan doft. Rent, dock kort och ostron. Hmmm, nä. Platt Defekt?

Nr 7536, Pol Roger Brut Vintage 2008, 529,00 kr, 750ml
Lite mer färg, gyllene. bra med honung, tropiskt, knäck och lite choklad. Ungdomligt och lite kort. Bra knäckighet, citrus, finns mycket bakom, dock ungt och knutet nu med lite sötma mot slutet. *

Nr 7789, Henriot Millésime Brut 2008, 549,00 kr, 750ml
Nämen ja! Lite rostade fattoner, kaffe, knäckigt, tropiskt och öpplen. bra mineraler. Bra munkänsla, bra längd, ungdomligt spretigt. Viss sötma, men bra längd, bra känsla. kan bli något. Låt ligga. *

Nr 76510, Louis Roederer Brut Vintage 2008, 559,00 kr, 750ml
Lite spontana chokladtoner? Citrus, bra sug lite sött, ok längd men räcker det? Lite tropiskt och godisartat. hmmm

Nr 88285, Pol Roger Blanc de Blancs 2008, 619,00 kr, 750ml
Ren, snygg, mineraltoner. Lite autolyskaraktärer, ung och sluten. Kryddig, ren, snygg och helt ok. Lite obalanserad pga ung. bra längd och bra finish. *

Nr 7579, Bollinger La Grande Année Brut 2008, 949,00 kr, 750ml
Champinjoner och lite mognadstoner, lite champinjoner och lite maderiserade toner. Bra och knäckig, lite mogna äpplen, lite knäck. Ung, bubblorna borta. Konstigt. Ska den verkligen vara så här mogen nu? Våt papp. Lite missvisande som mina anteckningar.

Edit: andra gången jag provar denna. Var förvånad över att den är så väldigt champinjonig redan nu, det brukar vanligtvis komma senare. Om man gillar den här stilen, som importören kallar ”klassisk bolly” så kommer man att älska den. Annars… inte.

Nr 7428, Dom Pérignon 2006, 1379,00 kr, 750ml
Mineraler, lätt av trä, lite rostat, nötigt, knäckigt och äppligt. Syra, mineraler, kolsyran borta även här, brödigt, lite nötigt. bra känsla mot slutet, viss koncentration men jag är lite besviken. Måste således vara dompan.

Nr 7548, Cuvée Sir Winston Churchill 2004, 1350,00 kr, 750ml
Tropisk, honung, brödigt. bra syra, snygg, ren och lång med honung och tropiskt. Lång eftersmak och bra finish. Ung med potential. *

Nr 7494, Krug Grande Cuvée, 1499,00 kr, 750ml
Ung, mineraler, lite vaniljtoner. Hmm, så varm på näsan! Ung, sluten, kanske en av de slutnaste jag provat. Brödighet, lång smak och koncentration men så ung. En av de bättre GC på länge. Gott! **

Rosse
Nr 7471, Alexandre Bonnet Perle Rosé Brut, 269,00 kr, 750ml
Ren, snygg och bra balans. Söt och god, lite sötma, fruktig. Gott. Inget att bråka om.

Nr 7877, Tsarine Brut Rosé, 329,00 kr, 750ml
Snygg doft, öppen och uttrycksfull. Röda bär. Sköna mineraler, bra syra, bra längd lite kryddig och ett bra sug. Den här är inte alls otrevlig, även om avslutet är på gränsen till FÖR mycket. Hmm, gillar.

Nr 7495, Lanson Rosé Label, 399,00 kr, 750ml
Rund och bra, lätta mognadstoner. Lite choklad. Röda bär. Torr, bra syra, ok längd, lite väl mycket albyl, dock föredömligt låg dosage. Fruktig och fin och bra mineral. Hmmm, ok?

Nr 7598, Moët & Chandon Rosé Impérial, 435,00 kr, 750ml
Mineraler, nästan lite ektoner. Bra och koncentrerad men ändå elegant. Röda bär och frukter. oväntat sluten på smaken, lite spretig och syntetisk syra, kort och inte så mycket att hänga i granen. Trist.

Nr 7405, Gosset Grand Rosé Brut, 499,00 kr, 750ml
Hmm, wat dis? Ung och ganska sluten, nästan lite träig på näsan. Vinös. Nästan lite grön. Bra syra, bra frukt och längd. Ingen mousse kvar, men bra längd och gott. Bra, ung och knuten frukt med bra längd. Håller. *

Nr 77226, Louis Roederer Rosé 2011, 559,00 kr, 750ml
Lite småspretig men sluten doft. Bra syra, ung i stilen, gummi. citrus, inte så mycket röda bär. Ok längd,men strukturen håller inte riktigt. Mer en vit skumpasche än en rosse på stilen. Ja, den är god. Men jag vet inte riktigt. Lite som att de inte visste själva vad de ville göra. Det är ett bra, men ett kluvet vin.

Nr 7755, Bollinger Rosé, 589,00 kr, 750ml
Extraherat med skalkontakt, lite slånbärsdoft. Vått papper, lite tanniner, lite frukt.

Nr 7611, Lacourte-Godbillon Pinot Noir Rosé Sec, 375,00 kr, 750ml
Vått, lite fiskigt. Urghel. Sött, bittert och obalanserat. Nej, gillar ej. Syntetiskt och på låtsas

Nr 7421, Veuve Clicquot Sec Gula Änkan, 409,00 kr, 750ml
Mycket bättre än väntat. Inte så fasligt sött, bra syra och bra balans. Inget fel på det här inte! Lite sött och knäckigt avslut, vad annat att vänta. Lite kort och okomplicerat och antagligen överprisat. Dock ej dåligt.
 

Essle

Medlem
Fråga på årgångarna. Ex Henriot, Pol Roger och Bollinger LGA. Dom årgångar som provades är inte dom som står i hyllorna. Innebär medverkan på provningen att dom är på gång?
 

Essle

Medlem
Intressant med Palmer & Co 2002 på magnum. Har en liggande men inte provat innan. Utifrån vad jag läst tidigare trodde jag den skulle behöva ytterligare tid men här låter det som läge att öppna!
 

kayaker

Cyklist
Fråga på årgångarna. Ex Henriot, Pol Roger och Bollinger LGA. Dom årgångar som provades är inte dom som står i hyllorna. Innebär medverkan på provningen att dom är på gång?
De har nog redan bytt årgång. Jag vet att så är fallet med Pol Roger. Om du vill vara säker på att få den årgången får du beställa till en butik som inte har några flaskor inne.
 

Essle

Medlem
De har nog redan bytt årgång. Jag vet att så är fallet med Pol Roger. Om du vill vara säker på att få den årgången får du beställa till en butik som inte har några flaskor inne.
Årgångarna är inte dom samma på hemsidan heller för dom respektive dryckerna. 2005 för Bollinger och 2006 för Henriot och Pol Roger
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Intressant med Palmer & Co 2002 på magnum. Har en liggande men inte provat innan. Utifrån vad jag läst tidigare trodde jag den skulle behöva ytterligare tid men här låter det som läge att öppna!
Den är sjukt god nu faktiskt. Men kan även ligga.

Vi har den på glas på 19, för övrigt, så kom in och prova. :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Skippar Bollinger 2006!?
Jäkligt oklart, den siffra som jag skrev i posten kommer från systembolagets lista, men det kan mycket väl vara så att det är fel; speciellt som jag har för mig att jag provade 2005 på deras sortimentsdag förra veckan. Ska maila och kolla.
 

sunqan

Vinös
Pol roger BdB 2008 "släpptes" i ju för några månader sen mem dök aldrig upp i butik. Nu har man ändrat tillbaks till 2006 i prislistan på webben. Stort lager och illa hanterat.
 
Toppen