Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneresa 2013

jocke

Medlem
Blev väldigt sugen på att till Champagne och bestämde mig lite spontant för att åka ner. Med kort varsel bestämde jag att vi (jag och fru) skulle åka söndag den 21 juli. Hade en vecka på mig att planera min tredje Champagneresa genom tiderna. Bestämde mig för att bo i Epernay, då det ligger i centrum av Champagne och därmed nära till champagnehusen. Pga att det var lite kort tid innan vi skulle iväg så var det dock lite svårt att hitta ett hotell som kunde erbjuda 4 nätter i rad. Ville definitivt bo på samma hotell alla nätter. Tillslut blev det Ibis i Epernay. Centralt och rent. Det jag saknade väldigt mkt i efterhand var luftkonditionering. Man var aldrig på rummet förutom när man sov men när det är runt 30-35 grader på dagen och runt 20-25 grader på natten så saknar man luftkonditioneringen :).
Jag hade hyfsat klart för mig vilka hus jag ville besöka. Skickade mail till Pierre Peters, Vouette, Jacquesson, Henri Giraud, Vanier-Fannier, De Sousa, Larmandier-Bernier och Tarlant. Hade också lite kontakt med Bonnaire, André Jacquart och Thierry Perrion. De tre sistnämnda har jag sedan tidigare besökt men kunde tänka mig åka förbi och köpa lite champagne om tiden räckte till.
Fick snabba svar från Pierre Peters och Vouette, de tog tyvärr inte emot besök. Vouette tar aldrig emot besök har jag hört men har man de rätta kontakterna så är det nog inga problem. Med rätta kontakter är det nog inga problem att få besöka vilket hus som helst:). Tog ett par dagar extra innan jag fick svar från Jacquesson men där fanns det ingen möjlighet att ta emot besök de dagarna jag ville. Resten av gänget tog gärna emot oss. Sen blev det lite logistik med att bestämma dagar och tider eftersom flera av champagnehusen erbjöd samma dagar och tider. Några mail senare var allt löst.
Hade även med hjälp av Magnum (som jag senare träffade i Epernay) tagit reda på vilka restauranger och champagnebarer man skulle besöka i Epernay och runt omkring. Allt var klart ett par dagar innan resan bar av till Champagne.

Söndag 21 juli kl 13 satte vi oss i bilen för att åka till vår första anhalt på vägen ner, Lubeck. Kom ner vid halv 10. Gick ut och åt och sen sängen.

Måndagen 22 Juli åkte vi vid 10 tiden mot Epernay. Där vi kom fram runt 18. Hade bestämt med Magnum att vi skulle träffas måndag eller tisdagskväll. Allt berodde på hur lång tid resan skulle ta. Vädret och de berömda vägarbetena i Tyskland där man aldrig ser några arbetare utan det är bara avstängt kunde ställa till lite problem. Men resan ner gick fort och smidigt.
Runt halv sju satt jag och min fru på restaurangen La Fine Bull. En tre rätters med en flaska från Christian Senez. Han har PN dominerande champagner. Ett nytt hus för mig. Tycker om att prova nytt. Blev inte besviken på champagnen. Helt ok. Maten på restaurangen var helt ok. Förrätt sniglar, huvudrätt entrcote (som jag igentligen inte tycker är ngt bra kött. För mkt senor för min del men ville ha en köttbit) och efterrätt Cream Brulee (favvo). Maten tog lite lång tid men det är nog för att det finns en kock och en servitris på typ 45 personer. Som helhet helt ok men det finns bättre restauranger som jag återkommer till. Efter maten träffade vi Magnum och hans sambo på champagnebaren La fine Bulle. Den bästa champagnebaren i Epernay. 5 olika champagnehus på glas som byts ut varje vecka och givetvis en stor mängd champagner som man kunde ta på halv el helflaska. Min fru och jag tog en halvflaska Bernard Torgny, Cuvée Carte d'Or. Ännu en ny champagne för mig som jag inte behöver dricka någon mer gång :). Vi satt där och pratade till sena kvällen. Givetvis blev det mkt om champagne och vi fick lite mer förslag på vad vi kunde göra på vår resa i champagne. Återkommer om det.

Tisdag 23 Juli. Vårt första hus var Varnier-Fanniere i Avize. Vi möts upp av ägaren Denis Varnier. Väldigt trevlig. Vi pratade länge och väl om Denis filosofi när det gäller champagne och dess tillverkning. Blev inget besök i källaren som säkert skulle gå bra om vi frågade. I stället provade vi några av hans champagner
• Brut. Grand Cru
• Cuvée Saint Denis. Grand Cru
• Rosé Zero. Grand Cru
• Brut Zero. Grand Cru
• Grand Vintage 2006
• Jean Fannière ”Origine”. Grand Cru
Alla hans champagner var nya för mig. Det som jag aldrig hade provat innan var Rosé Zero. En trevlig överraskning. Köpte med mig ett par blandade lådor av Zero, 2006 och ngn flaska Jean.
Åkte sen tillbaka till hotellet och dumpade av lådorna med champagne. Ville inte ha de i bilen pga värmen och stöldrisken. En snabb lunch och sen till dagens andra hus, Tarlant i Oeuilly. Hade bara provat deras Discobitch och cuvée Louis som är stort sett samma. Blev väl mottagna av en tjej som var anställd av huset. Hon hade arbetat på Tarlant i 2 år, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på henne. Besöket kändes inte så personligt. Fick lite känsla av rullande bandet. Stor mottagning, där man inte behövde beställa tid för provning eller ett besök. Men det hade vi dock gjort. Vi blev avbrutna ett par gånger av folk som ville prova, köpa el frågade om flaskorna som Tarlant sålde. Vi fick dock en genomgång av Tarlants historia, var Tarlant hade sina vinodlingar mm. Vi gick även ut till en av odlingarna som låg precis vid huset. Vilket var trevligt. Rundvandring i källaren ingick också. Därefter lite provning med analys av innehållet. Vi provade
• Rosé Zero
• Brut Zero
• Brut 2000
• Cuveé Louis
Köpte med mig ett par flaskor Zero och en 1996. Sen betalde man och då låg 10 euro per person för rundvandringen inbakat i slutsumman. Första gången jag betalade för en rundvandring. De stora huset som bla Moet och Pommery vet jag att man får betala för men bland de mindre måste det vara väldigt sällsynt.
Direkt från Oeuilly till Versus och André Jqcquart där vi gjorde ett spontant besök. Var inga problem. Vi provade
•Mesnil. Grand Cru. BdB. Mesnil. Pure Nature
•Mesnil. Grand Cru. BdB. Eperience. Pure Nature. 2006
•Mesnil. Grand Cru. BdB. Experience. 2006
Köpte med mig en kartong av lite blandat och ett par magnum. Sen körde vi vidare till Hautvillers som Magnum hade rekommenderat. Besökte kyrkan där Dom Pierre Pérignon ligger begravd, säger de i alla fall. När vi gick upp till kyrkan så blev det ett spontant besök tillsammans med en busslast tyskar på Gobillard. Vi provade dock bara en champagne, en Blanc de Noirs. Den kan jag gärna hoppa över i framtiden. Efter kyrkan blev det en promenad till ett riktigt fint ställe där man hade utsikt över en stor del av vinfälten runt Hautvillers. Perfekt ställe att ha med sig en picknick korg och njuta av den vackra utsikten. Men det hade inte vi:). Men vi njöt av utsikten ändå. Sen blev det en sväng förbi Au 36 i Hautvillers. Ett champagneställe där priserna är riktigt bra och det finns många champagner från småodlare att välja på. En riktigt trevligt prick som äger butiken vars namn jag inte uppfattade och han kan bra engelska. Priserna på champagnerna ligger i samma nivå som att köpa de direkt från odlarna enligt killen som äger butiken. Klockan var 18 och han skulle stänga för dagen. Han tyckte vi skulle återkomma dagen efter för och äta lunch som bestod av delikatesser från champagne och till det kunde man givetvis prova 2 el 3 champagner som var 100 % PN, CH eller PM. Vi återkom till lunch dagen efter och givetvis blev det några flaskor från detta ställe.
På kvällen blev det en pastamiddag med champagne och glass till efterrätt sen La fine bulle champagnebar för mer champagne.

Onsdag 24 Juli besöktes första huset kl 10.00. Vi åkte till De Sousa i Avize. Blev väl mottagna av dottern Charlotte i familjen och deras härliga hund. Tror det var en fransk bulldog. En liten rackare som sprang överallt. De Sousa är ett familjeföretag. Biodynamiska och organiska certifierade. Vi fick genomgång av huset och dess champagnefilosofi. Hela tiden kom massor med frågor från mig men definitivt fler frågor från min fru:). Hon är bra att ha med när man besöker champagnehus. Man får reda på mkt. Finns nog ingen så frågvis som henne. Om man inte bortser från min 3 åriga dotter:).
En rundvandring i källaren och sen tillbaka till mottagningsrummet där vi provade följande:
• Tradition
• Grand Cru. BdB
• Rosé
• 3A
• Cuvées Caudalies
• Cuvées Caudalies. Rosé
Kan informera att De Sousa kommer ut med 2 nya champagner nästa år. Umami och en till som jag faktiskt inte kommer ihåg namnet på. Men i den champagnen så är det enbart hästar som har gjort arbetet bland vinfältet. Inga maskiner. Champagnen har ett namn som just betyder ngt med hästar. Vi fick se 2 prototypflaskor av de kommande champagnerna.
Vårt besök drog ut på tiden. Vi hade bestämt att vi skulle åka förbi Pierre Moncuit innan 12 men vårt möte med De Sousa slutade vid 12. Blev inget Moncuit men kanske tur det. Vi skulle få vår genomgång på franska och det hade blivit lite problem. Jag kan absolut ingen franska och min fru har begränsade kunskaper.
Köpte med mig en kartong med blandade godsaker från De Sousa.
Istället för Moncuit blev det lunch och sen ett besök hos Henri Giraud i AY. Skulle bli mottagna av Sebastien men han var tvungen att åka iväg så det blev en annan kille vars namn jag inte kommer ihåg men han var väldigt trevlig, kunnig och bra på engelska. Här blev det inget besök i källaren. Men ett långt trevligt samtal om vinerna, historia, familjen mm. Vi fick prova
•Hommage
• Code Noir
• Fut De Chene
• Fut De Chene 2000
• Ratafia
Tyvärr fanns det ingen Argonne 2002 tillgänglig. Den hade jag sett fram emot. Men det är vanligt att man inte får prova deras bästa och oftast dyraste champagnerna. Ett väldigt trevligt besök och jag uppskattar alla de champagnerna vi fick prova. Här blev det några Code Noir, Fut De chene och 2000 med mig hem. Köpte även en Ratafia spray.

På kvällen blev det ett besök på La Banque i Epernay. Som Magnum skrivit tidigare så kanske man kan äta lunch där. Middagen var inte så rolig. Då åt vi mkt bättre kommande torsdag för samma pengar:). Givetvis blev det en flaska champagne till maten.

Torsdag 25 Juli. Dagen började med ett besök hos Larmandier-Bernier i Vertus kl 10.30. En biodynamisk odlare. Vi blev väl mottagna av en av ägarna, Sophie. Jättetrevlig. De har ett riktigt fint ställe i Vertus. Hypermodern anläggning med modern klassisk stil men en härlig trädgård på baksidan. Larmandier-Berniers champagner tycker jag verkligen om. Deras instegsvin är som många andras viner rätt enkel och som ska passa den stora folkmassan. Men de andra vinerna är riktigt trevliga. De har bla en rosé som är gjord på 100 % PN som har en härligt mörkröd färg.
Vi fick en rundvandring i källaren där vi fick träffa mannen och den andra ägaren av huset Larmandier-Bernier, Pierre, som höll på att degga Jerobaum. Just Jerobaum deggade de för hand. De smällde friskt kan jag lova.
De lagrar väldigt mkt på ek och just eken i Larmandier-Bernier kommer ifrån Österrike. Sophie menade att eken inte får avge för mkt smak och det gjorde inte dessa fat från Österrike så som de från te x Argonneskogen kunde göra. En bra champagne stod på egna ben menade Sophie.
Efter rundvandringen blev det provning av följande champagner
• Latitude
• Longitude
• Terre de Vertus. 2008
• Vielle Vigne De Cramant. 2006.
• Rose de Saignee
Återigen blev det en kartong med blandade flaskor.
Efter besöket åkte vi till Avize och lunch på Selosse. Fantastisk lunch. Vi satt på baksidan. Varmt väder. Härlig atmosfär. Kanon mat. Trevlig personal och en super kock. En tre stjärning kock som Selosse fått till sitt Domän. Det märktes på maten. Blev en flaska champagne från Marie-Noelle Ledru tillsammans med lunchen. Efter lunchen ett snabbesök hos Bonnaire. Skulle bara köpa några flaskor men det blev en liten provning också.
•Extra brut
•2005
•Variance. Enda Cuvée från Bonnaire som lagras i ek
•Ver Sacrum. Ny cuvée som är lagrad med naturlig kork i mer än 6 år
•1990
Blir alltid en extra flaska hos Bonnaire :). Förra året en 1996 och nu en 1990. Här blev det återigen ett par kartonger. Bl a ett par 1988:eek:r :). De måste nog drickas inom 1-2 år max.
Efter Bonnaire i Cramant åkte vi vidare till Le Mesnil Sur Orger då vi tidigare på dagen bestämt träff med Michel Turgy kl 16.00. Tyvärr dök han inte upp så vi får se om det blir ett besök en annan gång. Så vi åkte vidare till hotellet i Epernay och senare på kvällen en fantastiskt god måltid på Grillade Gourmande i Epernay. Själv tog jag en trerätters med sniglar (20 st) till förrätt, valgryta huvudrätt och en Cream Brulée :) (igen).

Sammanfattnigsvis en trevlig och väldigt lyckad resa. Väldig många olika champagner provades under dessa dagar och det köptes en hel del. Selosse restaurang i Avize och Gourmande i Epernay de bästa matställena. La fine Bulle bästa champagnebar och bästa affärerna att handla champagne är Au36 i Hautvillers och en affär på rue Flodoart (samma gata som Madame Salvatori och Les Grands Vins i Epernay). Man kan få champagner billigare i denna butik än vad du får betala direkt från champagnehusen. Givetvis är de andra affärerna intressanta om man vill hitta en viss årgång eller en viss champagne.
En annan sak jag märkte hos bl a Tarlant är att man fick betala 55 euro för Cuvée Louis och det är dyrare än på SB i Sverige. Så det blev ingen Louis som fick följa med till Sverige:). Man ska inte utgå ifrån att man kan göra priskap hos de olika husen utan man får ut massor med andra saker som är guld värd.
 
Toppen