Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneresa i juni

troylee

Medlem
Jag och sambon tog bilen från Östersund ända ner till Champagne nu i juni. En fantastisk resa och här kommer en liten berättelse om hur det var.

Efter tre dagars körning kom vi äntligen fram till Épernay på en måndag. Vi bodde på champagnehuset A. Bergère mitt på Avenue de Champagne. Rummet och hela stället var otroligt fint och de har också den klassiska innergården för champagneservering som många av husen har. Bra parkering på innergården och elbilsladdare. Tycker vi fick det bästa av två världar här, centralt men fortfarande mysigt och även bilvänligt.
IMG_0381.jpeg

På tisdagen hade vi bokat rundtur hos Moët Chandon. Väldigt ”turistigt” såklart men vi ville checka av den så att säga. Slog till på ett par flaskor av deras Collection Imperiale no.1 efter att ha tjatat till mig en liten provsmakning i butiken. Knappast prisvärd men jag gillade den.
IMG_0426.jpeg

På onsdagen blev det sightseeing med bil och promenader i några byar. Vi stannade i Hautervillers med fin utsikt när man promenerar längst upp i byn. Senare på dagen landade vi i Ambonnay. Vi gick förbi Krugs superanläggning för lite smygspaning men som jag hade förstått här på forumet så finns det ju mycket riktigt en supermur runt alltihopa. Vi chansade och gick in till grannproducenten Paul Déthunes där fru Déthune precis dök upp på innergården och skulle stänga för lunch. Hon gjorde klart att hennes man kört traktor hela morgonen och nu behövde han få lunch så hon hade bara tid för oss en kort stund. Vi kan vara snabba svarade vi men hon pratade på och kom nu själv fram till att man minsann inte alls kan diskutera champagne om man har bråttom! Vi kunde komma tillbaka efter lunchen och det gjorde vi. Nu fick hon även klart för sig att vi var från Sverige och sken upp, svenskar brukar ha koll på kvalitetschampagne tyckte hon. Fick en underhållande och väldigt engagerad presentation av vinerna och shoppade loss.
IMG_0439.jpeg

IMG_0448.jpeg

På torsdag höll vi oss i staden, lite vinshopping i butikerna och senare på dagen en bokad provning på favoriten Gosset. Trevligt arrangerat runt ett bord där vi var totalt fem personer. Guiden berättade att en i gruppen verkade känna väl till deras sortiment enligt boknings-mailet (jag) och han hade därför öppnat deras Celebris 2012 som bonus till provningen – hurra! En perfekt smörig och mogen Blanc de Blancs. Blev några flaskinköp även här, bland annat några Petite Douceur Rosé som jag aldrig testat innan.

På fredag morgon var det boendebyte och tog bilen några kilometer söderut till Avize. Rivstart med bokat besök hos Champagne De Sousa klockan 10:00. Trevligt besök för bara oss två, de slår inte ihop besökare till grupper utan det är på tu man hand. De Sousa kör ju mycket ekfatslagring och det blev härligt nördsnack om det och biodynamisk odling. Sedan inspektion av flaskor och fat – och såklart inhandling på slutet.
IMG_0475.jpeg

IMG_0473.jpeg

Sedan mellanlandade vi på boendet i byn (lägenhet) och därefter blev det lunch på Les Avisés. Det blev en flaska Selosse Initial till den goda maten. Bonusmomentet var att självaste Anselme Selosse kom förbi och rättade till vårt parasoll och lite annat och pratade på lite på franska. Jag fattade tyvärr inget av vad han sa men det var förhoppningsvis något vänligt 😊

Lördagen var vår sista dag och vi hade inget inbokat. Det började också bli fullt i väskorna och tomt i plånboken. Vi tog bilen och besökte de närliggande byarna söderut. På checklistan fanns Krugs vingård Clos du Mesnil, mitt i byn Le Mesnil-sûr-Oger. Här gick det ju bättre, vingården är ju som namnet säger omringad av en mur den med, men den är låg.
IMG_0505.jpeg

På söndagen började vi bilresan hemåt med några väskor fulla av god dryck. Vi hade extremt tur med vädret, knappt ett moln på himlen under veckan och precis när den värsta värmeböljan drog in så var vi på väg hemåt. En väldigt lyckad resa.

Attachments

• IMG_0473.jpeg
    IMG_0473.jpeg
    107,5 KB · Visningar: 32
Toppen