Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneskada i Danmark

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nej men fy. Aldrig hört talas om något liknande, och det hoppas jag att ingen annan heller har gjort!

Jag kunde tänka mig innan jag läste det här, att man kunde skadas av champagneflaskor på grund av trycket i flaskhalsen, eller om man eventuellt sabrerar flaskan utan handskar.

Hoppas mannen i artikeln läker, mina tankar går till honom just nu.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag undrar varför han hade flaskan mellan benen när han skulle öppna den. Använda han en korkskruv? Vilket som, hemsk händelse.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag undrar varför han hade flaskan mellan benen när han skulle öppna den. Använda han en korkskruv? Vilket som, hemsk händelse.

Är inte det en ganska vanlig grej? Om man vill ha ett stadigt grepp om flaskan och kunna dra ur korken?

Kanske inget jag gjort med champagne, men jag har gjort det med diverse syltburkar och liknande när locket suttit fast.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kanske inget jag gjort med champagne, men jag har gjort det med diverse syltburkar och liknande när locket suttit fast.
Det är just det, med vanliga stilla viner och eventuellt med burkar etc. så har man tagit till knepet men jag har aldrig själv eller sett någon öppna en champagne på det sättet. Förstår inte hur det skulle gå till utan något slags verktyg. Jag fick en tanke om att personen kanske satt ned och hade flaskan mellan benen för att enkelt kunna trycka iväg korken med båda tummarna, då blir det lite mer logiskt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Obehaglig olycka, men låter som en mycket ovanlig "arbetsställning" för en champagneflaska, även om det skulle varit en trilskande kork. När jag drabbats av sådana hamnar alltid flaskan på ett bord, för att det är enklast arbetsställning.

Att han lyckades punktera en artär i benet hade gissningsvis mest att göra med att han klämde åt med benen runt flaskan, d.v.s. det krävdes inte nog så mycket för att ett glassplitter skulle gå in. I ljumsken och på insidan av låret ligger väl artärerna rätt ytligt?

Skulle det här hänt i USA skulle det förmodligen snart krävas att varje champagneflaska levererades med en sådan där "sleeve" (överdrag mot glassplitter) som Coravin numera levereras med.
 

LarsW

Medlem
Låter som en så osannolik olycka att det måste vara sant. Har heller aldrig hört talas om något liknande i nutid, i champagnens gryning har jag hört att det var en modig/dum person som gick in i en champagnekällare utan en hjälm som täckte huvud/ansikte/hals då flaskorna exploderade av trycket lite nu och då.

Att han lyckades punktera en artär i benet hade gissningsvis mest att göra med att han klämde åt med benen runt flaskan, d.v.s. det krävdes inte nog så mycket för att ett glassplitter skulle gå in. I ljumsken och på insidan av låret ligger väl artärerna rätt ytligt?
Till två tredjedelar rätt om du tillåter en besser-wisser kommentar på området... Tror också han klämde åt om flaskan med låren. Artären, eller den stora artären som kan blöda så mycket så man dör, sitter på insidan av låret efter en längre tids evolution, bäst skydd mot yttre våld där. Dock så sitter den inte så ytligt i låret (det gör den dock i ljumsken), sitter både muskler och senor framför, så det kommer krävas mycket kraft, eller perfekt vinkel, för att ett glassplitter ska klippa av den. Sen blöder ju muskler frikostigt också när man skär djupt i dem och få ställer vi har fler och större muskler än låren.

Hoppas han klarar sig!
 

MartinE

Medlem
När jag läste artikeln fick jag intrycket (läs: inbillade jag mig) att det handlade om en stor flaska, typ jeroboam eller kanske ännu större. Det skulle ju ev förklara varför han höll flaskan mellan benen (som stöd) medan han försökte öppna den!

För övrigt är det väl inget som talar för att det handlade om sabrering?
 
Toppen