Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneträff i Göteborg

Christer J

Medlem
Efter att ha träffat några trevliga forummedlemmar (@LeChat och @JC:s Vintankar) och talat om hur roligt det vore med en träff i Göteborg där vi dricker champagne så anmäler jag följande förslag:

Vi träffas och dricker tex 2008 och gör det till årlig återkommande träff med noteringar så man kan följa flaskutvecklingen över åren (andra förslag välkomnas).

Vi kan vara i min ”arbetslya” i närheten av vasaplatsen i Göteborg.

Glas finns.

Mat kan jag ordna via catering om vi önskar. Eller ost från Hilda Nilsson i saluhallen.

Om det finns intresse så bestämmer vi lämplig tid, jag kan snarast hela tiden :)
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Efter att ha träffat några trevliga forummedlemmar (@LeChat och @JC:s Vintankar) och talat om hur roligt det vore med en träff i Göteborg där vi dricker champagne så anmäler jag följande förslag:

Vi träffas och dricker tex 2008 och gör det till årlig återkommande träff med noteringar så man kan följa flaskutvecklingen över åren (andra förslag välkomnas).

Vi kan vara i min ”arbetslya” i närheten av vasaplatsen i Göteborg.

Glas finns.

Mat kan jag ordna via catering om vi önskar. Eller ost från Hilda Nilsson i saluhallen.

Om det finns intresse så bestämmer vi lämplig tid, jag kan snarast hela tiden :)
Jag kan också allt som oftast! :)
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Mycket bra initiativ!

Tillhör dock skaran som för tillfället inte har en enda champagne i mina vinkylar. :(

Hemska tanke :)
Jag menar att om vi håller fast vid 2008 idén så har jag ett femtontal olika 2008 inköpta på SB eller FVL de senaste året, men det vore ju spännande att få smaka något annat som är införskaffad på annat sätt.
Hur som helst så tycker i alla fall jag att frånvaron av champagne i din vinkyl inte ska hindra dig att deltaga!
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Om vi blir fler än beräknat (ca 8) kanske vi behöver rymligare lokaler än mitt kontor på 2 rum å kök?
 

Ekdahl

Medlem
Kul. Jag är gärna med. Kör vi 2008-temat kan vi lätt hålla på till 2030 eller så :p. Inga problem för min del dock då just 2008 var anledningen till att jag kom igång med lagring igen och jag är väl försedd.

Har svårt att komma till före 16 augusti, har några få luckor dock.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hemska tanke :)
Jag menar att om vi håller fast vid 2008 idén så har jag ett femtontal olika 2008 inköpta på SB eller FVL de senaste året, men det vore ju spännande att få smaka något annat som är införskaffad på annat sätt.
Hur som helst så tycker i alla fall jag att frånvaron av champagne i din vinkyl inte ska hindra dig att deltaga!
Sant, även jag kan alltid skaka fram något visserligen. Inga problem så långt. :)
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Kul. Jag är gärna med. Kör vi 2008-temat kan vi lätt hålla på till 2030 eller så :p. Inga problem för min del dock då just 2008 var anledningen till att jag kom igång med lagring igen och jag är väl försedd.

Har svårt att komma till före 16 augusti, har några få luckor dock.

Jag gillar tanken på att återkomma varje år då vi kan (om vi vill ha det systematiskt och inte bara några grabbar som samlas och dricker vin) på ett någorlunda strukturerat sätt notera upplevelsen av vinet och på så sätt få en longitudinell beskrivning av vinets utveckling. Kanske har någon ett bra protokoll för champagneprovning?
 

Mattias Schyberg

Administratör
8 är rätt bra uppslutning tycker jag. Det är inte ovanligt med sena avhopp, dessutom så vet vi ju inte hur många som kommer förrän datum spikas.
För egen del börjar 8 personer snarare närma sig att det blir för många. Det magiska antalet är när man är så många att alla kan umgås någorlunda i en gruppering. I min bok absolut max 10, ganska optimalt vid 6 och 8 är en bra kompromiss. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gillar tanken på att återkomma varje år då vi kan (om vi vill ha det systematiskt och inte bara några grabbar som samlas och dricker vin) på ett någorlunda strukturerat sätt notera upplevelsen av vinet och på så sätt få en longitudinell beskrivning av vinets utveckling. Kanske har någon ett bra protokoll för champagneprovning?
Var och en får väl anteckna själva och så sparar man noteringarna. Varför inte se till att få in allas anteckningar på forumet i en egen tråd där vi lätt följer upp på årsbasis? På så vis har vi allas omdömen samlade.

Ska det blindprovas?

Om så är fallet behöver vi få till en lösning där inte flaskformen avslöjar för mycket, vilket alltid är ett gissel med champagne. Nu anser dock de flesta att champagne med fördel dekanteras visserligen, så karaffer är nog en bra lösning på det problemet, alternativt att man har ett gäng likadana tomflaskor att hälla över i.
 

john b

Medlem
För egen del börjar 8 personer snarare närma sig att det blir för många. Det magiska antalet är när man är så många att alla kan umgås någorlunda i en gruppering. I min bok absolut max 10, ganska optimalt vid 6 och 8 är en bra kompromiss. :)
Jag menade mer att om 8 personer från ett internetforum lyckas förenas i en lokal fysiskt samtidigt är det ganska många och "bra" uppslutning. Som du tycker jag det är ballast att vara 4-6 pers.
 

Ekdahl

Medlem
För egen del börjar 8 personer snarare närma sig att det blir för många. Det magiska antalet är när man är så många att alla kan umgås någorlunda i en gruppering. I min bok absolut max 10, ganska optimalt vid 6 och 8 är en bra kompromiss. :)
Håller med. Sedan blir brukar det bli lite bortfall så runt 10 pers landar väl oftast mellan 6-8 personer ändå i slutändan
 
Toppen