Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Château Cibon Cuvée Marius

Jag har förstått att forumet gillar roséerna från Clos Cibonne. Nu, lagom när rosésäsongen lackar mot sitt slut, så kommer äntligen även toppnumret Château Cibon Cuvée Marius 2017. När Decanter i augustinumret testar Provences bästa roséer, så fick Ch Cibon hela 98 p (för en rosé!!!), och omdömet 'Exceptional!'.

Råvaran är i grunden samma som i Cuvée Caroline och Cuvée des Vignettes, dvs 90 % tibouren och 10 % grenache (enbart för att uppfylla appellationsreglerna, egentligen skulle Cibonne helst göra druvren tibouren) från drygt 60 år gamla stockar. Ekologiska druvor, formellt sett 'under conversion'. Ingen skalmaceration annat än den som musten får under några timmar i pressen. Därefter spontanjäst på sin naturjäst, i ett 2600 liters foudre. Sedan har vinet fått ligga två år på detta fat, ett ganska nytt fat med endast mycket lätt rostning, och det är endast ett fat producerat.

Personligen tycker jag att det är den bästa rosé jag någonsin har druckit. Finns i beställningssortimentet från och med idag, för 429 kr, med nr 71658.
 

Trydebull

Medlem
Nu, lagom när rosésäsongen lackar mot sitt slut, så kommer äntligen även toppnumret Château Cibon Cuvée Marius 2017

Kul! Ja, det går ju inte att hoppa över! Det är verkligen få roséviner som kommer ens i närheten av komplexiteten hos Cibon’s viner.

Dessutom, det är få, om ens någon utanför det här forumet, som förstår att den här typen av roséviner absolut vinner otroligt mycket på att få vila åtminstone ett eller två år i källaren. Många vill ju prompt dricka rosé fyra timmar efter hemsläp från systembolaget och det är verkligen att missa halva potentialen när det gäller de här...

Goda nu, fantastiska om ett till tre-fyra år!
 
Trådskapare
R

Robert Rask vinhandel

Leverantör
Dessutom, det är få, om ens någon utanför det här forumet, som förstår att den här typen av roséviner absolut vinner otroligt mycket på att få vila åtminstone ett eller två år i källaren. Många vill ju prompt dricka rosé fyra timmar efter hemsläp från systembolaget och det är verkligen att missa halva potentialen när det gäller de här...

Jag har faktiskt fått en hel del frågor från flera olika håll om att jag i år har haft årgång 2016 av Cuvée des Vignettes, om att den skulle ha tappat sin ungdomliga fräschör. När jag nu mitt under sommaren fick slut på Vignettes och behövde beställa mer, så visade det sig att Cibonne hade årgångarna 2016/2017/2018 tillgängliga av Vignettes. För att bestämma mig för vilken/vilka årgångar jag skulle ta hem, så korkade jag upp och provade de tre årgångarna sida vid sida. Både 2017 och 2018 är helt strålande, men kanske lite förvånande så valde jag faktiskt att ta hem mer av 2016.

Jag resonerar så att det här är ett vin som man (=jag) dricker mer på dess komplexitet än på den ungdomliga fräschören, som man gör med de flesta andra Provence-roséer. Och med ett/två år längre i flaskan, så har 2016 utvecklat mer djup och komplexitet än de två yngre.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har ett antal av dessa i källaren. Har druckit en i sommar utan att ta noter men det är ett mycket bra vin. Bättre syra än både Caroline och fra Vignettes. Klart elegant! Gav det 90 på CT (samma som Cuvée Caroline förra året) Resterande flaskor sparas till nästa år då jag tror att det då blir ännu bättre.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
IMG_3918.JPG

Glömde bilden :p
 
Toppen