Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Château Climens

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller Suduiraut och Climens som de bästa sötingarna från Bordeaux. Yquem är för dyr för min ångestladdade plånbok och jag dricker Y alldeles för lite och sällan för att egentligen ha kommit fram till någonting annat än att S och C under bra årgångar levererar allt jag behöver. Har ännu inte druckit någon Y som jag upplevt som lika bra eller bättre än 1982 eller 2001 Suduiraut samt 2007 Climens. Kan nog numer addera 1988 Climens till den listan. Rävligt bra vin!

Har ploppat tre årgångar Climens:
1978
1980
1988

De skall få vila under kork ett bra tag, dvs några månader. Och, förhoppningsvis, växa på sig ytterligare.

Här några ytliga första iakttagelser. Blir djupare analyser lite senare. Generellt är dessa mognande och kommer leva, frodas och utvecklas under ännu måååånga långa år.

PXL_20220516_161838019.PORTRAIT.jpg

1978 Château Climens, 91p
Lätt oxidation på nosen, blandat med fin botrytiskaraktär.
I munnen är sötman hög och vinet ger ett något klumpigt intryck. En gnutta vacker Olorosokaraktär skymtar också fram på ett bra sätt. Längre än ett milspår för otränade. I slutet av slutet kliver det fram en smak av både viol och syren. Skulle kunna kalla det hyacint lika gärna.

Ett maffigt och rejält vin.

1980 Château Climens, 93p
På nosen: kanel, caramel, Botrytiskaraktär och Sauternes.
I munnen är det pigga, goda syror som uppmuntrar till fler smuttar. Söt, men inte klibbig. Caramel, kola, bakverk, choklad i ugnen, åkerbärssylt, hallon, bränt socker, gröna blad ... och lite av den där hemska smaken av iskristaller i frysen...
Otroligt spännande vin!

Tog mig ett glas av '88:an igår.

1988 Château Climens, 95p

Galet fantastisk nos med allt bra från Sauternes.
Elegans, sömlös, låg sötma, diskreta syror och helt enkelt magisk balans, munkänsla, längd, finessrikedom med en enorm aromatik!
Det här är ett aristokratiskt vin på alla sätt, med alla rätt.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens dos av 1988 Climens var en slurk till ostarna efter det att det mesta av två flaskor 1973 Rioja tillrat ned.
Typ, den vanligaste dödsorsaken för dessa gudomliga drycker: ploppas utan luftning när redan alla är tankade.
Gott som fan!
Hustrun tokdissade… :-(

Detta vinet har fyllt ut sin kostym ytterligare ett snäpp. Elegant så man skäms!!!
 
Toppen