Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Château d'Yquem - vilken årgång?

Elvis

Medlem
Jag har inte druckit d'Yquem än och det stör mig lite. Jag har kollat runt på utbudet här i Los Angeles och för knappt 200 dollar kan jag hitta en halvflaska 1995 eller 2005. Vad ska jag välja? Jag har läst att 2005 är en bättre årgång men vilken ger störst upplevelse (och mest rättvisande för d'Yquem) om jag tänker dricka den nu?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Eller borde jag köpa en helflaska Rieussec 1971 för 140 dollar istället?...
 
Jag har inte druckit d'Yquem än och det stör mig lite. Jag har kollat runt på utbudet här i Los Angeles och för knappt 200 dollar kan jag hitta en halvflaska 1995 eller 2005. Vad ska jag välja? Jag har läst att 2005 är en bättre årgång men vilken ger störst upplevelse (och mest rättvisande för d'Yquem) om jag tänker dricka den nu?
Tycker 1995an var mycket bra då jag drack den. Skulle hellre gå på den än 2005an om du vill få någon slags mognad.

Hittar du en de Fargues från ett bra år så kommer du så nära Yquem du kan komma men för 25-30% av Yquems pris.
Intressant. Tack för tipset
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Hittar du en de Fargues från ett bra år så kommer du så nära Yquem du kan komma men för 25-30% av Yquems pris.

Stämmer bra. Chateau de Fargues 2005 kan jag köpa på halvflaska för 50 dollar. Tack för tipset!
 

chambertin

Medlem
Om du skall gå på Rieussec så är det nog en bra idé att hålla sig till årgångarna från slutet av 80- talet och framåt.
Både de Fargues och Rieussec från -05 är bra viner och ganska likvärdiga i kvalitet.
2001 är väl annars den årgång på lagom avstånd som gav storartade viner men dom är nog ganska dyra kan jag tänka mig.
Många slott gjorde mkt fina viner då och Suduiraut och Climens gjorde säkerligen viner som överglänser Yquem -95 kan jag tänka mig.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Det finns flera bra vinbutiker här i LA och både Suduirat och Climens 01 kan jag enkelt få tag på. Suduirat 01 på halvflaska för 90 dollar låter som ett bra köp då.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har inte druckit d'Yquem än och det stör mig lite. Jag har kollat runt på utbudet här i Los Angeles och för knappt 200 dollar kan jag hitta en halvflaska 1995 eller 2005. Vad ska jag välja? Jag har läst att 2005 är en bättre årgång men vilken ger störst upplevelse (och mest rättvisande för d'Yquem) om jag tänker dricka den nu?
Yquems vinmakare brukar rekommendera att dricka dem unga - inom ett par år - eller efter minst 15 år. Rådet lär gälla helflaska, men risken är att en halvflaska vid 9 års ålder inte har blivit helt optimal, även om nog 2005 på pappret är en bättre årgång än 1995. När jag provade 1995:an från helflaska 2012 gillade jag den, och den var bättre än väntat. Så där håller jag med Anders L. Riktigt stora Yquem-årgångar har nog bättre syra och därmed mer friskhet än 1995, men årgången hade helt klart den kraft som man kan förvänta sig. Kan du hitta 1996 eller 1997 är de nog snäppet bättre. Att hitta äldre årgångar på halvflaska är oftast svårare än för helflaska, för en stor del av halvpannorna verkar sörplas upp i relativt ungt skick av restaurangmarknaden.
Ett annat sätt att prova Yquem är att du hör av dig nästa gång du kommer till Stockholm, och tar med någon annan trevlig flaska...

Jag håller också med tipset om 01or, en verklig toppårgång för Sauternes, i likhet med 07 och 10. Yquem är normalt bäst i varje årgång, men de "näst bästa" i toppårgångar är bättre än Yquem i svaga årgångar. Så att köpa bl.a. Climens, Rieussec, Suduiraut och De Fargues i toppårgångar är en alldeles utmärkt idé. Kanske även Coutet om man gillar Barsac-stilen (oftast mer citrus och lite lättare).
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Lite off-topic, men inom Sauternes, har en kontakt i Paris som erbjuder ett gäng Chateau Fillhot en låda på 6 olika årgångar för en bra peng, men har inte koll, äldsta är 1st 1982, 1st 1990, 1st 2004 sen 2013 3 styck. Åren säger mig inget, Sauternes är inget som ligger överst på listan just nu, men blev nyfiken. Har läst lite om dessa årgångar och är intressant pga. priset. Men vill höra om någon har erfarenheter om eller provat innan man bestämmer sig.

Bra färg och BN på 1982 och 1990.
 

chambertin

Medlem
Filhot står ofta för en lite lättare och mindre koncentrerad stil än många andra Sauternes/ Barsac. De brukar även ha lägre botrytisnivåer och fatjäser/ lagrar sparsamt. Av de årgångar du nämner så är kanske 1990 intressant men de övriga skulle jag passa på om priset inte är väldigt konkurrenskraftigt.
 

Sörplarn

Medlem
Filhot står ofta för en lite lättare och mindre koncentrerad stil än många andra Sauternes/ Barsac. De brukar även ha lägre botrytisnivåer och fatjäser/ lagrar sparsamt. Av de årgångar du nämner så är kanske 1990 intressant men de övriga skulle jag passa på om priset inte är väldigt konkurrenskraftigt.

Tack, runt 1500 sen frakt på det, tror inte det blir något köp nu när 1990 endast ses som intressant, tack för infon.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Skall dricka följande viner inom kort. Har druckit en del äldre sött, men har funderat mycket på hur ett sött vin som har blivit för gammalt, eller som har passerat sin topp smakar och doftar. Någon som har ett bra svar? :)

Sen om nån har nån koll på vinerna och vet mer om dom uppskattas det också. Skall dricka dom oblint så bryr mig inte så mycket om att det kan störa mina objektiva vinprovarambitioner!

wines_dessert_white.png

1969 Château Climens
France > Bordeaux > Sauternais > Barsac
wines_dessert_white.png

1971 Château des Tours
France > Bordeaux > Entre-Deux-Mers > Sainte Croix du Mont
wines_dessert_white.png

1970 Château Gilette Crème de Tête
France > Bordeaux > Sauternais > Sauternes

wines_dessert_white.png

1989 Hugel et Fils Tokay Pinot Gris Sélection de Grains Nobles
France > Alsace > Alsace AOC

wines_dessert_white.png

1983 Château Rieussec
France > Bordeaux > Sauternais > Sauternes

wines_dessert_white.png

1976 Château Suduiraut
France > Bordeaux > Sauternais > Sauternes

wines_dessert_white.png

1981 Château d'Yquem
France > Bordeaux > Sauternais > Sauternes
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Skall dricka följande viner inom kort. Har druckit en del äldre sött, men har funderat mycket på hur ett sött vin som har blivit för gammalt, eller som har passerat sin topp smakar och doftar. Någon som har ett bra svar? :)

Sen om nån har nån koll på vinerna och vet mer om dom uppskattas det också. Skall dricka dom oblint så bryr mig inte så mycket om att det kan störa mina objektiva vinprovarambitioner!
Tja, om det är för gammalt beror ju mycket på korkens skick och hur det lagras snarare än vinets "inneboende livslängd". Lagras de väl är söta vina extremt långlivade om de har bra syra, vilket de ofta har. Generellt kan man förvänta sig mer karamelltoner, nötighet och kryddighet med åldern. Är det för gammalt kanske sherry och gamla äpplen dominerar, och vinet smakar allmänt platt med viss beska.
 

Liselott

Medlem
Har en halvflaska Yquem 1983. Vad tror ni om den? Har legat länge i vinskåpet, blir liksom aldrig något tillfälle att dricka söta viner....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har en halvflaska Yquem 1983. Vad tror ni om den? Har legat länge i vinskåpet, blir liksom aldrig något tillfälle att dricka söta viner....
Det fina med söta kvalitetsviner är att det inte behöver vara ett särskilt tillfälle. Fram med lite trevliga ostar med mycket hår på så är saken biff. Det går dessutom utmärkt att helt sonika ha vinet som dessert utan något till. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skall dricka följande viner inom kort. Har druckit en del äldre sött, men har funderat mycket på hur ett sött vin som har blivit för gammalt, eller som har passerat sin topp smakar och doftar. Någon som har ett bra svar? :)

Sen om nån har nån koll på vinerna och vet mer om dom uppskattas det också. Skall dricka dom oblint så bryr mig inte så mycket om att det kan störa mina objektiva vinprovarambitioner!
Jag är ganska avis skall du veta. :)
 

Liselott

Medlem
Det fina med söta kvalitetsviner är att det inte behöver vara ett särskilt tillfälle. Fram med lite trevliga ostar med mycket hår på så är saken biff. Det går dessutom utmärkt att helt sonika ha vinet som dessert utan något till. :)
Problemet är att jag liksom inte gillar söta viner särskilt mycket. Men, men, får väl bjuda några sötsakssugna vänner.
 
Toppen