Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Château Haut-Mongeat Bordeaux Supérieur

Terroirviner

Leverantör
NY LANSERING: Château Haut-Mongeat

Ett guldkorn mitt bland alla Bordeauxproducenter.

Haut-Mongeat är en liten familjeägd, ekologisk vingård på 18 ha i kommunen Génissac 7 km söder om Libourne på den södra banken av Dordogne.

Länge okänd, men flera internationella kritiker som Decanter och Wine Enthusiast har nyligen fått upp ögonen på producenten. Isabelle Bouchon driver idag den lilla gården som började producera ett eget vin 1988, då pappa Bernard byggde vineriet på Le Mongeat. Innan dess sålde gården sina druvor till vinkooperativet i Génissac.

Isabelle har arbetat mycket hårt med kvaliteten. Grön skörd, mycket sträng sållning, varsam extrahering under jäsningen, och resultaten talar för sig själva. Skördeuttagen ligger mellan 25-30 hl/ha. Den ekologiska certifieringen kom 2013.

7136d333-8356-4041-9041-10cfb7df4dae.jpg

Isabelle Bouchon på Château Haut-Mongeat i Génissac, 1 juli 2015. © Terroirviner SAS

De röda vinerna är Merlotblandningar med en generös, rund, kryddig och varmfruktig karaktär, finkorniga tanniner och en perfekt balanserande fruktsyra.

Terroirviner lanserar 3 viner:

Just nu är vinerna reserverade för Terroirviners medlemmar till nedsatta priser. Vinerna har ännu inte släppts i den ordinarie butiken. För att bli medlem och få erbjudandet per mejl räcker det att anmäla sig till Terroirviners mejllista på www.terroirviner.com.

Bordeaux Clairet 2015 (110 kr, ord. 122 kr)
100% merlot. Buteljerades 19 januari 2016. Mörkrosa färg med lila reflexer. Fräsch, mycket elegant, inslag av röda och mörka bär, viol och rosor. Fin renhet och vinositet. Mycket fint salivdrag i avslutningen. Alk. 13,5%

Graves de Vayres 2014 (137 kr, ord. 149 kr)
70% Merlot, 30 % Cab. Sauv. och Cab. Franc. En mindre känd appellation några km väster om Génissac, ligger på en grusterroir med ett särskilt mikroklimat genom den branta reliefen på andra sidan Dordogne. Vinet är uppfostrat i 12 månader på 1 år gamla ekfat. Buteljerades 19 januari 2016. Ännu ungt men med mycket god potential. Primärt, krämigt, fruktigt och kryddigt, inslag av krossade bär, anis, och en lätt rökig mineralitet. En rund medelfyllig kropp med stor finess och finkorniga tanniner. Behöver ligga i ca 1 år för att komma i riktig harmoni. Kan lagras 7-8 år. Alk. 13%

Cuvée Isabelle Bordeaux Supérieur 2012 (155 kr, ord. 169 kr)
Isabelles toppvin, 100% Merlot lagrad på 100% nya ekfat i 18 månader. Vinet är vad jag kallar en "mini-Pomerol" i en stil som påminner lite om Pomerol, en kvalitetsnivå som sannerligen förvånar för prislappen. Stort i doften med rostad fatkaraktär som är välbalanserad, en varm och mörk frukt, och en fyllig kropp. Tanninkvaliteten är exceptionell med en sammetslen munkänsla, runda konturer och en stadig stomme i mitten. Bra fräschör i avslutningen tack vare en helt integrerad fruktsyra. Ett riktigt fynd. Kan lagras 8-10 år. Alk. 14%

Det går att beställa vinerna genom att bli medlem i Terroirviners mejllista på www.terroirviner.com. Full info om lanseringen och om hur man beställer skickas till medlemmar per mejl. Priserna är inklusive svensk alkoholskatt och moms.
 
Trådskapare
Terroirviner

Terroirviner

Leverantör
Vinet är en Bordeaux Supérieur.

Uttrycket "mini-Pomerol" betyder endast att stilen påminner lite om Pomerol (enligt min mening). Det är "mini" för att det inte kommer upp i samma klass och komplexitet som en finare Pomerol. Men vinet kan absolut tävla med många Pomerol i de lite "billigare" klasserna runt 250-300 kr, och kanske ett snäpp upp.

Vinet har en fullmogen mörk frukt (14% alkohol) och en välbalanserad fatkaraktär. 18 månader på nya ekfat förutsätter att det finns ett lämpligt druvmaterial att arbeta med. Vilket är fallet här.

Detta vin ligger långt ifrån Amarone. Inte alls samma region och inte alls samma stil.
 
Last edited:
Trådskapare
Terroirviner

Terroirviner

Leverantör
Men vinet kommer ju inte heller ifrån Pomerol.
Nej, det kommer inte från Pomerol. Har aldrig påstått att det är från Pomerol. Endast att det stilmässigt påminner om Pomerol som ligger 10 km norrut.

Varför inte bara skriva att det har en stil som liknar Pomerol?
Det är exakt det som menas. Ska dock inte jämföras med de högre Pomerolvinerna, ex. Petrus osv. Vore löjligt.

Om min tråd skapar eventuella missförstånd kan jag be administratörerna att ändra titeln på rubriken samt ta bort uttrycket "mini-Pomerol". Admin vad tycker ni?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinet är en Bordeaux Supérieur.

Uttrycket "mini-Pomerol" betyder endast att stilen påminner lite om Pomerol (enligt min mening). Det är "mini" för att det inte kommer upp i samma klass och komplexitet som en finare Pomerol. Men vinet kan absolut tävla med många Pomerol i de lite "billigare" klasserna runt 250-300 kr, och kanske ett snäpp upp.

Vinet har en fullmogen mörk frukt (14% alkohol) och en välbalanserad fatkaraktär. 18 månader på nya ekfat förutsätter att det finns ett lämpligt druvmaterial att arbeta med. Vilket är fallet här.

Detta vin ligger långt ifrån Amarone. Inte alls samma region och inte alls samma stil.
image.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nej, det kommer inte från Pomerol. Har aldrig påstått att det är från Pomerol. Endast att det stilmässigt påminner om Pomerol som ligger 10 km norrut.


Det är exakt det som menas. Ska dock inte jämföras med de högre Pomerolvinerna, ex. Petrus osv. Vore löjligt.

Om min tråd skapar eventuella missförstånd kan jag be administratörerna att ändra titeln på rubriken samt ta bort uttrycket "mini-Pomerol". Admin vad tycker ni?
Jag tror att samtliga på forumet förstår vad du menar med "mini-Pomerol", men uttrycket "mini" har blivit besudlat av massa säljande nonsens genom åren, lite på samma vis som ordet "PRISVÄRT" och/eller "FYND".

Jag tog bort begreppet från rubriken och ersatte det med " Château Haut-Mongeat Bordeaux Supérieur" så slipper vi bekymra oss mer om det! Kanske vill du formulera rubriken annorlunda? Säg till i så fall. :)
 
Trådskapare
Terroirviner

Terroirviner

Leverantör
Jag tror att samtliga på forumet förstår vad du menar med "mini-Pomerol", men uttrycket "mini" har blivit besudlat av massa säljande nonsens genom åren, lite på samma vis som ordet "PRISVÄRT" och/eller "FYND".

Jag tog bort begreppet från rubriken och ersatte det med " Château Haut-Mongeat Bordeaux Supérieur" så slipper vi bekymra oss mer om det! Kanske vill du formulera rubriken annorlunda? Säg till i så fall. :)
OK tack, låter vettigt! Har inte bott i Sverige de senaste 8 åren, så jag är inte helt uppdaterad med vilka uttryck har fått dålig klang osv.
 
Trådskapare
Terroirviner

Terroirviner

Leverantör
Jag tog bort begreppet från rubriken och ersatte det med " Château Haut-Mongeat Bordeaux Supérieur" så slipper vi bekymra oss mer om det! Kanske vill du formulera rubriken annorlunda? Säg till i så fall. :)
Den nya rubriken är perfekt, tack!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jättekonstigt att inte fler importörer mfl. skriver inlägg här på Finewines.se... :rolleyes:
Den bästa reklam och uppmärksamhet man kan få är när det blir lite diskussioner i tråden som drar mängder med "klick". Redan nu så är det 269 personer som har spanat in tråden och innan diskussionen om "mini" eldades igång så var det under 100 stycken. Jag tycker nog att herr Terroir skall vara nöjd! Han har redan sålt en låda till @Innertällmo Bryggeri dessutom! ;)
 
Toppen