Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chateau Pontet-Canet

Drack min första flaska av detta vin i helgen, en 2012. Coravinades vid första tillfället och fick en timme i glasen. Ganska återhållsam doft av svarta bär, silkeslen, svarta vinbär och ganska mycket ek. Eken var väldigt elegant men ändå påtaglig.
Har ett gäng primörer från 2019 på ingång och nu är det ju primörsläpp igen och frågan som kommer upp är ska vi beställa några flaskor till. Så då har jag några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med:
- Kommer eken att integreras mer med åren eller är det så att Pontet-Canet har relativt mycket ek i sina viner? (eller är det kanske så att de rent av har lite ek för att vara ett Bordeaux vin?)
- Kan ni rekommendera något annat Bordeaux vin av samma kvalitet som har något mindre ek? För det var trots allt ett fantastiskt vin det bara krockade litet med mina ek preferenser
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack min första flaska av detta vin i helgen, en 2012. Coravinades vid första tillfället och fick en timme i glasen. Ganska återhållsam doft av svarta bär, silkeslen, svarta vinbär och ganska mycket ek. Eken var väldigt elegant men ändå påtaglig.
Har ett gäng primörer från 2019 på ingång och nu är det ju primörsläpp igen och frågan som kommer upp är ska vi beställa några flaskor till. Så då har jag några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med:
- Kommer eken att integreras mer med åren eller är det så att Pontet-Canet har relativt mycket ek i sina viner? (eller är det kanske så att de rent av har lite ek för att vara ett Bordeaux vin?)
- Kan ni rekommendera något annat Bordeaux vin av samma kvalitet som har något mindre ek? För det var trots allt ett fantastiskt vin det bara krockade litet med mina ek preferenser
Själv gillar jag ek så har inga bra tips. :)

Ifall du vill ha en referenspunkt så har Pontet Canet ca 50 % ny ek medan resten är betong och gammal ek enligt Jane Anson.

Finns många producenter som har mer än 50 % ny ek även om pendeln slagit tillbaka efter 100 % a la Parker/Rolland.
 

Vingubben

Medlem
Pontet-Canet sticker ut som en av dom få som inte använder sig av 100% ek, dock är andelen ny ek (50%) nog att betrakta som rätt normal. Jag har aldrig upplevt P-C som mer ekad än sina grannar, men däremot så kommer eken säkerligen att integreras med lite mer tid.
 

chambertin

Medlem
Drack min första flaska av detta vin i helgen, en 2012. Coravinades vid första tillfället och fick en timme i glasen. Ganska återhållsam doft av svarta bär, silkeslen, svarta vinbär och ganska mycket ek. Eken var väldigt elegant men ändå påtaglig.
Har ett gäng primörer från 2019 på ingång och nu är det ju primörsläpp igen och frågan som kommer upp är ska vi beställa några flaskor till. Så då har jag några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med:
- Kommer eken att integreras mer med åren eller är det så att Pontet-Canet har relativt mycket ek i sina viner? (eller är det kanske så att de rent av har lite ek för att vara ett Bordeaux vin?)
- Kan ni rekommendera något annat Bordeaux vin av samma kvalitet som har något mindre ek? För det var trots allt ett fantastiskt vin det bara krockade litet med mina ek preferenser
Precis som @Crist(al)ian 77 så har jag inga problem med like ek men för att svara på din fråga så finns det några saker som påverkar upplevelsen av ek i ett vin (utgår ifrån att du med ek menar doften av ek och inte smaken/tanninerna):
  • Ett ungt vin har ofta tydligare ektoner än ett mer moget och utvecklad. T.ex så börjar en del viner från -05 tappa en hel del av sin doft av ny ek medans -15 och -16 fortfarande har kvar tydliga ekmarkörer (om dom fanns från början).
  • I viner från ngt lättare årgångar så får ektonerna ofta en mer framträdande roll än i mer kraftfulla och fruktstinna (jfr t.ex 2007 mot 2009). T.ex så har Pontet-Canet -03 väldigt like ektoner kvar nu medans -07 (senast jag drack den) fortfarande var ganska tydligt med ek i doften.
  • Användningen av ek är inte på ngt sätt statisk och andelen ny ek/rostning/lagringslängd varierar inte enbart mellan årgångarna utan man kan se en utveckling mot mer diskret/försiktig använding av ek i många viner och regioner. Pontet-Canet t.ex använder ju idag amforor för en del av vinet vilket man tydligen började med i och med skörden 2005 så innan dess (gissar jag) så använde man sina 2:a och 3:e års-fat för den lagringen eller helt enkelt en högre andel ny ek (dock ej 100% så vitt jag vet).

För röd Bdx med mindre framträdande ek så rekommenderar jag i så fall lite enklare viner ( typ Cantemerle, Haut-Condissas, Chasse Spleen, Lilian Ladouys, Batailley, Laorque, Fonplegade, Malartic Lagraviere, Pedescleaux osv....).
En bra sida att kolla Bdx-primörer och jämföra betyg är denna: https://www.bordoverview.com/
 

Vingubben

Medlem
En annan idé kan ju också vara att kika på 2:a vinerna som alltid brukar ha lägre andel ny ek, och i måga fall också kortare tid på fat. 2019 är på väg ut nu i skrivande stund.
 

Magikern

Medlem
Det borde väl vara rätt många merlotdominerade bdx med motsvarande kvalitet som har lite ek. Merlot blir rätt lätt överekat och det borde finnas några bra exempel på producenter med samma pris och kvalitet som Pontet med symboliska ektoner.
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Tittar man lite på kritiker o 2012an så börjar dricksfönster runt 2020 och sträcker sig ca 10-15 år. Jag brukar vänta för att mildra eksmak. Plockade nyss upp en Ch Gazin 2005 som var som att bita i en träbit. 2 timmar i karaff var räddningen vilket gav ett ljuvligt vin men till mat. Jag skulle vänta några år till med 2012an.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag ploppar en 1986:a alldeles strax och förväntningarna är långt från ekdominans. Lagra dina viner under lång tid, så skall du se att det mesta löser sig.

Kan verkligen rekommendera Château Troplong Mondot. St Emilion och galet bra!

Ett annat tips kan vara att börja med ett glas ung Rioja GR eller annat rejält ekat vin. Våra sinnen är ju avsevärt mer lagda åt det relativa snarare än det objektiva.

Huvudsaken man njuter :cool:
 

Magikern

Medlem
Jag ploppar en 1986:a alldeles strax och förväntningarna är långt från ekdominans. Lagra dina viner under lång tid, så skall du se att det mesta löser sig.

Kan verkligen rekommendera Château Troplong Mondot. St Emilion och galet bra!

Ett annat tips kan vara att börja med ett glas ung Rioja GR eller annat rejält ekat vin. Våra sinnen är ju avsevärt mer lagda åt det relativa snarare än det objektiva.

Huvudsaken man njuter :cool:

Tropling Mondot från bra årgångar har jag inte sett på den svenska marknaden faktiskt och det är ett van man saknar onekligen (åtminstone om inte priset sticker i väg)

När det gäller Pontet-Canet minns jag att Hugh Johnson lovordade 1929 som det bästa vinet producenten gjort men årgångarna 30-99 var tydligen riktiga besvikelser i de flesta fall.
 

Vingubben

Medlem
Tropling Mondot från bra årgångar har jag inte sett på den svenska marknaden faktiskt och det är ett van man saknar onekligen (åtminstone om inte priset sticker i väg)

När det gäller Pontet-Canet minns jag att Hugh Johnson lovordade 1929 som det bästa vinet producenten gjort men årgångarna 30-99 var tydligen riktiga besvikelser i de flesta fall.
Tesseron tog över någon gång i mitten av 90-talet och det är efter det som slottet tagit riktig fart. Inget fel på tidigare årgångar men då får man mer vad man kan förvänta sig av ett 5 cru. Nu är dom uppe i den yttersta eliten.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tropling Mondot från bra årgångar har jag inte sett på den svenska marknaden faktiskt och det är ett van man saknar onekligen (åtminstone om inte priset sticker i väg)

När det gäller Pontet-Canet minns jag att Hugh Johnson lovordade 1929 som det bästa vinet producenten gjort men årgångarna 30-99 var tydligen riktiga besvikelser i de flesta fall.

Troplong drack jag första gången en 2005:a som jag inhandlat i halvlåda på en mycket god väns inrådan.
Lätt ett av de bästa viner jag någonsin druckit.
Allt på plats. Det enda överdrivna var hur jädringens bra det var...
Lådan är för länge sedan slut och för ett par veckor sedan fick jag tag i en ny halvlåda.
De har knåpat ihop många bra årgångar efter det, även om 2005 var en av de sista årgångarna för Christine Valette (fuck cancer).
Min gissning är att Troplong Mondot och Canon lyfts upp tillsammans med Angelus, Ausone och Cheval Blanc, även om vita hästen verkar föredra att ställa sig utanför St Emilion's bjäbbiga system för Cru Classé.

Tesseron tog över någon gång i mitten av 90-talet och det är efter det som slottet tagit riktig fart. Inget fel på tidigare årgångar men då får man mer vad man kan förvänta sig av ett 5 cru. Nu är dom uppe i den yttersta eliten.

Denna 1986:a började som vilket underbart, gediget lite kargt tier 3-4 Bdx som helst. Lite kort i rocken, men snygg rock!
Men, fasen också, efter ett tag började TCA ta över. Fanns där inte märkbart från start.
 

Vingubben

Medlem
Troplong drack jag första gången en 2005:a som jag inhandlat i halvlåda på en mycket god väns inrådan.
Lätt ett av de bästa viner jag någonsin druckit.
Allt på plats. Det enda överdrivna var hur jädringens bra det var...
Lådan är för länge sedan slut och för ett par veckor sedan fick jag tag i en ny halvlåda.
De har knåpat ihop många bra årgångar efter det, även om 2005 var en av de sista årgångarna för Christine Valette (fuck cancer).
Min gissning är att Troplong Mondot och Canon lyfts upp tillsammans med Angelus, Ausone och Cheval Blanc, även om vita hästen verkar föredra att ställa sig utanför St Emilion's bjäbbiga system för Cru Classé.



Denna 1986:a började som vilket underbart, gediget lite kargt tier 3-4 Bdx som helst. Lite kort i rocken, men snygg rock!
Men, fasen också, efter ett tag började TCA ta över. Fanns där inte märkbart från start.
Fuck TCA också.

Tror att både Ausone och Angelus har hoppat av dom med, så det är väl risk att klassificeringen faller ihop.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fuck TCA också.

Tror att både Ausone och Angelus har hoppat av dom med, så det är väl risk att klassificeringen faller ihop.
Håller med dig om TCA, även om man inte dör av det.

Blir spännande att se hur St Emilion väljer att gå vidare med sin appellation, ssk om det är så som du säger.
För min del funkar det lika bra utan klassificeringssystem, vi lever ju i en modern era med CT och andra källor till förhandsinformation och inköpsrådgiving.

Bjäbb är bra för skrikhalsar, men riktigt dåligt för alla som står utanför och betraktar...
De stora förlorarna om St Emilion blir utan klassificeringssystem är alla medelbra St Emilions slott, eftersom de riskerar drunkna i flödet av de mediokra skrikhalsarnas niagarafall av dryck...

La vie, la vu!
 
Toppen