Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chateau Rayas – pris på restaurang kontra retail

Mattias Schyberg

Administratör
B11F0033-8793-425D-8EBC-D3C70AEF94AB.jpeg


Firade min födelsedag igår på Vingården i Stockholm!

Det blev mycket gott! Började med lite pata negra och två halvglas med riktigt smarrig kvalitetssherry.

98F6D137-5891-4BED-A201-284E93BBBB20.jpeg

5276F165-BCDD-4F83-9D2F-AE406E5EBF57.jpeg

85F042E2-64D3-4ADC-B3B5-98F79C6AF815.jpeg


La Bota de Amontillado var snorgod, nötig och fin medan Apostoles bjuder på lätt sötma och mycket torkad frukt och tobak. Inga noteringar i detalj, men riktigt bra skit båda två. :cigarr:

Tog in varsitt glas med Ulysse Collin Les Maillons till kaviar och löjrom. Riktigt krämig, fyllig och skönt utvecklad champagne. Inte magisk, men mycket god.

FBBA34B9-EE31-4345-90CC-F1B3EC07DA89.jpeg

DDCFD6B1-0AF5-4F1A-9DFB-1C301211EC16.jpeg

D520A6FD-A41C-400D-9F87-C2241AA028C0.jpeg


Avslutningen blev magisk! Min första Chateau Rayas (-07). Perfekt balans, mängder av intensitet och fånigt mycket syrahvibbar med chark, tjära, läder och mängder av nyanser. Ett av de bästa rödtjut i mitt liv troligtvis. Vi började med Rayas CdR och tokdiggade det, men satan vad vekt det kändes när storebror kom fram. :kyss: Tilltugg blev lite grillad iberico med finfina såser och friterade potatisbollar. Grym kväll! :)

B28E0091-AF80-461F-8003-A6741A4ABD4D.jpeg

CEB6DFF8-0AF4-4AA2-8F6B-40DC6D56487E.jpeg
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 23983

Firade min födelsedag igår på Vingården i Stockholm!

Det blev mycket gott! Började med lite pata negra och två halvglas med riktigt smarrig kvalitetssherry.

Visa bifogad bild 23976
Visa bifogad bild 23975
Visa bifogad bild 23977

La Bota de Amontillado var snorgod, nötig och fin medan Apostoles bjuder på lätt sötma och mycket torkad frukt och tobak. Inga noteringar i detalj, men riktigt bra skit båda två. :cigarr:

Tog in varsitt glas med Ulysse Collin Les Maillons till kaviar och löjrom. Riktigt krämig, fyllig och skönt utvecklad champagne. Inte magisk, men mycket god.

Visa bifogad bild 23978
Visa bifogad bild 23979
Visa bifogad bild 23980

Avslutningen blev magisk! Min första Chateau Rayas (-07). Perfekt balans, mängder av intensitet och fånigt mycket syrahvibbar med chark, tjära, läder och mängder av nyanser. Ett av de bästa rödtjut i mitt liv troligtvis. Vi började med Rayas CdR och tokdiggade det, men satan vad vekt det kändes när storebror kom fram. :kyss: Tilltugg blev lite grillad iberico med finfina såser och friterade potatisbollar. Grym kväll! :)

Visa bifogad bild 23981
Visa bifogad bild 23982

Låter som en lysande måltid. Får man fråga vad Rayas 07 kostade? :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
:eek::eek:
Verkar även finnas billigare än 4100 i Sthlm om man kollar på Starwinelist
Generellt verkar priset ligga runt 4000 kr i Sverige på vettiga restauranger där vinet finns. Vad man sedan betalar är ju en annan fråga och om vinerna verkligen finns när man väl sitter på plats. Ganska ofta man får höra att vinet man valt ”såldes nyligen och listan har inte hunnit uppdateras”.

Min fru betalade 4100 kr för vår upplevelse och det var den värd även om vi hade kunnat hitta flaskan billigare i Småland eller någon hundralapp billigare någon annanstans.

Rent generellt köper jag dock Rayas ”bastard-projekt” hellre då man får sanslöst mycket kul vin för småpengar, men någon gång ibland kan det vara kul att prova storheter för att förstå hypen och att prova tillsammans med producentens enklare grejer var en mycket ögonöppnande idé. :)
 

buteljen

Medlem
Generellt verkar priset ligga runt 4000 kr i Sverige på vettiga restauranger där vinet finns. Vad man sedan betalar är ju en annan fråga och om vinerna verkligen finns när man väl sitter på plats. Ganska ofta man för höra att vinet man valt ”såldes nyligen och listan har inte hunnit uppdateras”.

Min fru betalade 4100 kr för vår upplevelse och det var den värd även om vi hade kunnat hitta flaskan billigare i Småland eller någon hundralapp billigare någon annanstans.

Rent generellt köper jag dock Rayas ”bastard-projekt” hellre då man får sanslöst mycket kul vin för småpengar, men någon gång ibland kan det vara kul att prova storheter för att förstå hypen och att prova tillsammans med producentens enklare grejer var en mycket ögonöppnande idé. :)
Jag svarade framförallt på inlägget om att det var ett "brakfynd" och inte alls på om det var värt det eller ej för dig och din fru.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag svarade framförallt på inlägget om att det var ett "brakfynd" och inte alls på om det var värt det eller ej för dig och din fru.
Jag förstår det. Någon hundralapp hit och dit gör dock föga skillnad i det här fallet, men rent sakligt är det få viner som är billigare på restaurang än vad man kan hitta vinet för på auktion eller annan typ av försäljning. Om nu ”fynd” är rätt ord eller inte låter jag vara osagt, men det verkar helt klart vara på svenska restauranger som detta ikoniska vin är lättast att hitta för ”en rimlig slant”. :)
 

buteljen

Medlem
Jag förstår det. Någon hundralapp hit och dit gör dock föga skillnad i det här fallet, men rent sakligt är det få viner som är billigare på restaurang än vad man kan hitta vinet för på auktion eller annan typ av försäljning. Om nu ”fynd” är rätt ord eller inte låter jag vara osagt, men det verkar helt klart vara på svenska restauranger som detta ikoniska vin är lättast att hitta för ”en rimlig slant”. :)
Det verkar vara hyfsat bra prissatt även i Danmark. Var på väg att välja 04 Rayas på Rest Palaegade i Cph för någon vecka sedan men det blev Comtes 07 istället.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det verkar vara hyfsat bra prissatt även i Danmark.
Ja, det ser onekligen hyfsat ut där också, men en bit dyrare än här med tanke på valutan, så jag skulle inte rekommendera någon att åka dit för en flaska direkt. Dessutom är det stor skillnad på olika årgångar.

Men hur jag än tänker är 4000 pix väldigt mycket att betala för en vinupplevelse oavsett marknadsvärde i försäljningsleden. ;)
 

buteljen

Medlem
Ja, det ser onekligen hyfsat ut där också, men en bit dyrare än här med tanke på valutan, så jag skulle inte rekommendera någon att åka dit för en flaska direkt.
För en skåning är det definitivt värt det :). Kostar även en del att ta sig till Sthlm och dessutom är ju Köpenhamn avsevärt trevligare :D
 

LeChat

Medlem
det verkar helt klart vara på svenska restauranger som detta ikoniska vin är lättast att hitta för ”en rimlig slant”.
”Expertens” värdering hos Catawiki var 900-1200 €. Så ja, det är nog på restaurang man ska dricka sin Rayas.
Och med tanke på Finewineseffekten så kommer man nu ofta få höra beställningar som: ”En Capricciosa och en flaska Rayas.”:D
 

LeChat

Medlem
Håller med. Drack 07 på Folii med @Oscaro för ett tag sen och den kostade något i den stilen, typ 3,700 kanske. Snorbra pris.
Fortfarande ohyggligt mycket pengar i min värld för en standardflaska vin, oavsett om den köps på restaurang, auktion eller hos någon handlare. Men när man ser att auktionsköpare ute i Europa är villiga att betala ca 12 000:- för samma vin som man kan avnjuta på lite olika restauranger i Sverige för ca 4000:-, ja då vidhåller jag att detta är ett brakfynd. :)
 
Toppen