Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

SUPRA

Bäst
Ja, vad ska jag köpa för rödvin till den helsteka oxfilén på Nyår?

Prisklass 200-300 kr, men alla tips beaktas.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Dessertvin måste vi ha också.

Lite oklart vad det blir för dessert än, men kanske nån glassliknande grej.
 

Jos

Medlem
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Castello di Fonterutoli -04 för 279:-.

Jag kanske blandar ihop dig med någon annan men med mina intryck av tidigare inköp och konsumerade flaskor så undrar jag lite försiktigt varför prisklassen 200-300?
 

Keen

slan
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Jos skrev:
Castello di Fonterutoli -04 för 279:-.

Jag kanske blandar ihop dig med någon annan men med mina intryck av tidigare inköp och konsumerade flaskor så undrar jag lite försiktigt varför prisklassen 200-300?

Jag drar till en vild gissning på släkt och familj och pärlor och svin ;D
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Jos skrev:
Jag kanske blandar ihop dig med någon annan men med mina intryck av tidigare inköp och konsumerade flaskor så undrar jag lite försiktigt varför prisklassen 200-300?

Jag önskar jag kunde hålla Krug CdA-tempo varje dag, men det är inte riktigt så verkligheten ser ut tyvärr. :(
Det är en kompismiddag där allt delas på 3 familjer, och det kanske skulle se konstigt ut om rödvinet stod för typ 90% av kostnaden :D
 

Krug88

Medlem
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Le Serre Nouve 05 var väldigt bra sist jag drack den(Ornellaias andravin), lite över budget på 388kr däremot.
 

Andreas L

Medlem
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

2004 Haut-Carles, tät och koncentrerad modern bordeaux, fint drickmogen ska det inte va bordeaux på nyårsafton?
2005 Ch Camensac är en fin och något mer stram, klassisk stil med de klassiska attributen såsom cigarrlåda, läder och svarta vinbär, dekantera 4-5 tim innan du kör på oxfilen så kommer ni bli glada och fina...
 
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Haut-Carles är kalasbra.
Finns dessutom tillgänglig på magnum vilket väl ändå är mer eller mindre ett krav på nyår...
 

Jos

Medlem
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Supra, vad blev det nu då? Dessertvin? Jag tar med Clos Des Papes 01 och Il Carbonaione -04 och korkar i passande ordning när jag vet vad det blir för tillbehör till oxfilén.
 

Keen

slan
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

SUPRA skrev:
2004 Haut-Carles på Magnum till oxfilén och 1999 F de Fesles / Bonnezeaux http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar= till dessert.

Oklart vilken Champagne det blir, beror på hur mycket gästerna är villiga att lägga.
Ligger allt från Krug till Pol Roger i kylen.

Krug hade med sig ett helt fantastiskt sött vin på första vininfernot som hette Chateau de Fesles '97. Är det samma vin som F de Fesles, fast olik årgång då givetvis? I så fall är det nästan så att man springer och köper nu! Hur står sig 99 mot 97 rent årgångsmässigt?
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Keen, nu är du inne på seriös överkurs. Jag köpte min flaska på rekommendation från en kille på SB Regeringsgatan, och det var inte så att han var överentusiastisk över sitt jobb just då typ.
 

Keen

slan
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

SUPRA skrev:
Keen, nu är du inne på seriös överkurs. Jag köpte min flaska på rekommendation från en kille på SB Regeringsgatan, och det var inte så att han var överentusiastisk över sitt jobb just då typ.


Jag hoppas lite på att krug ska flika in med ett svar då det var hans flaska på vininfernot. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Nope. F de Fezles är mig veterligen inte samma vin som Château de Fezles, jag tror att "F" är ett andravin eller liknande. Men jag vet faktiskt inte. Min vapendragare kanske har bättre koll på läget dock. Vi drog en till i natt, den var jättegod!

Vad kostade den? F alltså. Jag kommer ihåg att Fezles 97 kostade 278 spänn när den fanns på bolaget. Helt sanslöst!
 

Keen

slan
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Krug skrev:
Nope. F de Fezles är mig veterligen inte samma vin som Château de Fezles, jag tror att "F" är ett andravin eller liknande. Men jag vet faktiskt inte. Min vapendragare kanske har bättre koll på läget dock. Vi drog en till i natt, den var jättegod!

Vad kostade den? F alltså. Jag kommer ihåg att Fezles 97 kostade 278 spänn när den fanns på bolaget. Helt sanslöst!


Antog det, finns lite olika Fesles på systemet nu.
Här

Vilken var det du hade?
 

Krug88

Medlem
SV: Chateau vadå till oxfilén på Nyår?

Keen skrev:
Antog det, finns lite olika Fesles på systemet nu.
Här

Vilken var det du hade?
Det är den som har årgång 05.
Har provat några olika årgångar, men 97 har piskat dem alla.
Den igår var sjukt god ;D
 
Toppen