Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chenin blanc – en druva med hög syra generellt...eller?

Mattias Schyberg

Administratör
3 2006 Domaine Baumard, Clos du Papillon
Otroligt stökig initialt! Stall, ylle och en kraftig doft av hö. Öppnar upp till citron, mer ylle, någon söt frukt (aprikos? melon?). Märkligt beteende. På tungan är det tropiska frukter och vaxigt. Tunn syra, men bra eftersmak. Viss alkoholhetta. En något märklig chenin blanc, mer intressant än god. 85p.
Mitt vin. Tog med det i hopp om att det skulle vara en lite märklig referens till vin nr. #5.
Det är lustigt med Baumard och Clos du Papillon. Jag gillar för övrigt årgången mycket, men den låga syran (upplevelsemässigt) är fascinerande, vilket den faktiskt brukar vara på det vinet av egen erfarenhet (eller om den är väl dold i fetman). Jag och @vininfo.nu gjorde lite research rent allmänt på chenin blanc och den analyserade syrahalten som anges i många fall och kom fram till en ganska lustig slutsats, det vill säga att många chenin blanc från Loire har en anmärkningsvärt låg analyserad syra för att vara en druva som ofta jämförs med riesling syramässigt. Kanske var det bara just de viner vi råkade titta på vid tillfället, men det var en perplex upplevelse oavsett!

Kanske är det något för forumet att rota i och väl värt en egen tråd till och med?

Vad säger @Magnus L, har du några kloka tankar om det hela?
 

chambertin

Medlem
Det är lustigt med Baumard och Clos du Papillon. Jag gillar för övrigt årgången mycket, men den låga syran (upplevelsemässigt) är fascinerande, vilket den faktiskt brukar vara på det vinet av egen erfarenhet (eller om den är väl dold i fetman). Jag och @vininfo.nu gjorde lite research rent allmänt på chenin blanc och den analyserade syrahalten som anges i många fall och kom fram till en ganska lustig slutsats, det vill säga att många chenin blanc från Loire har en anmärkningsvärt låg analyserad syra för att vara en druva som ofta jämförs med riesling syramässigt. Kanske var det bara just de viner vi råkade titta på vid tillfället, men det var en perplex upplevelse oavsett!

Kanske är det något för forumet att rota i och väl värt en egen tråd till och med?

Vad säger @Magnus L, har du några kloka tankar om det hela?
Det är helt klart ett intressant ämne men har inte den upplevda syrahalten i CB från Loire mer att göra med områdets nordliga utpost och inriktningen på vinmakningen/druvmognad ? Jag menar om man verkligen vill ha hög syra då är en ngt tidigarelagd skörd ett enkelt sätt att få hög syrahalt. Visserligen förekommer ju söta och sent skördade viner med hög syra (typ Moulin Touchais) men har också druckit många söta CB från området med (i alla fall upplevd) låg syra.
Jämför man med den andra stora utposten för CB (Sydafrika) så är ju knappast hög syra det man tänker på när vinerna provas.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är helt klart ett intressant ämne men har inte den upplevda syrahalten i CB från Loire mer att göra med områdets nordliga utpost och inriktningen på vinmakningen/druvmognad ? Jag menar om man verkligen vill ha hög syra då är en ngt tidigarelagd skörd ett enkelt sätt att få hög syrahalt. Visserligen förekommer ju söta och sent skördade viner med hög syra (typ Moulin Touchais) men har också druckit många söta CB från området med (i alla fall upplevd) låg syra.
Jämför man med den andra stora utposten för CB (Sydafrika) så är ju knappast hög syra det man tänker på när vinerna provas.
Helt klart och det var även en av de första sakerna "vi" (läs @vininfo.nu) utredde, men det var trots allt generellt ganska låga syranivåer i jämförelse med andra syrastinna vintyper (riesling, sb och chablis med mera) på majoriteten av de vi tittade på vid tillfället (har dock inte sparat någon data då det mer var en enkel fundering vi hade). Vinmonopolet i Norge anger syranivåer på många viner om någon är sugen på att utreda själva.
 

chambertin

Medlem
Helt klart och det var även en av de första sakerna "vi" (läs @vininfo.nu) utredde, men det var trots allt generellt ganska låga syranivåer i jämförelse med andra syrastinna vintyper (riesling, sb och chablis med mera) på majoriteten av de vi tittade på vid tillfället (har dock inte sparat någon data då det mer var en enkel fundering vi hade). Vinmonopolet i Norge anger syranivåer på många viner om någon är sugen på att utreda själva.
Intressant !
Kan det kanske vara så att syranivåerna sjunker väldigt fort när druvorna mognar (så är det ju har jag för mig med t.ex Chardonnay) ?
Riesling har väl den egenskapen att den inte tappar så mkt syra när den mognar/övermognar.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant !
Kan det kanske vara så att syranivåerna sjunker väldigt fort när druvorna mognar (så är det ju har jag för mig med t.ex Chardonnay) ?
Riesling har väl den egenskapen att den inte tappar så mkt syra när den mognar/övermognar.
Kan säkert vara så, men de flesta viner som säljs även på Vinmonopolet i Norge är av yngre årgångar, men möjligtvis finns det något i resonemanget om man rotar lite (har själv inte möjlighet just nu, men den som är sugen är välkommen att nysta i det).
 

Daniel A

Administratör
Huet, Clos du Bourg sec (Vouvray)
2012, 4,8 g syra/l
2013, 5,5 g syra/l
2014 5,7 g syra/l
2016, 5,5 g syra/l

Vincent Careme (Vouvray)
2012, 7,2 g syra/l

Dom. aux Moines (Savennieres)
2011 6,8 g syra/l
2012, 6,1 g syra/l
2015 8 g syra/l

Baumard (Savennieres)
2011 3,5 g syra/l (Papillon)
2013, 6 g syra/l (Yves)

Referens, Christmann Riseling
2015, 6,4 g syra/l (Köningsbach)
2015, 6,9 g syra/l (IDIG)
2016, 8,5 g syra/l (instegstrocken)

Källa: Vinmonopolet

Svårt att dra någon större slutsats av det lilla urval jag hann med nu. Verkar som att chenin blanc kan skilja sig rätt mycket åt i syranivåerna. Vinmakning och/eller årgång som är anledningen? Clos du Bourg ligger ju rätt stabilt över åren. Clos du Papillon ligger ju åtminstone 2011 väldigt lågt i alla fall!
 

chambertin

Medlem
Kan säkert vara så, men de flesta viner som säljs även på Vinmonopolet i Norge är av yngre årgångar, men möjligtvis finns det något i resonemanget om man rotar lite (har själv inte möjlighet just nu, men den som är sugen är välkommen att nysta i det).
Jag menade inte mognande buteljerat vin utan druvor som mognar mer på rankan tappar syra på slutet ganska fort.
 

ChristianB

DipWSET
Hade ni någon tanke på "malic acid" och "tartaric acid" (ursäkta engelskan, men jag har svårt att översätta de här... :p )? Nog för att man brukar klumpa ihop syran och räkna i total mängd men upplevelsen är ju olika beroende på syratyp. Det skulle vara intressant att veta vilket skördedatum de hade för 2006 angånde mängden malic acid och tartaric acid!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hade ni någon tanke på "malic acid" och "tartaric acid" (ursäkta engelskan, men jag har svårt att översätta de här... :p )?
Äppelsyra respektive vinsyra! Malum = latin för äpple. Kanske lika bra att lägga till lactic acid = mjölksyra också eftersom den också förekommer i vinsammanhang.
Fördelningen borde rimligen kunna variera mellan druvsorter, men har aldrig hört att druvsort X ligger särskilt högt i äppelsyra (den "hårdare" av dem). Däremot att årgången kan påverka fördelningen mellan syrorna, eftersom det väl är äppelsyran som sjunker när man väntar.

Visserligen förekommer ju söta och sent skördade viner med hög syra (typ Moulin Touchais)
Moulin Touchais anges normalt bestå av ca 20% tidigt skördade druvor för att hålla syran uppe, och resten sent skördade druvor, dock oftast med begränsat inslag av botrytis.
 

gece

Man vänjer sig.
Vad gäller just Baumard vill jag dessutom minnas att de vissa år låter malolaktisk jäsning ske, andra år blockerar de den, vilket ytterligare ställer till det för den som på sensorisk väg försöker utröna mängden syra :)
 

ChristianB

DipWSET
Saxar vilt från Wikipedia men det fyller en funktion... ;)

Its concentration varies depending on the grape variety, with some varieties, such as Barbera, Carignan and Sylvaner, being naturally disposed to high levels. The levels of malic acid in grape berries are at their peak just before veraison, when they can be found in concentrations as high as 20 g/l. As the vine progresses through the ripening stage, malic acid is metabolized in the process of respiration, and by harvest, its concentration could be as low as 1 to 9 g/l.
De nämner inte Chenin men å andra sidan så poängterar de förhållandet till skördedatum, vilket jag lite klumpigt for efter i mitt förra inlägg. I och med att mängden sjunker inför skörden så kan nog vissa år vara mindre syrakoncentrerade. Lägger man också till att MLF inte är så önskvärt för just Chenin från Loire (aromatisk, delikat stil) så kan nog nivån av olika syror och därmed upplevelsen av vinet variera från år till år.
 
Toppen