Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cider

Intresserad av tips på riktigt bra cider,gärna sådan som iallafall initialt går att köpa i Sverige. Då min sambo inte gillar öl men väl vin och cider tänkte jag ge mig in på lite utforskning av ciderområdet. Vi pratar naturligtvis riktigt cider, helst åt det torra hållet och inte det sötslask som säljs i våra matvarubutiker.

En snabb sökning på vårt kära Systembolag visar att det finns 98 cidersorter, varav 13 kommer från Frankrike. Någon som har erfarenhet och lite idéer. Är medveten om att Sverige är (även på detta område) ett veritabelt u-land och att det finns bättre sorter utomlands men som sagt, initalt gärna sorter som finns på SB
 

Håkan

Medlem
SV: Cider

Tryffelsvinet har en torr och en halvtorr i sitt sortiment som jag tyckte var riktigt bra på deras sortimentsprovning. vet ej om de finns kvar dock.
 
Trådskapare
A
SV: Cider

Guayabera skrev:
Går tydligen att få tag på genom SS också: http://www.riktigcider.se/kop_cider_Sys ... entet.html

Stort tack, blir att beställa en låda


Håkan skrev:
Tryffelsvinet har en torr och en halvtorr i sitt sortiment som jag tyckte var riktigt bra på deras sortimentsprovning. vet ej om de finns kvar dock.

Ska kolla dem. Tryffelsvinet har ju registerat sig på forumet och kanske har någon idé här. De har en producent som heter Le Pere Jules
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Cider

Anders Landström skrev:
Intresserad av tips på riktigt bra cider,gärna sådan som iallafall initialt går att köpa i Sverige. Då min sambo inte gillar öl men väl vin och cider tänkte jag ge mig in på lite utforskning av ciderområdet. Vi pratar naturligtvis riktigt cider, helst åt det torra hållet och inte det sötslask som säljs i våra matvarubutiker.

En snabb sökning på vårt kära Systembolag visar att det finns 98 cidersorter, varav 13 kommer från Frankrike. Någon som har erfarenhet och lite idéer. Är medveten om att Sverige är (även på detta område) ett veritabelt u-land och att det finns bättre sorter utomlands men som sagt, initalt gärna sorter som finns på SB
Eric Bordelet. Gör flera olika både söta, enkla och torra men även ett par årgångsCidré som är stora och vinösa, en producent som skrev om min syn på äpple totalt, då dessa skapelser vinner mycket på lagring, de är mer vin-lika än det läskeblasket vi i sverige kallar cider...tyvärr känner jag inte till någon i sverige som importerar men vet att det ska gå att beställa på ett antal sidor på nätet
 

Martin Berggren

Bad santa
Anders, privatimportera Bordelet av Riktig Cider AB! Kanonservice och bra priser.

Du behöver inte välja deras färdiga lådor. Sydre Argelette är prestigecidern på äpple, ca 115 kr. 3,5% alkohol, lite restsötma och fantastisk intensitet och syra.

Motsvarande på päron heter Poiré Granit. Jag gillar den verkligen, ersätter skumpa ofta hemma hos mig. Bättre med flera års lagring. Ca 115 kr.

Båda dessa är riktigt seriösa.

Finns en lillebror päron (Authentique), enklare, perfekt aperitif.

Brut (äpple) med cirka 7% alkohol är helt torr och blir lite för kraftig för mig med en liten hård beska. De halvtorra funkar till det mesta i matväg tack vare den fina strukturen så jag köper aldrig brut.

Tips, maila Anna och be om en blandlåda Bordelet så får du prova dig fram till vad du gillar. Borde landa på ett snittpris runt 100 kr flaskan. Bang for the buck i min bok!
 
Trådskapare
A
SV: Cider

Martin Berggren skrev:
Anders, privatimportera Bordelet av Riktig Cider AB! Kanonservice och bra priser.

Du behöver inte välja deras färdiga lådor. Sydre Argelette är prestigecidern på äpple, ca 115 kr. 3,5% alkohol, lite restsötma och fantastisk intensitet och syra.

Motsvarande på päron heter Poiré Granit. Jag gillar den verkligen, ersätter skumpa ofta hemma hos mig. Bättre med flera års lagring. Ca 115 kr.

Båda dessa är riktigt seriösa.

Finns en lillebror päron (Authentique), enklare, perfekt aperitif.

Brut (äpple) med cirka 7% alkohol är helt torr och blir lite för kraftig för mig med en liten hård beska. De halvtorra funkar till det mesta i matväg tack vare den fina strukturen så jag köper aldrig brut.

Tips, maila Anna och be om en blandlåda Bordelet så får du prova dig fram till vad du gillar. Borde landa på ett snittpris runt 100 kr flaskan. Bang for the buck i min bok!

Tack Martin, redan slängt iväg en beställning som jag kanske stoppar nu och ber om en blandlåda. Ska bli kul och prova och hoppas på lite pluspoäng hos sambon :)
 

Håkan

Medlem
SV: Cider

Anders Landström skrev:
Ska kolla dem. Tryffelsvinet har ju registerat sig på forumet och kanske har någon idé här. De har en producent som heter Le Pere Jules
Just den var det, seriös producent, tyckte den torra varianten var något vassare. Härligt initiativ Anders, Cider är verkligen en kulturdryck att uppskatta. Ibland vete katten om inte Päron är den ultimata ciderråvaran.
 
Trådskapare
A
SV: Cider

Håkan skrev:
Just den var det, seriös producent, tyckte den torra varianten var något vassare. Härligt initiativ Anders, Cider är verkligen en kulturdryck att uppskatta. Ibland vete katten om inte Päron är den ultimata ciderråvaran.

Absolut, lovar att skriva provningsanteckningar. Började med en blandlåda från Riktig Cider. Först på banan blir Eric Bordelet vilket forumet verkar hylla :)

För intresserade så har Riktigt Cider en rätt informativ beskrivning av denna odlare.
 
Trådskapare
A
SV: Cider

Anders Landström skrev:
Absolut, lovar att skriva provningsanteckningar. Började med en blandlåda från Riktig Cider. Först på banan blir Eric Bordelet vilket forumet verkar hylla :)

För intresserade så har Riktigt Cider en rätt informativ beskrivning av denna odlare.

Nu är lådan upphämtad. Ska verkligen bli intressant att prova.

Som en fotnot, Systembolagets privatimport är inte direkt smidig när vinerna ändå finns i Sverige.
  1. Beställ via butik eller på nätet
  2. Acceptera offert som kommer någon vecka senare
  3. Ta dig till en butik och betala handpenning
  4. Avakta leverans
  5. Hämta varorna och gör slutbetalning
Att beställa via internet i en butik utomlands går betydligt fortare och är enklare. Sedan vet nästan aldrig butikspersonalen vet hur de ska hantera privatimport. Suck!
 
Trådskapare
A
SV: Cider

Martin Berggren skrev:
Brut (äpple) med cirka 7% alkohol är helt torr och blir lite för kraftig för mig med en liten hård beska. De halvtorra funkar till det mesta i matväg tack vare den fina strukturen så jag köper aldrig brut.

Håller helt med om denna. Koncentrationen var dock helt fantastiskt och bland de mer fokuserade cider jag provat.

Min flickvän öppnade också en flaska Tendre och föll snabbt för denna cider. Togs till en efterrätt. Enligt henne (sötman var ju högre i den men det var det som efterfrågades) kanske den bästa cider hon druckit
 
Trådskapare
A
SV: Cider

Martin Berggren skrev:
Öppnar man en flaska Brut och en flaska Tendre och ställer bredvid varanda så försvinner Tendren garanterat först. Drinkability!

Argelette och Poiré Granit ska ju kunna lagras. Det säger väl en del om mig att jag funderar på om de inte ska smygas undan och tas fram om ett par år. Som om man inte har rätt mycket annat i källaren ändå :)
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Cider

Anders Landström skrev:
Argelette och Poiré Granit ska ju kunna lagras. Det säger väl en del om mig att jag funderar på om de inte ska smygas undan och tas fram om ett par år. Som om man inte har rätt mycket annat i källaren ändå :)

Allt ska lagras, hela tiden, alltid.. v-f du måste väl prova innan du lagrar!
 
SV: Cider

Ojdå, det var evigheter sedan jag drack cider. En helt annan bubblande dryck har tagit över. ;)


Dock så skall väl sägas att på den tiden jag drack det så var det åt det torrare hållet, och mest franskt. Det var den enda stilen jag riktigt gillade.


Jag kanske också skall följa Martin Berggrens rekommendationer. Det känns frestande, och de verkar ganska genuina.
 
Toppen