Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Climadiff vinlagringsskåp - skillnader mellan modeller

KimHartman

Medlem
Jag håller på och letar vinlagringsskåp och tittar specifikt på Climadiff. Det finns väldigt många olika varianter, men i princip är det tre olika modeller, standard (Cxx), Avintage (AV), och Diva (DVA), som finns i olika storlekar, energiklasser, med olika dörrar, mm.

Jag undrar vad som egentligen är skillnaden mellan standardmodellerna och Diva. Så vitt jag kan se så skiljer färg, hyllmaterial (metall/trä), det ställbara temperaturomfånget, och i vissa fall lås. Är det någon som har erfarenheter av detta och som kan ge input om de högre priserna på Diva-serien ger någon valuta för pengarna jämfört med standardmodellerna?
 
Jag håller på och letar vinlagringsskåp och tittar specifikt på Climadiff. Det finns väldigt många olika varianter, men i princip är det tre olika modeller, standard (Cxx), Avintage (AV), och Diva (DVA), som finns i olika storlekar, energiklasser, med olika dörrar, mm.

Jag undrar vad som egentligen är skillnaden mellan standardmodellerna och Diva. Så vitt jag kan se så skiljer färg, hyllmaterial (metall/trä), det ställbara temperaturomfånget, och i vissa fall lås. Är det någon som har erfarenheter av detta och som kan ge input om de högre priserna på Diva-serien ger någon valuta för pengarna jämfört med standardmodellerna?
Har ett Avintage 306 vinskåp och är mycket nöjd med det. Har ingen aning om hur det jämförs med andra modeller. Fick visserligen byta kompressor efter ett år, men det fixade företaget snabbt o enkelt på garantin, och skåpet har funkat perfekt i alla år sen dess. Dock, det är ändå kompressorteknik, så det är inte helt vibrationsfritt, såsom de mest avancerade vinkylar, men inget som har känts som ett problem för mig. Lycka till med skåpköpet!
 
Trådskapare
KimHartman

KimHartman

Medlem
Har ett Avintage 306 vinskåp och är mycket nöjd med det. Har ingen aning om hur det jämförs med andra modeller. Fick visserligen byta kompressor efter ett år, men det fixade företaget snabbt o enkelt på garantin, och skåpet har funkat perfekt i alla år sen dess. Dock, det är ändå kompressorteknik, så det är inte helt vibrationsfritt, såsom de mest avancerade vinkylar, men inget som har känts som ett problem för mig. Lycka till med skåpköpet!

Tack för ditt svar, kul att du är nöjd med ditt vinskåp! Är medveten om att de inte är helt vibrationsfria men det är en risk jag är beredd att ta. Mina personliga uppfattning är att måttliga vibrationer inte är en speciellt stor grej. Det finns ju Dometic, men dels är dessa mindre än Climadiffs största, de är dyrare, och de drar ungefär 10 gånger så mycket energi (!).

På ett ungefär, hur många flaskor får du in jämfört med specifikationen? Hur är trähyllorna (för visst är det sådana på din modell), lätt att stapla flaskorna?
 
IMG_0104.JPG

Ja, inte är det 300 flaskor i alla fall... trots min sardinpackarteknik. De hyllor jag fick med är anpassade för bordeauxflaskor och smala bourgogneflaskor (under/ovansida). Magnumflaskor, riesling, Agusti torello mata kripta, samt champagneflaskor typ Diebolt vallois fleur d passion mm ställer till det. Jag tror man kan beställa olika hyllor för dessa också, problemet är mer om man har enstaka flaskor med olika format.
 
Tack för ditt svar, kul att du är nöjd med ditt vinskåp! Är medveten om att de inte är helt vibrationsfria men det är en risk jag är beredd att ta. Mina personliga uppfattning är att måttliga vibrationer inte är en speciellt stor grej. Det finns ju Dometic, men dels är dessa mindre än Climadiffs största, de är dyrare, och de drar ungefär 10 gånger så mycket energi (!).

På ett ungefär, hur många flaskor får du in jämfört med specifikationen? Hur är trähyllorna (för visst är det sådana på din modell), lätt att stapla flaskorna?

Jag har samma uppfattning, inte heller orolig för måttliga vibrationer.

Försökte räkna och tror att jag har ungefär 240 flaskor i skåpet, men då är det som sagt några halvlitersflaskor från Radikon, några Magnum, några champagne, några långsmala riesling, o några flaskor från prettoproducenter från Kalifornien som tror att kvaliteten uppfattas som större om flaskorna väger tre ggr så mycket som motsvarande förebild i gamla världen...
 
Trådskapare
KimHartman

KimHartman

Medlem
Det ser packat ut!

Vet du om skåpet är tillräckligt djupt för att, på samma sätt som bordeauxflaskor staplas i reklambilderna och så som du ser ut att ha staplat, lägga vanliga rieslingflaskor om lott och mot varandra (typ 14 st i första höjdlagret på en hylla)?
 
Last edited:
82% effektivitet (240/294) på blandade flaskor är bättre än vad jag trodde, verkar lovande!
Absolut, men jag har många inte så dyra (dvs tunna) flaskor från mer strömlinjeformade flasktyper... men jag är helt nöjd mer hur det går att packa, och det är helt ok djup, så inga problem med Alsace omlott tror jag. Men det kan du faktiskt kolla med företaget, och be dem rekommendera någon hylltyp.
 
Trådskapare
KimHartman

KimHartman

Medlem
Tack så hemskt mycket för din hjälp, alltid mycket bättre att få lite synpunkter från någon som faktiskt köpt och använder produkten än från en säljare! En sista fråga bara, uppfattar du ljudet som störande?
 
Tack så hemskt mycket för din hjälp, alltid mycket bättre att få lite synpunkter från någon som faktiskt köpt och använder produkten än från en säljare! En sista fråga bara, uppfattar du ljudet som störande?
Nää, har nog aldrig tänkt på ljudet, vilket får mig att tänka att det inte stör alls :), men har skåpet vid köket och inte i sovrummet, så vågar inte lova att det inte har något ljud på natten, men som sagt, har aldrig ägnat ljudet en tanke, så borde vara lugnt.
 

buteljen

Medlem
Jag köpte ett Avintage AV306 A+ för tre månader sedan. Funkade direkt utan problem. Dock tycker jag att det låter en del. Tror kanske att det är normal nivå, men har även Dometic (som är helt ljudlöst) och är nog bortskämd med det. Behövde ett till att ha på landet och där gör det inte så mycket om det låter lite. Köpte via Vinkylen.se och tycker dom skötte sig bra :) . Har dock inget svar på frågan om vad som skiljer mellan de olika modellerna :eek:
 
Trådskapare
KimHartman

KimHartman

Medlem
Jag köpte ett Avintage AV306 A+ för tre månader sedan. Funkade direkt utan problem. Dock tycker jag att det låter en del. Tror kanske att det är normal nivå, men har även Dometic (som är helt ljudlöst) och är nog bortskämd med det. Behövde ett till att ha på landet och där gör det inte så mycket om det låter lite. Köpte via Vinkylen.se och tycker dom skötte sig bra :) . Har dock inget svar på frågan om vad som skiljer mellan de olika modellerna :eek:
Hade såklart varit skönt med ljudlöst! Tyvärr blir lagringskostnaden per flaska ca 3 ggr så stor med Dometic jämfört med Climadiffs standardmodell (enligt min grova uppskattning ca 8 resp 24 kr/flaska och år).
 
Trådskapare
KimHartman

KimHartman

Medlem
Har nu införskaffat ett Climadiff CLI-CVP270A+ från hemmashoppen.se Denna butik har varit mycket bra, skulle rekommendera den till andra. Fick detta skåp inklusive uppbärning ända in i rätt rum i lägenheten för femton och ett halvt tusen kronor. De kan också ta hem andra skåp och diverse Climadiff-tillbehör som inte visas på hemsidan (jag har tex köpt hyllstöd för att konvertera en utdragbar hylla till en fast, som då tål större vikt vilket i sin tur betyder fler flaskor).

Skåpet tar i teorin 264 standard bordeauxflaskor. Har inte fyllt det än, men har räknat, mätt, staplat tomflaskor och laborerat en hel del med hyllorna, och jag räknar med att få plats med

48 bordeauxflaskor,
120 bourgogneflaskor,
30 något kraftigare rieslingflaskor (Kellers stora flaskor på ca 1,46 kg),
12 stående flaskor av valfri typ (med skruvkork),
18 aningen mer udda flaskor,

totalt 228 st. Här kan bourgogneflaskorna förstås bytas mot bordeauxflaskor. Vill man inte ha rieslingflaskor går det få in ännu fler, då rieslingflaskor kräver mer än halva djupet. Den som är intresserad av hur man optimerar utrymmet får gärna höra av sig för tips.

Har kalibrerat temperaturen till att snitta 14 grader i en flaska fylld med vatten. Luftfuktigheten varierar i cykler med ungefärligt min/max på 60/75%. Kompressorn låter en del, men ändå mindre än vad jag trodde. Färgen är snyggare i verkligheten.

Bild1.JPG

Bild2.JPG

Bild3.JPG

Bild4.JPG
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har nu införskaffat ett Climadiff CLI-CVP270A+ från hemmashoppen.se Denna butik har varit mycket bra, skulle rekommendera den till andra. Fick detta skåp inklusive uppbärning ända in i rätt rum i lägenheten för femton och ett halvt tusen kronor. De kan också ta hem andra skåp och diverse Climadiff-tillbehör som inte visas på hemsidan (jag har tex köpt hyllstöd för att konvertera en utdragbar hylla till en fast, som då tål större vikt vilket i sin tur betyder fler flaskor).

Skåpet tar i teorin 264 standard bordeauxflaskor. Har inte fyllt det än, men har räknat, mätt, staplat tomflaskor och laborerat en hel del med hyllorna, och jag räknar med att få plats med

48 bordeauxflaskor,
120 bourgogneflaskor,
30 något kraftigare rieslingflaskor (Kellers stora flaskor på ca 1,46 kg),
12 stående flaskor av valfri typ (med skruvkork),
18 aningen mer udda flaskor,

totalt 228 st. Här kan bourgogneflaskorna förstås bytas mot bordeauxflaskor. Vill man inte ha rieslingflaskor går det få in ännu fler, då rieslingflaskor kräver mer än halva djupet. Den som är intresserad av hur man optimerar utrymmet får gärna höra av sig för tips.

Har kalibrerat temperaturen till att snitta 14 grader i en flaska fylld med vatten. Luftfuktigheten varierar i cykler med ungefärligt min/max på 60/75%. Kompressorn låter en del, men ändå mindre än vad jag trodde. Färgen är snyggare i verkligheten.

Visa bifogad bild 8381
Visa bifogad bild 8386
Visa bifogad bild 8387
Visa bifogad bild 8388

Kul! Grattis :)
 
Har nu införskaffat ett Climadiff CLI-CVP270A+ från hemmashoppen.se Denna butik har varit mycket bra, skulle rekommendera den till andra. Fick detta skåp inklusive uppbärning ända in i rätt rum i lägenheten för femton och ett halvt tusen kronor. De kan också ta hem andra skåp och diverse Climadiff-tillbehör som inte visas på hemsidan (jag har tex köpt hyllstöd för att konvertera en utdragbar hylla till en fast, som då tål större vikt vilket i sin tur betyder fler flaskor).

Skåpet tar i teorin 264 standard bordeauxflaskor. Har inte fyllt det än, men har räknat, mätt, staplat tomflaskor och laborerat en hel del med hyllorna, och jag räknar med att få plats med

48 bordeauxflaskor,
120 bourgogneflaskor,
30 något kraftigare rieslingflaskor (Kellers stora flaskor på ca 1,46 kg),
12 stående flaskor av valfri typ (med skruvkork),
18 aningen mer udda flaskor,

totalt 228 st. Här kan bourgogneflaskorna förstås bytas mot bordeauxflaskor. Vill man inte ha rieslingflaskor går det få in ännu fler, då rieslingflaskor kräver mer än halva djupet. Den som är intresserad av hur man optimerar utrymmet får gärna höra av sig för tips.

Har kalibrerat temperaturen till att snitta 14 grader i en flaska fylld med vatten. Luftfuktigheten varierar i cykler med ungefärligt min/max på 60/75%. Kompressorn låter en del, men ändå mindre än vad jag trodde. Färgen är snyggare i verkligheten.

Visa bifogad bild 8381
Visa bifogad bild 8386
Visa bifogad bild 8387
Visa bifogad bild 8388
Snajdigt! Om du vill bli av med de otympligt stora Kellerflaskorna så vet jag en hel online wine community som skulle kunna tänka sig att hjälpa till!
 

Uncle_Bob

Medlem
Jag köpte ett Avintage AV306 A+ för tre månader sedan. Funkade direkt utan problem. Dock tycker jag att det låter en del. Tror kanske att det är normal nivå, men har även Dometic (som är helt ljudlöst) och är nog bortskämd med det. Behövde ett till att ha på landet och där gör det inte så mycket om det låter lite. Köpte via Vinkylen.se och tycker dom skötte sig bra :) . Har dock inget svar på frågan om vad som skiljer mellan de olika modellerna :eek:
Jag har 3 st med lite varierande ålder, inget av dem låter särskilt mycket. Däremot köpte svärfar ett liknande climadiff vilket jag antar har samma kompressorer och det lät en hel del så han reklamerade och fick ett nytt som lät betydligt mycket mindre... Kan vara värt att kolla upp.
 

Uncle_Bob

Medlem
82% effektivitet (240/294) på blandade flaskor är bättre än vad jag trodde, verkar lovande!
Det där stämmer rätt bra med mina också, största problemet är lite tjockare Bourgogne och champagne som blir instabilt om man skall bygga flera lager på höjden med medföljande hyllor. Climadiff har en modulär hylla som heter "Modulpelli" men den finns inte (ialla fall när jag senast behövde en) till deras skåp som är 70cm breda så det slutade med att jag snickrade 4 hyllor själv som klarar att stapla tjockare flaskor, även typ Dompa och DV-typ men de äter ju givetvis lite utrymme då de rymmer 11 flaskor per plan istället för 13 som standard Bourgogne-hyllan.
 
Toppen