Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Coravin - problem och frågor

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Hej
Är det någon som upplevt att korken trycks ner vi användare av Coravin?
Och/eller att korken "Läcker" dels i nålhålet, men även "runt" korken?
 

Old Land

Kvalitet hela vägen hem till dörren
Leverantör
Hej,

Kvaliten på korken är avgörande för att vinet skall gå att spara länge oavsett när den skall öppnas, med eller utan Coravin. Vid användande av Coravin och om korken rör sig neråt så skall du avbryta. Det är med andra ord läge att öppna flaskan med korkskruv istället. Vintagenålen som är tunnare och ger mindre impact vid användandet är ett alternativ om en kork skulle röra på sig. Jag har själv bytt till just den vid de få tillfällen en kork rör sig neråt och det har fungerat. Såklart är den nålen bäst även för äldre viner.

En viktig del är att skära bort folien, dels så sparar vi på nålen, men vi ser också kvalitén på korken både innan och under användandet. Skulle korken röra sig när du trycker ner nålen så avbryter du. Prova med vintagenåenl, skulle det inte fungera så är det korkskruv som gäller.

Läcker det runt korken, på grund av att man ha tryckt ner nålen och korken rört sig en aning, så är det tyvärr korkens kvalitet och status som avgör. Tyvärr inget annat att göra än att öppna och vara glad. Och inte en flaska du sparar i källaren.

Det kan komma ut en liten liten mängd vin ur stickhålet, som ofta är vin som ligger kvar i nålen och rinner ut när du drar ur nålen. Låter man flaskan stå en kort stund så drar korken ihop sig, vinet som kan ligga i korken pressas då ut när vi lägger ner flaskan. Att det skulle rinna ut genom hålet, mer än den lilla mängd som kan komma från nålen, har bara och göra med korkens kvalitet. skulle det läcka oroande mycket, gäller samma, korken är inte tät och du ska vara glad och njuta av hela flaskan!

Likaså om vi sticker korken många gånger så utmanar vi korkens struktur till slut och den går sönder. Korken är också fuktig i sin kontakt med vinet inne i flaskan, så vid flera stick så kan några mindre bitar lossna. Även vid användande av Coravin så kan mindre korkelement rinna igenom. Enkelt att filtrera bort.

mvh
Henrik
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Tack för utförligt svar.
Men nog är det typiskt att källaren dyraste flaska, öppnat på en födelsedags-söndag, behöver tömmas snabbare än planerat?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har problem med min Coravin, enklaste modellen. Jag skulle sätta in en ny tub härom veckan och när jag skruvade i den så pös hela gasen ut. Något som haft liknande problem? Hänt vid 2 tillfällen av 4 nu.
 

Old Land

Kvalitet hela vägen hem till dörren
Leverantör
Hej,
I vinbaren räknar vi på 12 glas per patron, men där häller vi väldigt många smakprover.
Privat kan du servera fler glas med andra ord.
Har en kund som har mailat stolt att han gjort 23 glas på en patron,
har inte utmanat den siffran än...
/H
 
E

EmileOxYpe

Jag har gör mig att gamle Åke nämnde Tolkiens riktlinjer i Tolkien och den svarta magin, givetvis avskydde han dem. En rätt intressant företeelse är att Ohlmarks alltid berömmer den norske översättaren, och av ring-versen att dömma har den mycket gemensamt med den svenska, är det någon som vet om det är så?

Annars har jag ett förslag till Blooting; Vad sägs om Blote rätt och slätt?
 
Jag har gör mig att gamle Åke nämnde Tolkiens riktlinjer i Tolkien och den svarta magin, givetvis avskydde han dem. En rätt intressant företeelse är att Ohlmarks alltid berömmer den norske översättaren, och av ring-versen att dömma har den mycket gemensamt med den svenska, är det någon som vet om det är så?

Annars har jag ett förslag till Blooting; Vad sägs om Blote rätt och slätt?
måste varar någon slags rekord i off-topic/trådkapning :) mycket roligt hursomhelst. Försökte i det längsta att först kopplingen till Coravin
 

Sonderlese

Medlem
måste varar någon slags rekord i off-topic/trådkapning :) mycket roligt hursomhelst. Försökte i det längsta att först kopplingen till Coravin
Detta måste vara en bot, kan knappast vara en äkta människa som skriver något sådant även i dess sammanhang?! Men frågan är vad bevittnar vi här? AI? Maskinlärning? Man kan undra!?
”If there is Artificial Intelligence, then there is bound to be some Artificial Stupidity!”
 
Toppen