Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cos d'estournel 1990

Tristan

Medlem
Hej forumet,
Fick en flaska Cos d'estournel 1990 av flickvännen i 30-års present men vart misstänksam då kapsylen inte ser ut som den brukar.
Vet att det var vanligt för negocianter att köpa in bulkvin och buteljera själva förr, kan så vara fallet?
Har en 89a med "den vanliga" kapsylen i sista bilden.
Tacksam för hjälp!

120118242_376435113548618_821631064637045734_n.jpg kapsyl.jpg hämtning.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hej forumet,
Fick en flaska Cos d'estournel 1990 av flickvännen i 30-års present men vart misstänksam då kapsylen inte ser ut som den brukar.
Vet att det var vanligt för negocianter att köpa in bulkvin och buteljera själva förr, kan så vara fallet?
Har en 89a med "den vanliga" kapsylen i sista bilden.
Tacksam för hjälp!

Visa bifogad bild 20908 Visa bifogad bild 20910 Visa bifogad bild 20911
Det där är väl ett franskt skattekvitto, sätts på flaskor som säljs i frankrike.

https://www.jancisrobinson.com/articles/french-foils-and-eu-labelling
 

Poussard

Medlem
Den där etiketten förekommer på flera flaskor i min vinkyl när jag gjorde en snabb okulärbesiktning, dock står det recoltant på mina, några av dem var Bordeauxer. Vet inte om det hjälper.
 
Trådskapare
Tristan

Tristan

Medlem
Förekommer på många bordeauxflaskor, men har aldrig sett det på ett prestigefyllt GCC-vin.
Googlar man vinet så får man främst upp den "ordinarie" kapsylen, så varför skulle de göra två så olika?
 

Arvid

Medlem
Korrekt svar har nämnts två gånger av magnum, utan att erkännas. Fransk skattestämpel. Inga konstigheter. Drick och var glad. Början på slutet för Cos... De gjorde fantastiska viner på 80-talet.
 

Swedish

Medlem
Korrekt svar har nämnts två gånger av magnum, utan att erkännas. Fransk skattestämpel. Inga konstigheter. Drick och var glad. Början på slutet för Cos... De gjorde fantastiska viner på 80-talet.
Ny trådkapning deluxe! (Ja, jag borde inte skriva i påverkat tillstånd...)

Nu vet jag inte om frågan handlade om själva skattestämpeln eller att flaskhalsen faktiskt ser annorlunda ut på de bägge fotona.
Men det är till skattestämpeln jag vill återkomma. Och här behöver jag vår ultimata kompetens @vintomas , @sunqan , @Arvid och alla andra som känner sig manade (för jag kan inte ett dyft om skatteregler)
Precis som @magnum nämner så har jag alltid fått lära mig (oklar källa, mer att det ringer en klocka) att den franska skattestämpeln är endast till för inrikesmarknad.
Dock kryllar det med flaskor på bolagets hyllor med den franska skattestämpeln. Ibland finns de sida vid sida med flaskor utan skattestämpel (dvs för export) för samma artikel/produkt.

Är det ok? Jag är helt okunnig men har alltid fått för mig att det här med dubbelbeskattning är ett stort no-no inom EU. Får franskbeskattade flaskor befinna sig på bolagets hyllor?

Min lätt konspiratoriska (och alkoholbedövade) hjärna undrar då: skulle det gå att fälla bolaget för detta (dvs ej ha koll på vilka "produkter" man faktiskt säljer). Skatteregler är ju faktiskt något som skulle kunna sänka bolaget på riktigt.

Sorry för ett rörigt inlägg samt att jag inte har någon koll överhuvudtaget. Jag skyller på Gonon. Bara en fråga som har gäckat mig i många år...
 

Daniel A

Administratör
Korrekt svar har nämnts två gånger av magnum, utan att erkännas. Fransk skattestämpel. Inga konstigheter. Drick och var glad. Början på slutet för Cos... De gjorde fantastiska viner på 80-talet.
Annars helt enig. Cos från mitten av 90-talet och framåt förstår jag mig inte på...
Får man nyfiket fråga om det finns någon förklaring på det här? Ägarbyte?

Är i allra högsta grad en Cos-novis, men har tyckt om det jag druckit (allt senare än 90).
 

Arvid

Medlem
Får man nyfiket fråga om det finns någon förklaring på det här? Ägarbyte?

Är i allra högsta grad en Cos-novis, men har tyckt om det jag druckit (allt senare än 90).

Bra bakgrund här. Även om du har genomgått ett ägarbyte så tror jag mest det handlar om trend och preferens. De gör viner idag också som får skyhöga poäng och priser, men det är en väldigt ren, modern, ekig och extraherad stil. Utvecklingen mot den stilen började nog redan under 80-talet, men i mitt tycke i alla fall har Cos blivit för polerat och "perfekt". Fattas lite motstånd som man får hos grannen Montrose till exempel. Men klart, 2016 kanske smakar underbart om 30 år. Men för mig är de där 80-talsårgångarna makalöst bra, till och med i mindre årgångar som 1988. Kostar mindre än nya släpp också.
 
Last edited:
Toppen