Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CS + Grenache, kan de va nått?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter mitt första (mig veterliga) möte med denna combo i ett gammalt spanskt vin i december i fjol och ytterligare en putell nyligen på ingång efter en spottstyvervunnen auktion, har jag inte kunnat låta bli att fundera.

Är inte denna combo en match made in Heaven?
CS bidrar med massor bra.
Grenache bidrar med massor bra.
Svarta vinbär, hallonsnår, lakrits, ceder, blåbär, garrigue, rikedom nivå 9 av 10 med fet frukt, långlivat med långsiktigt utsökt utvecklingspotential, älskvärd och med frukt som tilltalar fruitf**kerälskarna och stuffing som tål lång lagring...

What's not to love?

Vilka exempel på denna mix har du druckit de senaste månaderna?
Någonsin?
Kan du nämna 10 viner med denna druvblandning?

Personligen har jag bara druckit ett vin på drygt 50 år och kan inte nämna ett enda vin som görs på detta vis innan jag konsulterar Mr Fylle-Google.
 

chambertin

Medlem
Efter mitt första (mig veterliga) möte med denna combo i ett gammalt spanskt vin i december i fjol och ytterligare en putell nyligen på ingång efter en spottstyvervunnen auktion, har jag inte kunnat låta bli att fundera.

Är inte denna combo en match made in Heaven?
CS bidrar med massor bra.
Grenache bidrar med massor bra.
Svarta vinbär, hallonsnår, lakrits, ceder, blåbär, garrigue, rikedom nivå 9 av 10 med fet frukt, långlivat med långsiktigt utsökt utvecklingspotential, älskvärd och med frukt som tilltalar fruitf**kerälskarna och stuffing som tål lång lagring...

What's not to love?

Vilka exempel på denna mix har du druckit de senaste månaderna?
Någonsin?
Kan du nämna 10 viner med denna druvblandning?

Personligen har jag bara druckit ett vin på drygt 50 år och kan inte nämna ett enda vin som görs på detta vis innan jag konsulterar Mr Fylle-Google.
Gillar ju Priorat mycket och Clos Mogador kommer ju ganska nära detta även om Syrah och Carignan också ingår.
upload_2021-4-6_22-15-53.png

Senaste flaskan (-06) (och sista:() var verkligen en fusion av Spanien (eller Chateauneuf-du-Pape) och Bordeuax och Cabernet-komponenten kändes ganska tydligt. Väldigt kompetent vin.
IMG_4437.JPG
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter mitt första (mig veterliga) möte med denna combo i ett gammalt spanskt vin i december i fjol och ytterligare en putell nyligen på ingång efter en spottstyvervunnen auktion, har jag inte kunnat låta bli att fundera.

Är inte denna combo en match made in Heaven?
CS bidrar med massor bra.
Grenache bidrar med massor bra.
Svarta vinbär, hallonsnår, lakrits, ceder, blåbär, garrigue, rikedom nivå 9 av 10 med fet frukt, långlivat med långsiktigt utsökt utvecklingspotential, älskvärd och med frukt som tilltalar fruitf**kerälskarna och stuffing som tål lång lagring...

What's not to love?

Vilka exempel på denna mix har du druckit de senaste månaderna?
Någonsin?
Kan du nämna 10 viner med denna druvblandning?

Personligen har jag bara druckit ett vin på drygt 50 år och kan inte nämna ett enda vin som görs på detta vis innan jag konsulterar Mr Fylle-Google.
Marselan är druvan för dig!:)

Priorat är väl det primära området. Drack Finca el Puig nyligen med @Mattias Schyberg. Mycket kompetent budgetvin som visserligen innehåller syrah med.
 
Clos de l'Obac (också priorat!) hade senaste årgången jag drack (2006) en tredjedel cab, en tredjedel garnacha och sen sista tredjedelen Syrah, Carinan och merlot. Känns otroligt långlivad skapelse. Och smaskig.

En annan riktigt härligt men litet speciellt vin är Barranco Oscuro Las Monjas 1368 från de riktigt höga höjderna i Alpujarra (hur högt upp ligger vingården? ledtråden finns i titeln): Grenache, Merlot, Cab Sauvignon och Cab Franc.
 
Last edited:
Toppen