Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT: 200 bottles ready to drink...

Alltså, Cellartracker är bra för mycket här i vinvärlden, men drickfönster är inte den mest precisa funktionen jag hittat (dvs vi användare slarvar ;)). Hur gör ni, var hittar du bra information (förutom att själv prova dig fram)? När jag någon gång i halvåret brukar inventera, uppdaterar jag mitt visuella system (färgade gummiband :D) för flaskförvaringen. Men varken ’startdatum’ eller ’slutdatum’ känns särskilt relevanta i CT. Just nu tycker CT att jag har 200 viner jag borde börja dricka. Man kan ju bli stressad för mindre...men som tur är, är det inte så illa i verkligheten. Att inte NV Champagne funkar så bra, baserat på olika inköps/deg.datum, kan jag förstå. Men hur kan det gå så dåligt för stilla röda/vita tex? Vad har ni för alternativa källor för riktlinjer/översiktliga bedömningar för lagerhållning? Iaf så att man kan grovbedöma, innan man själv får finkalibrera medelst provning :)
(hittade inga bra trådar vid sökning så hoppas på lite kunskapsspridning här. några distrikt/producenter/årgångar kan man ju hålla koll på, men inte alla...)
 

Poussard

Medlem
Fyller du i dina egna drickfönster trumfar de medelvärdet och du bidrar dessutom med din kunskap. Men det var inte det du frågade. Man kan ju kolla wine-searcher där man ibland kan se olika recensenters fönster.
 
Trådskapare
champagne_per_se
Mmm köper det resonemanget. Men en PR-09 Rose får bara drickas mellan 2019-2022 enl CT...:confused:. Var hittar du bra info? Att söka på varenda producent/årgång manuellt eller
försöka hitta varje flasksort på olika vinskribenters sidor gör ju att man får sluta med dagjobb...iaf när man spridit sin lilla samling tunt över hela världen :p
 
Trådskapare
champagne_per_se
Fyller du i dina egna drickfönster trumfar de medelvärdet och du bidrar dessutom med din kunskap. Men det var inte det du frågade. Man kan ju kolla wine-searcher där man ibland kan se olika recensenters fönster.
Helt enig. Där jag har något att tillföra gör jag gärna det. Men sitter på rätt många där jag mest behöver hjälp:cool:
 
Jag exporterade till excel för att kunna skapa en bättre visualisering över drickfönster. Nu är jag inte riktigt i ditt läge utan snarare att jag inte borde röra någonting :(. Brukar läsa de provningskommentarer som har gjorts för att få en bättre uppfattning. Kombinerar det med generella riktlinjer för hur ett visst områdes viner ska hanteras (Barolo, Brunello di Montalcino, etc.). Sist men inte minst kommer din egen smak in. Ska det vara gammalt och dammigt ;) eller ungt med massor av tanniner :rolleyes: eller kanske någonstans i mitten. Spännande med Penfolds St Henri nedan. men konstaterade att drickfönstret för den justerats rätt rejält efter denna gjordes (2019-11-26). Borde nog göra en ny.
upload_2021-3-24_7-57-43.png
 
Trådskapare
champagne_per_se
Jag exporterade till excel för att kunna skapa en bättre visualisering över drickfönster. Nu är jag inte riktigt i ditt läge utan snarare att jag inte borde röra någonting :(. Brukar läsa de provningskommentarer som har gjorts för att få en bättre uppfattning. Kombinerar det med generella riktlinjer för hur ett visst områdes viner ska hanteras (Barolo, Brunello di Montalcino, etc.). Sist men inte minst kommer din egen smak in. Ska det vara gammalt och dammigt ;) eller ungt med massor av tanniner :rolleyes: eller kanske någonstans i mitten. Spännande med Penfolds St Henri nedan. men konstaterade att drickfönstret för den justerats rätt rejält efter denna gjordes (2019-11-26). Borde nog göra en ny. Visa bifogad bild 22736
Bra tanke, du är är lite mer noggrann än jag. Jag brukar ta 4 färger med gummiband och hänga på flaskorna;
- rött = +5år kvar
- gult 2-5år kvar
- grönt & blått = kan / bör drickas
- vitt = jäkla skit, jag har missat att hålla koll, drick på en gång
Från lådförvaring plockar jag ut någon flaska som hänger med på samma tänk.
Själv dricker jag dem gärna sent i fönstret (om man generaliserar) och tycker nog att max 20st av de CT föreslår bör drickas nu. På samma sätt ger CT mig en bild av att massor med flaskor är över toppen, men håller inte med. Men vill få stöd i min tanke.Men kan inte alla årgångar från kalifornien till nya zeeland / från österrike till sydafrika...och kommer nog aldrig att ha/ta den tiden heller. tänker att man borde kunna snålåka på varandras kunskap på något bra sätt. eller iaf bättre än CT’s fönster.
 
Bra tanke, du är är lite mer noggrann än jag. Jag brukar ta 4 färger med gummiband och hänga på flaskorna;
- rött = +5år kvar
- gult 2-5år kvar
- grönt & blått = kan / bör drickas
.
Hade gärna haft ett sådant system men mitt proppfulla vinlagringsskåp där allt jag ser är flaskbottnar inte fungerar särskilt bra. Samtidigt så tycker jag att man får en känsla för de viner man har. Vid de tillfällen jag köpt något i blindo, rekommendation i forumet eller på region/producent/typ. så brukar jag göra min första provsmakning när nästa årgång släpps, blir helt enkelt påmind om vad jag har när den nya årgången kommer upp. Detta har gjort att det blev fler Wynns black label men däremot så avstod jag Kanonkop Paul Sauer som jag inte tyckte passa mig.
 
Bra tanke, du är är lite mer noggrann än jag. Jag brukar ta 4 färger med gummiband och hänga på flaskorna;
- rött = +5år kvar
- gult 2-5år kvar
- grönt & blått = kan / bör drickas
- vitt = jäkla skit, jag har missat att hålla koll, drick på en gång
Från lådförvaring plockar jag ut någon flaska som hänger med på samma tänk.
Själv dricker jag dem gärna sent i fönstret (om man generaliserar) och tycker nog att max 20st av de CT föreslår bör drickas nu. På samma sätt ger CT mig en bild av att massor med flaskor är över toppen, men håller inte med. Men vill få stöd i min tanke.Men kan inte alla årgångar från kalifornien till nya zeeland / från österrike till sydafrika...och kommer nog aldrig att ha/ta den tiden heller. tänker att man borde kunna snålåka på varandras kunskap på något bra sätt. eller iaf bättre än CT’s fönster.

Egentligen tycker jag att du svarar på dig själv :). Du har bra koll på din smak och hur vinerna utvecklas. Ta CTs drickfönster som en av många indikatorer, lägg in dina egna samt ofta så anger ju också Parker etc etc ett dricksfönster. Om du är noggrann kan man lägga det som kommentar när du registrerar flaskan. Försök inte lösa allt du redan har, fokusera på att bli mer noggrann på det du köper nytt. Över tiden blir det ju bättre och bättre.

Sedan tar inte CT och få av skribenterna hänsyn till flaskstorlek. För magnum ökar ju livslängden , ibland dramatiskt.

Men i grunden är det ju din smak som gäller. Tillkommer gör din källares temperatur och beskaffenhet, hur vinet har förvarats innan du köpte det, hur det transporterats etc

Ps. Varför gummisnoddar? Jag har ett lådsystem i källaren och anger var vinet ligger. Har du ett vanligt vinställ så kan du ju ange bin som ett koordinatsystem. Slipper du hålla på med gummisnoddar.
 
Last edited:
Trådskapare
champagne_per_se
Egentligen tycker jag att du svarar på dig själv :). Du har bra koll på din smak och hur vinerna utvecklas. Ta CTs drickfönster som en av många indikatorer, lägg in dina egna samt ofta så anger ju också Parker etc etc ett dricksfönster. Om du är noggrann kan man lägga det som kommentar. Sedan tar inte CT och få av skribenterna hänsyn till om det är magnum eller inte. För magnum ökar ju livslängden , ibland dramatiskt.

Men i grunden är det ju din smak som gäller. Tillkommer gör din källares temperatur och beskaffenhet, hur vinet har förvarats innan du köpte det, hur det transporterats etc

Ps. Varför gummisnoddar? Jag har ett lådsystem i källaren och anger var vinet ligger. Har du ett vanligt vinställ så kan du ju ange bin som ett koordinatsystem. Slipper du hålla på med gummisnoddar.

Tack Anders, på ett sätt visst. Men när jag sitter med halvårsreview är det stökigt att hitta bra information på regioner/årgångar/producenter jag har sämre koll på och där jag har få flaskor att prova. Är verkligen min enda flaska 2009 Louis M. Martini Cabernet Sauvignon Napa Valley över tiden? Visst borde 2009 Union des Producteurs de Saint-Émilion Les Hauts de Granget utvecklas ett par år till, behöver jag testa en av mina 3? 2007 Val di Suga (Angelini) Brunello di Montalcino vill CT ha till att fönstret stängde 2019. etc

Varför gummisnoddar? Enkelt, snabb, visuellt för vinställ med halsen utåt när man skall gå ner och hämta något. Och egentid i källaren när man uppdaterar gummisnoddarna :cool:
 

Martin F

Medlem
Jag brukar nog själv mest titta på kommentarerna snarare än drickfönstersfunktionen när jag ska ta reda på när jag eventuellt ska öppna ett vin.

Använder den själv som en grov indikation för att sortera mina viner för att sedan finjustera i efterhand utifrån årgång och producent. Brukar sätta ett startår snarare än slutår. Gillar att scrolla igenom vinerna sorterade efter "begin" och drömma om vilka viner jag får öppna typ 2028...
 
Trådskapare
champagne_per_se
Låter som att lösningen ligger i att antingen lägga mer tid eller smalna av samlandet. Finns alltså ingen silver bullet i denna fråga heller...Men vore ju trist om det landar i en producent från en by i Bourgogne till slut, även om det verkar vara en fungerande strategi för några ;)
 
Låter som att lösningen ligger i att antingen lägga mer tid eller smalna av samlandet. Finns alltså ingen silver bullet i denna fråga heller...Men vore ju trist om det landar i en producent från en by i Bourgogne till slut, även om det verkar vara en fungerande strategi för några ;)

Tror tricket är att vara noggrann när man lägger in vinet och ange ett eget dricksfönster. Över tid så löser det sig. Som ditt exempel med Pol Roger Rosé. Snitt bland kritiker är till 2026. Tror det är en ok bedömning då 2009 är rätt tillgänglig. Men sedan kommer det där med din smak :)

upload_2021-3-24_10-8-37.png
 
Toppen