Det är bara att gratulera IOGT och NTO då nu marknadskrafterna försöker koka ner tidens kollektiva förvirring till en flaska alkoholfri Sauternes. En produkt för en generation som lider av så grav FOMO att de vill ha botrytis-karaktär till den Demetermärkta veganska gåslevern, men är för moraliskt ängsliga för att klara av att hantera 14 % alkohol.
Välkomna till 'California sober'-eran. En ny tid där dagens unga vuxna inte kan kliva på ett 50-minutersflyg till Köpenhamn utan en personlig vattenreservoar som om de skulle korsa Sahara, och där morgonen vigs åt kombucha och hot yoga – allt för att kroppen ska vara 'ren' nog att tåla helgens linor.
För det är ju den stora ironin: man tackar nej till ett hantverk med tusenåriga anor, men omfamnar kemiska substanser tillverkade i ett badkar i en källare i Belarus.
Och mitt i denna tragikomik står IOGT-NTO och myser. De verkar inte förstå att deras seger är en pyrrhusseger. Genom att demonisera vinkulturen har de skapat ett vakuum som inte fylls av dygd, utan av betydligt mörkare krafter. Grattis till den 'Kalifornien-nyktra' samhällsutvecklingen där en hel generation byter ut sitt shot d'Yquem mot ett mycket farligare shot. ...och en flaska moraliskt mineralvatten.
Ur led är tiden! Annat var det när Unga Örnar fortfarande förstod sitt samhällsuppdrag. Ge mig de gamla goda ungdomslägren åter! Det var där man fick karaktär, det var där man lärde sig veta hut, och det var framför allt där man lärde sig dricka tutingar.
Att producera och sälja alkoholfri Sauternes uppfattar jag som en kulturell kapitulation.
Men, varför inte? Vi har ju redan köttfria korvar och ostfria ostar. Snart ser vi väl också torrsim på badhus och svettfria gym utan muskelvärk...
Virtue signalling och cosplay istf verklighet i vardagens verklighet gör mig lite ledsen i ögat.