Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dålig fart på forumet

Bastardo

Medlem
Vad kan det bero på att det är mestadels så dålig fart på forumet? Det känns att jag måste själv starta många trådar för att någonting vettigt händer här. Känns löjligt om det här ska vara största forum för viner i Sverige om det inte är aktiv.
Jag börjar tappa lite gaisten när så få medlemmar hör av sig hit. Det känns att det är ingen idé att lägga krut på nånting som inte bär. Pratar om mina ämnen och frågor. Det påminner om mig om Facebook där man bara lägger bilder på det man lyssnar på utan något som helst annan text. Löjligt är bara förnamnet.
Vore mycket bättre att diskutera om sakfrågor än om bara en tusendel av alla de vinsorter som bara välbeställda människor har råd att köpa.
Vill gärna höra vad ni andra tycker. Har det alltid varit så här? Vi alla kunde lära oss en hel del om det fanns relevanta ämnen att diskutera om lite då och då. Oavsett hur påläst du/ni själva är, så finns det alltid något nytt att lära. Även för proffs som finns här, fast det är nog just de som är mest tystlåtna.
Sen är det en annan sak: varför ska man låta så arrogant och överlägsen om man har någorlunda erfarenheter om vin? Jag har märkt att de som har lite kunskap låter som jävla besserwisser och det är svårt över huvud taget att svara på oss vanliga dödliga! :( Det fenomenet har jag inte sett lika mycket av på seriösa hififorum.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag delar inte din uppfattning. Jag uppdaterar forumets hemsida flera gånger per dag, och vid majoriteten av de gångerna så finns det ett nytt inlägg att läsa.

Att aktiviteten går upp eller ned på forumet beror nog mycket på vad som händer i vinvärlden också.

Kan du konkretisera lite tydligare vad du önskar? För att påverka "de som har mycket kunskap" till att skriva mer, är inte en påverkningsbar faktor i min värld. Jag tror att man skriver här om man själv vill.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vi alla kunde lära oss en hel del om det fanns relevanta ämnen att diskutera om lite då och då.
Vad menar du med relevanta ämnen? Alla ämnen som berör vin, producerande av vin, drickande av vin, nya druvsorter etc är relevant för mig.
Vad kan det bero på att det är mestadels så dålig fart på forumet?
Har svårt att relatera till din fråga. Kom in nu på morgonen, 6 trådar med nytt material. Så brukar det se ut.
varför ska man låta så arrogant och överlägsen om man har någorlunda erfarenheter om vin?
Så ska det givetvis inte vara men utan några konkreta tillfällen då det skett kan jag inte kommentera vidare. Har du upplevt problem med vissa inlägg/medlemmar går det bra att kontakta någon av oss administratörer så kollar vi upp det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad kan det bero på att det är mestadels så dålig fart på forumet? Det känns att jag måste själv starta många trådar för att någonting vettigt händer här. Känns löjligt om det här ska vara största forum för viner i Sverige om det inte är aktiv.
Jag börjar tappa lite gaisten när så få medlemmar hör av sig hit. Det känns att det är ingen idé att lägga krut på nånting som inte bär. Pratar om mina ämnen och frågor. Det påminner om mig om Facebook där man bara lägger bilder på det man lyssnar på utan något som helst annan text. Löjligt är bara förnamnet.
Vore mycket bättre att diskutera om sakfrågor än om bara en tusendel av alla de vinsorter som bara välbeställda människor har råd att köpa.
Vill gärna höra vad ni andra tycker. Har det alltid varit så här? Vi alla kunde lära oss en hel del om det fanns relevanta ämnen att diskutera om lite då och då. Oavsett hur påläst du/ni själva är, så finns det alltid något nytt att lära. Även för proffs som finns här, fast det är nog just de som är mest tystlåtna.
Sen är det en annan sak: varför ska man låta så arrogant och överlägsen om man har någorlunda erfarenheter om vin? Jag har märkt att de som har lite kunskap låter som jävla besserwisser och det är svårt över huvud taget att svara på oss vanliga dödliga! :( Det fenomenet har jag inte sett lika mycket av på seriösa hififorum.
Utan att hålla med om besserwisser-delen (ur ett negativt perspektiv) och att vi skulle vara arroganta som du antyder, så gillar jag din vilja att få till diskussion. Just att vara frågvis är en mycket bra egenskap för att skapa diskussion och likaså oliktänkande. Mer fart och diskussion skadar aldrig!

Men som @Deppodi är inne på ovan tenderar engagemanget att gå lite upp och ner under året. Vissa diskussionsämnen tar dock aldrig fart och ofta beror det nog på att ämnet inte engagerar tillräckligt många helt enkelt.

Fortsätt gärna engagera dig och starta trådar, men om du inte får det gensvar du förväntar dig är det nog bäst att inte övertolka anledningen till låg respons som om det vore av illmarig dryghet, för det tror jag är felaktigt. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Känner heller inte igen mig i beskrivningen.
Trådarna "Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner", "De senaste vininköpen, diskussioner och tips" och "[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!" kan vid första anblick kanske ses som lite facebook-aktiga, men för oss som hänger på forumet ofta är de en enorm inspirationskälla för vad som ska (och inte ska) köpas och drickas.
Känner inte alls igen att forum medlemmarna skulle vara arroganta och överlägsna, tvärtom. Jag har lärt mig otroligt mycket sedan jag började vara med här och om man ställer en fråga så får man oftast väldigt artiga och informativa svar. Kolla särskilt "Stora vad ska jag köpa-tråden", där tycker jag att man kan få förträfflig hjälp. Men det är klart, om man vill diskutera Systembolagets förträfflighet kanske tonen blir en annan;).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Okey guys! Jag ger mig … :) Hade nog en dålig dag i går. Keep up the good work!
Nu ger du allt upp för lätt! ;)

Din kritik kommer ju från något. De känslor du ger uttryck för hade jag en gång i tiden också. Jag tror att det är viktigt att verka för att forumet blir så tillgängligt som möjligt för de flesta vinintresserade och att vi inte blir en klubb för inbördes beundran (vilket jag inte anser, men jag kan ju ha glömt hur det kändes en gång i tiden och blivit hemmablind).

Jag ser poänger med din kritik. Mer diskussion behövs om vi ska växa!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har även en annan reflektion som jag skulle vilja passa på att ta upp när blickarna ändå riktas hit. Har det senaste året lagt upp ganska mycket på Instagram, främst rörande det jag dricker och äter och inser att inläggen får avsevärt större respons (diverse kommentarer och allmän feedback både högt och lågt) än de vanligtvis får på forumet. Visst, det kanske mest beror på att den typen av sociala medier når fler (och bredare), men det verkar även finnas en hel del önskemål att diskutera vin snarare än att bara lägga upp en bild utan att ha något att säga, vilket är positivt och något helt annat än vad mina fördomar kring plattformen initialt indikerade.

Dessa människor skulle behöva hitta hit! Många har nog tröttnat på ensidig och egoistisk kommunikation som vanligtvis florerar i sociala medier och letar febrilt efter likasinnade att diskutera med. Det är trots allt vanligare att personer enbart lägger upp en "skrytbild" än att de faktiskt ha något att säga eller att dela med sig av.

Jag försöker alltid övertyga folk jag träffar att registrera sig på forumet, men många tycker det verkar krångligt att behöva registrera sig på ett forum och läser mest i det tysta, om något alls. Forum är på något vis lite "gammalmedia". Jag tror därför att "finewines.se 2.0" som vi har börjat att se över med @Daniel B i spetsen behöver försöka hitta sätt att fånga in dessa förlorade själar.
 

Niclas

Medlem
Som relativt ny på forumet är min reflektion att stämningen är god och jag håller inte riktigt med om bessewisser-atityd på senior-medlemmarna även om alla kan ha en dålig dag ibland.
Dock är det inte mycket aktivitet på forumet men detta har jag trott bero på att det sannolikt finns låsta avdelningar där det nog pratas friskt i. Vad vet jag ?
Mitt tips däremot är att använda sökfältet. I brist på nya inlägg finns en källa, djup som tusan, med vettig info om man nyfiket använder sökfunktionen.
Jag har i princip fyllt min golvstående vinkyl under hösten enkom via vad jag läst här.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har även en annan reflektion som jag skulle vilja passa på att ta upp när blickarna ändå riktas hit. Har det senaste året lagt upp ganska mycket på Instagram, främst rörande det jag dricker och äter och inser att inläggen får avsevärt större respons (diverse kommentarer och allmän feedback både högt och lågt) än de vanligtvis får på forumet. Visst, det kanske mest beror på att den typen av sociala medier når fler (och bredare), men det verkar även finnas en hel del önskemål att diskutera vin snarare än att bara lägga upp en bild utan att ha något att säga, vilket är positivt och något helt annat än vad mina fördomar kring plattformen initialt indikerade.

Dessa människor skulle behöva hitta hit! Många har nog tröttnat på ensidig och egoistisk kommunikation som vanligtvis florerar i sociala medier och letar febrilt efter likasinnade att diskutera med. Det är trots allt vanligare att personer enbart lägger upp en "skrytbild" än att de faktiskt ha något att säga eller att dela med sig av.

Jag försöker alltid övertyga folk jag träffar att registrera sig på forumet, men många tycker det verkar krångligt att behöva registrera sig på ett forum och läser mest i det tysta, om något alls. Forum är på något vis lite "gammalmedia". Jag tror därför att "finewines.se 2.0" som vi har börjat att se över med @Daniel B i spetsen behöver försöka hitta sätt att fånga in dessa förlorade själar.

-Kan ju inte annat än att hålla med om att aktiviteten på forumet alltid varit cyklisk och gått lite upp och ner.
Vissa medlemmar som skrivit ofta skriver mindre och någon ny medlem fyller tomrummet.

Ser för övrigt att vi fått in en hel drös med nya medlemmar på sistone, hoppas att ni alla känner er välkomna och inte är rädda för att ge er in och skriva i trådarna!

För egen del så har jag så jäkla fullt upp när jag är hemma och ledig att det sällan blir tid att sätta sig ner och skriva något klokt om det man dricker utan det blir istället en snabb blänkare på Insta med något kortfattat om vinet.
-När jag skriver här känner jag att jag vill skriva lite mer utvecklat och då är det svårt att finna tid.

När jag sitter en månad på jobbet har jag gott om tid att skriva på forumet men då dricker jag ju inget vin istället så då brukar det bara bli någon sammanfattning av det mest minnesvärda från ledigheten.

Blir ju sjukt nyfiken på vad ni håller på att koka ihop med "Finewines 2.0", kul att ni tänker framåt och vill utveckla! Ska vi äntligen få "Poop emojin"? :D
 
Hejsan! Bra tråd, bra frågeställningar.

Själv är jag glad över forumets många trådar i olika riktning och hittar ofta något kul att läsa eller inspireras av.

Jag har haft stor glädje av många diskussionstrådar här, särskilt gillar t ex matlagningstrådarna, rapporter från (och öppna inbjudningar till!) BYOBs, diskussion om branschen, allt från omdömen om sommelier och restauranger till reflektioner om alkoholpolitik, det finns en hel del humor i flera trådar, och det kuliga att du oftast får gensvar på något sätt om du ger ifrån dig en uppfattning. Reseskildringar och tips om provningar, resmål, vingårdar, restauranger, etc också mkt bra. Trådar om de risker som finns kopplat till att gilla vin och att konsumera för mycket av det goda har vi också haft som varit ärliga och med högt i tak.

Vad saknar jag? Kanske att det ibland framstår som en litet väl enkönad miljö med vad som kan framstå som ett gäng samlande män med ett visst mått av, om inte besserwisserattityd, för det tycker jag verkligen inte, så möjligen en framtoning av, att vara snabb med att - på ett nästan alltid vänligt och artigt sätt - "rätta" eller korrigera även mindre missförstånd där man kunde ha litet mer av fördragsamhet med varandras inlägg. Mig gör det ingenting, men kanske att det skrämmer bort en och annan som nyligen upptäckt tjusningen med vin upp på läktaren igen?

Samtidigt tycker jag verkligen att det har blivit bättre ton här. Fast det har kanske skett på bekostnad av litet glöd och intensitet i inläggen, jämför t ex en del rent politiska diskussioner som tidigare ibland ledde till höjt tonläge. Jag måste dock säga att denna förändring nog är till det bättre. Det finns andra internetforum för att diskutera partipolitik rent allmänt.

Kanske finns det dock utrymme för mer av essäistiska reflektioner i stil med det som skrivs på t ex https://punchdrink.com/ och noble rot - men man kan inte riktigt jämföra oss med professionella skribenter. Vi har väl de flesta andra jobb än vinskrivande.

Och jag tror verkligen att det behövs ett svenskt vinforum online eftersom konsumtion och utbud av vin och mat är rätt lokalt. Inte alltid säkert att man kan få tag på det som Eric Asimov eller Jon Bonne rekommenderar. Och det är kanske färre inlägg än på instagram men ändå upplever jag att det ofta är mer utbyte här än i de av nödvändighet kort hållna instagraminläggen som i ännu större utsträckning riskerar att bli enbart troféuppvisning och/eller rena tipstrådar ? Och det är definitivt mer deltagarfokus än på andra svenska vinsajter som mest handlar om recensioner och klassisk branschjournalistik, och inte bjuder in till dialog i samma utsträckning.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad saknar jag? Kanske att det ibland framstår som en litet väl enkönad miljö med vad som kan framstå som ett gäng samlande män med ett visst mått av, om inte besserwisserattityd, för det tycker jag verkligen inte, så möjligen en framtoning av, att vara snabb med att - på ett nästan alltid vänligt och artigt sätt - "rätta" eller korrigera även mindre missförstånd där man kunde ha litet mer av fördragsamhet med varandras inlägg. Mig gör det ingenting, men kanske att det skrämmer bort en och annan som nyligen upptäckt tjusningen med vin upp på läktaren igen?
Här har vi förmodligen lite av forumets akilleshäl. Kvinnorna lyser med sin frånvaro trots att vinintresset hos det motsatta könet vuxit lavinartat de senaste åren med mängder av framgångsrika sommelierer som tar plats överallt, men de har inte hittat hit till forumet annat än i undantagsfall. Ser även att det blir mer och mer kvinnor i de kurser hos Munskänkarna som jag håller. Även på 2-betygsnivå är fördelningen ganska nära 50 % mellan könen. Många kvinnor saknar möjligen det där nördiga intresset som kretsar kring vinkällare, etiketter och detaljerad teori visserligen. De har ofta ett mer sensoriskt intresse som baseras på vin kopplat till mat ur ett upplevelseperspektiv om jag tar mig friheten att gissa och generalisera fritt. Upplever dessutom att kvinnor generellt sett är bättre än män på att beskriva smak och arom, vilket gör dem extra intressanta att lyssna till.

Vi skulle verkligen behöva få hit mer kvinnor är min slutsats! Både för dynamikens skull, men även för deras goda vinkunskaper. Vi borde börja fundera på hur vi kan locka hit lite fler! Får vi bara hit ett par, mer tongivande själar, kommer andra dyka upp av bara farten är min känsla!

Det är tur att vi åtminstone har @Helen som är aktiv. Tack för att du står ut med oss grabbar!
 

Adamanko

Medlem
Hej

Är ny på forumet och har inte märkt nån dålig stämning än. Kom hit för smaknoteringarna på bolagets små partier och dom är fortfarande mitt huvudintresse. Men har ibland tid för att kolla ett nytt inlägg. Idag det här. En bra aktivitet betyder så olika för olika människor och eftersom jag mest kollat bolagstrådarna kan jag inte uttala mig riktigt om det. Men... jag är iaf glad över att hittat hit. Och hoppas, som den nybörjare jag är, lära mig massor av vin.

Bara av att ha läst den här tråden ska jag nu söka upp mat och vintråden för att be om tips. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och det är kanske färre inlägg än på instagram men ändå upplever jag att det ofta är mer utbyte här än i de av nödvändighet kort hållna instagraminläggen som i ännu större utsträckning riskerar att bli enbart troféuppvisning och/eller rena tipstrådar ?
Vet inte om du har ett aktivt instagramkonto och talar utifrån egen erfarenhet, men det går alldeles utmärkt att skriva långa inlägg och jag upplever nog att jag får fler kommentarer där än här vanligtvis (trots samma innehåll). På forumet kan det ju behöva drickas något väldigt speciellt för att någon ska höja på ögonbrynen och få feeling nog att släppa ifrån sig en kommentar. :)
 

Helen

Medlem
Här har vi förmodligen lite av forumets akilleshäl. Kvinnorna lyser med sin frånvaro trots att vinintresset hos det motsatta könet vuxit lavinartat de senaste åren med mängder av framgångsrika sommelierer som tar plats överallt, men de har inte hittat hit till forumet annat än i undantagsfall. Ser även att det blir mer och mer kvinnor i de kurser hos Munskänkarna som jag håller. Även på 2-betygsnivå är fördelningen ganska nära 50 % mellan könen. Många kvinnor saknar möjligen det där nördiga intresset som kretsar kring vinkällare, etiketter och detaljerad teori visserligen. De har ofta ett mer sensoriskt intresse som baseras på vin kopplat till mat ur ett upplevelseperspektiv om jag tar mig friheten att gissa och generalisera fritt. Upplever dessutom att kvinnor generellt sett är bättre än män på att beskriva smak och arom, vilket gör dem extra intressanta att lyssna till.

Vi skulle verkligen behöva få hit mer kvinnor är min slutsats! Både för dynamikens skull, men även för deras goda vinkunskaper. Vi borde börja fundera på hur vi kan locka hit lite fler! Får vi bara hit ett par, mer tongivande själar, kommer andra dyka upp av bara farten är min känsla!

Det är tur att vi åtminstone har @Helen som är aktiv. Tack för att du står ut med oss grabbar!
Som gammal räv i huset tycker jag nog att forumet är både mer folkligt och aktivt på en helt annan nivå än när det startade för 10 år sedan. Forumets akilleshäl om att kvinnorna lyser med sin frånvaro beror oftast på att de har andra saker som måste göras först, innan de kan sätta sig ner i lugn och ro och skriva på ett forum.

Aktiviteten i forumet följer en naturlig kurva där vi alla är i olika stadier i våra vinliv. Jag tillför inte så värst mycket då jag sällan har samma tid att lägga på forumet. Jag tillhör kategorin som inte tycker om att skriva meterlånga smaknoteringar. Jag har i princip bara ett läge, antingen gillar jag vinet eller så gillar jag det inte oavsett prislapp på vinet. Jag ett stort fan av bilder och Instagram. Jag vet att många tycker att det bara är "skrytiga" bilder som läggs upp på forumet, men vi som dricker i princip varje dag kan helt enkelt inte hålla på och lägga upp bilder / noteringar på alla flaskor vin vi dricker i veckorna.

Jag är dock jäkligt glad över att jag får hänga här med er alla!
Puss och kram och nyp i stjärten <3
 
Vet inte om du har ett aktivt instagramkonto och talar utifrån egen erfarenhet, men det går alldeles utmärkt att skriva långa inlägg och jag upplever nog att jag får fler kommentarer där än här vanligtvis (trots samma innehåll). På forumet kan det ju behöva drickas något väldigt speciellt för att någon ska höja på ögonbrynen och få feeling nog att släppa ifrån sig en kommentar. :)
Nej det var nog bara ett helt igenom forumlojalistiskt inlägg som bara grundade sig på när jag scannar ett halvt dussin instagramkonton i vinvärlden då och då. Många vackra och inspirerande bilder, jag är ändå en återkommande besökare, men kanske inte alltid de texter som jag går igång på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nej det var nog bara ett helt igenom forumlojalistiskt inlägg som bara grundade sig på när jag scannar ett halvt dussin instagramkonton i vinvärlden då och då. Många vackra och inspirerande bilder, jag är ändå en återkommande besökare, men kanske inte alltid de texter som jag går igång på.
Nä, många inlägg består mest av en bild och mängder med #. Kanske är det därför jag får så mycket uppmärksamhet när jag, till skillnad mot majoriteten, har något att förmedla. :ängel:
 

Poussard

Medlem
Faktum är att jag i samband med den här tråden, lade upp ett inlägg på Musar 07 och fick ungefär 6 likes och noll diskussion. Samma bild på instagram fick 243 likes och en kommentar angående VA. Frågan är väl varför jag ska lägga upp den typen av poster här i fortsättningen? Ping @Omar Khayyam @Mattias S Kan mkt väl va så att forumet och instagram har två helt olika användningsområden och funktioner men nog har @Bastardo lite av en poäng. OBS att detta enbart gäller trådarna om vad man dricker och köper, trådar av andra slag funkar ju inte alls att lägga på instagram så där finns ingen konkurrens.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Faktum är att jag i samband med den här tråden, lade upp ett inlägg på Musar 07 och fick ungefär 6 likes och noll diskussion. Samma bild på instagram fick 243 likes och en kommentar angående VA. Frågan är väl varför jag ska lägga upp den typen av poster här i fortsättningen? Ping @Omar Khayyam @Mattias S Kan mkt väl va så att forumet och instagram har två helt olika användningsområden och funktioner men nog har @Bastardo lite av en poäng. OBS att detta enbart gäller trådarna om vad man dricker och köper, trådar av andra slag funkar ju inte alls att lägga på instagram så där finns ingen konkurrens.
Håller helt med!
 
Toppen