Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Databaser - appellationssbestämmelser

Mats Petri

Österlen
En fråga till forumets kalenderbitare:
Någon som har koll på om det finns en öppen nätbaserad databas där man kan se hur regelverket ser ut för producenter i Frankrike? Om jag vill veta, t.ex. vad som gäller inom appellationen "AOP Abcde", vad gäller druvsorter, maxuttag, alkoholhalt, etc?
Har snokat runt på nätet men inte lyckats hitta något. Trodde att http://www.inao.gouv.fr var rätt ställe att söka men icke.
 
Trådskapare
Mats Petri

Mats Petri

Österlen
Exakt! Den var ju lysande. Kan absolut komma till nytta.
Min fördomsbild säger att italienarna är rörigare än fransoserna, men det här är ju otroligt strukturerad.
Hoppas fortfarande att någon känner till en liknande databas för Frankrike..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Trodde att http://www.inao.gouv.fr var rätt ställe att söka men icke.
Jorå, du ska ta dig till INAO:s webbplats när det gäller fransosland! Däremot blir du därifrån i respektive fall vidareledd till lagtexter på en annan fransk sajt. Möjligen har dokumentaccessen har blivit rörigare på senare år, efter att de började publicera om alla appellationsregler i mer standardiserad form. Det finns det en risk att man hittar dokument som gäller föreslagna men ännu inte ikrafttträdda ändringar och liknande och måste gå via ett mellansteg.

Gör så här:
1) sikta på "Textes Officielles: Textes consolidés" (om du inte har ett extremt smalt vinjuridiskt specialintresse)
2) skriv in appellationens namn i sökrutan, t.ex. "Champagne"
3) om flera dokument dyker upp, sök efter sådana där "cahier" ingår i ordet om du letar efter hela texten i en appellationsbestämmelse, och att de är publicerade i JORF (Frankrikes SFS, typ)

Exempelvis heter aktuella appellationsbestämmelser för Champagne:

Cahier des charges de l'appellation d'origine contrôlée
« CHAMPAGNE »,
homologué par le décret n°2010-1441 du 22 novembre 2010, modifié par arrêté du 10 août 2016 publié au JORF du 1er septembre 2016

där man kan läsa sådant som

"L’appellation d’origine contrôlée « Champagne » est réservée aux vins mousseux blancs ou rosés."
 
Trådskapare
Mats Petri

Mats Petri

Österlen
Stort tack @vintomas ! Det var precis det här jag sökte efter.
Starkaste känslan just nu är att jag borde ha valt franska i skolan istället för tyska. :mad: Får försöka ta hjälp av franskspråkig kompetens i omgivningen.
Får väl också förklara detta plötsliga intresse i franska lagtexter. Jag håller nu på med uppsatsdelen i Munskänkarnas trebetygsutbildning och mitt ämnesval är att beskriva den pyttelilla appellationen AOP Bellet (och dess viner), som ligger i utkanterna av Nice och som jag besökte för många år sedan. En så liten appellation finns det inte så mycket skrivet om, så utmaningen är researchen.
I planen ligger naturligtvis även fältstudier :D under våren/försommaren.
Om någon har input att ge när det gäller Bellet så tar jag tacksamt emot det!
 

grappa

Medlem
En fråga i anslutning till detta är om EU har något liknande (som i så fall borde finnas för alla medlemsländer på samma ställe)?
 

skranka

Medlem
Hej!

Slänger in lite information nedan från sidan Guildsomm. Bifogar även lagtext.
Bellet/Vin de Bellet AOP
AOC/AOP Regulations
  • Département: Alpes-Maritimes
  • Commune of Production: Nice
  • Styles and Encépagement:
    • Blanc:
      • Principal Variety: Min. 60% Vermentino (Rolle)
      • Accessory Varieties: Chardonnay, Clairette, Muscat Blanc à Petits Grains, plus a max. 5% combined Bourboulenc, Blanqueiron, Mayorquin, and Ugni Blanc (Roussan)


    • Rosé:
      • Principal Varieties: Min. 60% combined Braquet and Fuella Nera
      • Accessory Varieties: Grenache, max. 15% Cinsault, max. 10% combined Clairette and Vermentino, plus a max. 5% combined Bourboulenc, Blanqueiron, Mayorquin, and Ugni Blanc
    • Rouge:
      • Principal Varieties: Min. 60% combined Braquet and Fuella Nera
      • Accessory Varieties: Grenache and max. 15% Cinsault
    • Cinsault may account for up to 50% of the rouge and rosé encépagement through 2018, and up to 30% through 2028
  • Assemblage: per encépagement (100% of the stated vintage is required)
  • Minimum Potential Alcohol:
    • Blanc: 11.5%
    • Rosé/Rouge: 11%
  • Minimum Must Weight: 189 g/l
  • Maximum Residual Sugar: 3 g/l
  • Minimum Planting Density: 5,000 vines per hectare
  • Maximum Yield (Rendement de Base): 40 hl/ha
  • Principal Soils: Chalk and Silica
  • AOC Established: 1941 (last updated 2011)
 

Attachments

  • CDS Bellet.pdf
    254,5 KB · Visningar: 318
Toppen