Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

DBYOB söndagen den 10/12?? (Stockholm)

Swedish

Medlem
Tänkte bara höra mig för om det finns något intresse för en Don't Bring Your Own Bottle (DBYOB) söndagen den 10/12 i södra Stockholm?

Vad är då en DBYOB? Det är lika enkelt och idiotiskt som det låter; man dyker upp och dricker och äter det som erbjuds... Fokus är mer på socialt pimplande än hardcore analys och poängsättning (kan låta läskigt för vissa...) och ligger väl egentligen närmare min syn på vindrickande.
Tanken är att köra det som en klassisk sensöndagslunch så typ vid 14.00 så att man inte pajar måndagen.
Varför en söndag?
- För att jag har kommit till insikt att jag aldrig kommer kunna vara med på en BYOB på en fredag pga. jobb
- För att den varannan lördag som jag potentiellt kan är så aptrött efter att ha jobbat
- För att söndagslunchen är den klassiska kontinentala stunden då man umgås och öppnar vettiga flaskor
- För att en söndag i december ändå är grå...

Låter det hela mysko?
- Om det är så att ni prompt kräver att det ska drickas blint och skrivas smaknoter och sättas poäng så kan jag ge med mig bara jag inte är inblandad...:confused:
Är ni fortfarande skeptiska?
- Så kanske @gece kan intyga att man (nästan) överlever...
Fortfarande inte helt övertygade?
- Tänk då på det svenskaste av alla svenska sätt: Det är för fan GRATIS SPRIT vi snackar om!!!:eek:

Hittills anmälda är:
@gece + bättre hälft
@Innertällmo Bryggeri
@thunberg
@Omar Khayyam (preliminärt)
@Asplund (preliminärt)

Ideal antalet är väl 8-10 (bor rätt litet) så att man kan halvsitta ok och når en viss kritisk massa som gör det möjligt att öppna fler flaskor (alltid kvantitet före kvalitet!:D)


Så, någon som är på?
(kringflackande vagabonder är givetvis välkomna och GBGmaffian hinner hyra en flowerpowerhippiefolkabuss...)
 

Daniel A

Administratör
Underbart initiativ! Som kringflackande vagabond av rang hoppas jag att det här kan tänkas hända igen i framtiden. :)

Just den 10e är det dock BYOB, med smaknoter och analys, inplanerat i Simrishamn. :ängel: Vi får skåla på avstånd!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Håller med, grymt initiativ! Just den 10e passar inte för mig, eftersom att jag redan är uppbokad på BYOB den 8/12 så för tight inpå för min del (läs: min familj klagar annars)! Men gärna nästa gång :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Heeeeelv.... Jag insåg precis att jag inte är i stan då pga. en julbordskryssning med stora familjen (@ChristianB inkluderad)... Hade ju varit en episk helg annars med BYOB på fredagen, julbordskryssning på lördagen och sen denna DBYOB!

Jag ska dubbelkolla när vi är tillbaka. Det kanske är så att vi är tillbaka vid just 14.00 och i sådana fall är jag iaf. fortfarande på!

Edit:
Tillbaka i stan 16.00.. =(
 

ChristianB

DipWSET
Känns tveksamt för min del. Jag åker direkt från jobbet på lördagen och sedan hemma till 16 på söndagen. Lite för mycket att göra i närtid kring flytt och så... Kul tema! Låter nästan som bartömning. ;)
 
Trådskapare
S

Swedish

Medlem
Inga fler intressenter?
För de som tvekar och behöver argument för att frigöra sig från familjen så kan ni se det som en alternativ form av glöggprovning och adventsfirande... kan redan nu utlova en saffransdoftande final...
 
Trådskapare
S

Swedish

Medlem
DBYOB1.jpg

Flight 1: "Salt och sten"

DBYOB2.jpg

Flight 2: "Vinter OS: Mont-Blanc vs. Cevins"

DBYOB3.jpg

Flight 3: "Vid konventionell vinmakning ser jag likheter mellan druvorna; hur är det med lite mer alternativ vinmakning?"

DBYOB9.jpg

Lone ranger: "Därför älskar jag vin men samtidigt hatar det..."

DBYOB4.jpg

Flight 4: "För några år sen tyckte jag... men nu vet jag bättre"

DBYOB5.jpg

Flight 5: "Samma vingård, samma årgång"

DBYOB6.jpg

Flight 6: "Kultproducenter... som egentligen är kända för något annat"

DBYOB7.jpg

Flight 7: "Ost: ox och sött 2007"

DBYOB8.jpg

Bonus: "Fan vad folk är törstiga..."

Ingen lyckades knipa de olika teman ordagrant trots tappra försök...

Ok viner, trevliga människor, bra söndagslunch...

Tack för sällskap!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Klart bättre är Nobelmiddagen, jag får en känsla av att @Swedish smak passar mig perfekt på många områden. Bl.a. dessa fann jag extra intressanta och bra: "Lone Ranger" Mas des Chimères, Keller Frauenberg, Le Feu, Guimaro och Delas Côte-Rôtie.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Själv fick jag enormt utbyte av "Vid konventionell vinmakning ser jag likheter mellan druvorna; hur är det med lite mer alternativ vinmakning?"-flighten. Ultreia är aldrig tråkig och Courault var ju grym!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Själv fick jag enormt utbyte av "Vid konventionell vinmakning ser jag likheter mellan druvorna; hur är det med lite mer alternativ vinmakning?"-flighten. Ultreia är aldrig tråkig och Courault var ju grym!
Godello och...? Själv ser jag likheter mellan Godello och Chardonnay alternativt (ekad) Chenin Blanc?
 
Trådskapare
S

Swedish

Medlem
Godello och Chenin tycker jag har likheter i sin kvitten/aprikos framtoning... sen har chenin mer syra... det var det som var temat... Med dessa producenter var det dock inte självklart...
 
Toppen