Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Hämtade hem lite nya ’reaviner’ i dag … Det är bara tacka och ta emot. Båda har fått helt okej recensioner, oavsett vad en del här försöker säga.
Kolla lite vad flaskorna kostar på annat håll.
Jag vet inte varför importören väljer att sälja dem med kraftig rabatt, men ibland behöver de bli av med vissa flaskor för att få plats till nya varor, men ganska ofta händer det också, att vinerna inte håller så hög kvalitet. Därför är det extra viktigt att ta reda på så mycket som möjligt innan man slår till.
P.S. Jag nöjer med vad vinerna bjuder just nu och tänker inte lagra dem längre än kanske några månader … ;)

Skärmavbild 2025-12-29 kl. 12.58.57.png

Last edited:

Vingubben

Medlem
Hämtade hem lite nya ’reaviner’ i dag … Det är bara tacka och ta emot. Båda har fått helt okej recensioner, oavsett vad en del här försöker säga.
Kolla lite vad flaskorna kostar på annat håll.
Jag vet inte varför importören väljer att sälja dem med kraftig rabatt, men ibland behöver de bli av med vissa flaskor för att få plats till nya varor, men ganska ofta händer det också, att vinerna inte håller så hög kvalitet. Därför är det extra viktigt att ta reda på så mycket som möjligt innan man slår till.
P.S. Jag nöjer med vad vinerna bjuder just nu och tänker inte lagra dem längre än kanske några månader … ;)
Dricker du vin?

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
En bra avslutning på detta nådens år av auktionsinköp.:

PXL_20251230_045953285.jpg

1999 Lagrange
2020 Pian delle Vigne (Antinori), 2 fl
2007 Matuško Reserva Barrique Dingač

NV Château l'Hospitalet Muscat de Rivesaltes
2016 Bodegas Benjamin de Rothschild & Vega Sicilia Rioja Macan, 3 fl
しっぽのみじかいとかげくん。

Är egentligen inget större fan av Lagrange, men för under hunkan...
Kroatiska viner hittar jag enbart mycket sällan...
Och bra Rioja är ju bara för underbart!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
En bra avslutning på detta nådens år av auktionsinköp.:

Visa bifogad bild 35610

1999 Lagrange
2020 Pian delle Vigne (Antinori), 2 fl
2007 Matuško Reserva Barrique Dingač

NV Château l'Hospitalet Muscat de Rivesaltes
2016 Bodegas Benjamin de Rothschild & Vega Sicilia Rioja Macan, 3 fl
しっぽのみじかいとかげくん。

Är egentligen inget större fan av Lagrange, men för under hunkan...
Kroatiska viner hittar jag enbart mycket sällan...
Och bra Rioja är ju bara för underbart!
köpte du en serietidning på auktion :) ?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det är en barnbok om den lilla ödlan som hade en kort svans. Ett mästerverk! 🤓

...har du förresten druckit den här Dingacen?
Jag har testat den producenten men inte någon som är så gammal som ditt köp där, skulle nog rek att du dricker den snart men vågar inte säga för mkt då jag ej testat äldre än 2015-ish

StefanAkiko

Jag har testat den producenten men inte någon som är så gammal som ditt köp där, skulle nog rek att du dricker den snart men vågar inte säga för mkt då jag ej testat äldre än 2015-ish
Tänkte låta den stå till sig någon tid, på det att allt Grums skall ha en chans att lugna ned sig. Är nyfiken även om jag inte tror den ramlat utför backen ännu.

La vie, la vu 🫣

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Tänkte låta den stå till sig någon tid, på det att allt Grums skall ha en chans att lugna ned sig. Är nyfiken även om jag inte tror den ramlat utför backen ännu.

La vie, la vu 🫣
Den lär ju absolut ha mognadstoner jo, men du är ju van med mkt äldre viner så inga problem för dig tror jag ej :)

StefanAkiko

Årets första batch har äntligen landat.

PXL_20260107_090759207.jpg

2010 Ch. Climens
2021 Les Quatre Piliers Touraine Au Dessus de Vitré
2017 C.V.N.E. (Compañía Vinícola del Norte de España) Rioja Imperial Gran Reserva, 3 fl
2008 Quinta das Maias Jaen Dão

2009 Domaine de la Garance Coteaux du Languedoc Les Armieres

Sauternes och Rioja blir sällan fel i min gom.
CF från Loire blir rätt ibland.
Hipsterkärlek = Mencia från Portugal samt 100% Carignan från Languedoc :cool:

Imperialerna var veckans lockvara på Bic Camera. De hade bara tre kvar då jag hittade dit... Knappt 300 pix flaskan. Tack och bock!

StefanAkiko

Årets andra lass har ankommit, fredagen i all ära!

original_9a93c702-aa35-437b-af8b-ec9ea2b1ae9d_PXL_20260109_055118065.jpg

2007 Gaja Pieve Santa Restituta Brunello di Montalcino
2009 Pujanza Rioja Cisma, Rioja
2016 Casa E. di Mirafiore Barolo Lazzarito
1999 Domaine de Petit Roubié Pays d'Hérault L'Arbre Blanc Rouge
2013 Altesino Brunello di Montalcino Montosoli
1972 JM Parcé Banyuls L'Oublié

2001 JM Parcé Banyuls L'Oublié

Ett par av de mer namnkunniga Brunellosarna, en av de mest moderna och hyllade Riojorna, en hyfsad Barolo och tre stjärnor från Languedoc-Roussillion. Kan bara bli trevligt att ploppa dessa.

Insåg fö att jag verkligen gillar röda kors från tiden som liten grabb, då jag under väldigt många dagar starkt identifierade mig med de mest romantiserade aspekterna av att vara Korsriddare :)

StefanAkiko

Fler auktionsfynd, typ kantarell-spot.​

PXL_20260109_081333949.jpg

2015 Antonini Ceresa Nero d'Avola Sicilia
2014 Domaine de la Foliette Muscadet de Sèvre-et-Maine Vieilles Vignes
2016 Henri Poiron Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Domaine des Quatre Routes
2013 Henry Brochard Pouilly-Fumé
2013 Hubert Brochard Sancerre Aujourd'hui Comme Autrefois

2020 Domaine Tempier Bandol Rosé
1995 Eric Raymond Châteauneuf-du-Pape Domaine du Chemin Vieux

A day at the races.
En Sancerre-makare jag längtat efter länge, även om 2013 inte är bästa årgången. Åldrad Muscadet är fanimig underrated och underbart. Totalt okända PF- och CdP-makare. Kan inte längta mer efter sommaren än vad denna rosé 🌹 hjälper mig göra.

LeChat

Medlem
IMG_7710.jpeg

IMG_7711.jpeg

Hämtade två paket idag. Ett från en fransk handlare och ett från Peter Solberg Fine Wine som det tipsades om på forumet nyligen. Fanns en hel del intressant tyckte jag till bra priser.

Har länge tänkt att jag borde prova lite malbec igen. Var nog ca 15 år sedan sist.
Eftersom jag mestadels köper vin från Frankrike och Italien så hade jag fullständigt missat det argentinska vinet Cheval des Andes fast att det är i samarbete med Cheval Blanc. Så detta tänkte jag kunde bli en bra start för ett malbec-test.
Bra pris på 2020 Malartic Lagraviere fick fylla ut lådan.

Men innan beställningen från Solberg så hade jag redan hunnit beställa några flaskor 2021 Cheval des Andes.

Pingus

Medlem
Visa bifogad bild 35725

Visa bifogad bild 35724
Hämtade två paket idag. Ett från en fransk handlare och ett från Peter Solberg Fine Wine som det tipsades om på forumet nyligen. Fanns en hel del intressant tyckte jag till bra priser.

Har länge tänkt att jag borde prova lite malbec igen. Var nog ca 15 år sedan sist.
Eftersom jag mestadels köper vin från Frankrike och Italien så hade jag fullständigt missat det argentinska vinet Cheval des Andes fast att det är i samarbete med Cheval Blanc. Så detta tänkte jag kunde bli en bra start för ett malbec-test.
Bra pris på 2020 Malartic Lagraviere fick fylla ut lådan.

Men innan beställningen från Solberg så hade jag redan hunnit beställa några flaskor 2021 Cheval des Andes.
Vad tog Solberg i frakt?

Callxx

Medlem
Del 1 av veckans leveranser från kontinenten, lite påfyllnad, mycket nytt!
Ber om ursäkt för skitdålig bild, tog den i panorama för att få med alla.

Château Des Tours, Côtes-Du-Rhone -19
Château Des Tours, Côtes-Du-Rhone -17
Château Des Tours, Vacqueyras -16
La Pialade, Côtes-Du-Rhone -19
Château de Fonsalette, Côtes-Du-Rhone -14
Domaine Raveneau, Montée de Tonnerre -21
Domaine Raveneau, Butteaux -21
Domaine Raveneau, Butteaux -22
A.-F. Gros Mathias Parent, Vin de France -23
Chiesa Nera Clos Venturi, Vin de France -22
Evening Land Vineyards, Seven Springs -22
Henri Giraud Argonne -16