Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Soignerad

Medlem
Lycka till, har själv försökt i några decennier men ännu inte fattat.
Relaterar. Efter några halvdana försök i flera år gör jag nu ett seriöst försök på allvar innan jag ger upp. Idén jag vill testa är att det finns prestige-riesling som matchar fisk och skaldjur nästan i nivå med vit Bourgogne för 1/3 av priset. Att jag någonsin kommer fatta tyskarnas etiketter har jag inga förhoppningar om. 🤣

Edit: Till exempel "Spätlese Trocken"... alltså, va ehhh...🤔

Wintermute

Medlem
Relaterar. Efter några halvdana försök i flera år gör jag nu ett seriöst försök på allvar innan jag ger upp. Idén jag vill testa är att det finns prestige-riesling som matchar fisk och skaldjur nästan i nivå med vit Bourgogne för 1/3 av priset. Att jag någonsin kommer fatta tyskarnas etiketter har jag inga förhoppningar om. 🤣

Edit: Till exempel "Spätlese Trocken"... alltså, va ehhh...🤔
Spätlese beskriver sockerhalt i musten, innan jäsning.
Trocken beskriver sockerhalt i vinet, efter jäsning.
Så mycket konsumentupplysning att man lätt blir lite yr.

Soignerad

Medlem
Att jag någonsin kommer fatta tyskarnas etiketter har jag inga förhoppningar om. 🤣
Aha. Pedagogiskt!

aha.jpg

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 36005

Flaskor till mitt ”försöka fatta grejen med Riesling-projekt” 2026. Vet inte vad jag kan förvänta mig men blivit serverad Sybille Kuntz från flera wine pairing-menyer på många stjärnkrogar så kan i alla fall inte vara uselt?
För att bli lite mer seriös vg svar på ditt projekt att förstå dig på Riesling så skulle jag rekommendera en del andra odlare än Sybille Kuntz som i mina ögon gör en del vädligt udda grejer (framför allt i sin Natural Biodynamic serie). Vill man ha traditionell Prädikats-Riesling med mer eller mindre restsötma så finns det ju fantastiskt bra viner i Mosel och en hel del av dem till väldigt överkomliga priser (och utan tomtar och troll-metoder dessutom).
En del exempel nedan som är personliga favoriter:
  • Maximin Grünhäuser
  • Reichsgraf von Kesselstatt
  • Weingut Karthäuserhof
  • Bischöfliche Weingüter Trier
  • S.A Prüm
  • J.J Prüm
  • Dr Hermann
  • Von Hövel
  • Egon Müller (inte överkomliga priser dock...)
  • Dr Loosen
  • Fritz Haag
  • Schloss Lieser
  • Markus Molitor
  • Julian Haart
  • m.fl
Sedan kan man ju fortsätta Riesling-resan i Pfalz, Nahe och Rheingau också och hitta massor med härliga torra Rieslingviner från t.ex Vin Winning (många går bet på Riesling när dom får en fatlagrad MarMar eller Ozyetra blint i glaset och tror att dom dricker Chardonnay från Nya Världen) och många många fler.

Soignerad

Medlem
För att bli lite mer seriös vg svar på ditt projekt att förstå dig på Riesling... osv.
Tack, bra input, lägger det till mina anteckningar. Det här är de jag redan planerar att prova mot varandra:

”Trocken-flighten”
Dönnhoff Felsenberg GG, Nahe
Wittmann Morstein GG, Rheinhessen
Breuer Berg Schlossberg, Rheingau
Bürklin Wolff Pechstein GG, Pfalz

”Power-flighten”
Pichler-Krutzler Kellerberg, Wachau
Rudi Pichler Terrassen Smaragd, Wachau
Weinbach GC Schlossberg, Alsace
Trimbach Clos St Hune, Alsace

”Sötma-flighten för kalibrering”
Egon Müller Scharzhofberger Kabinett

Genom åren har man ju druckit en och annan Riesling men absolut ingen har stått ut och fastnat i minnet. Allt från Ozyetra (blint, trodde det var en billig bourgogne) till Keller Morstein som nog är det mest icke-prisvärda vin jag någonsin druckit.

Last edited:

mackan92

Medlem
Tack, bra input, lägger det till mina anteckningar. Det här är de jag redan planerar att prova mot varandra:

”Trocken-flighten”

”Power-flighten”

Genom åren har man ju druckit en och annan Riesling men absolut ingen har stått ut och fastnat i minnet. Allt från Ozyetra (blint, trodde det var en billig bourgogne) till Keller Morstein som nog är det mest icke-prisvärda vin jag någonsin druckit.
Vill helst inte vara en årgångs-freak men vad för årgångar pratar vi om? Både i dina flighter men också av tidigare erfarenheter? Generellt tycker jag GG behöver tid för att få sin utväxling. Brukar ofta säga minst 5 år, helst 10.

Soignerad

Medlem
Vill helst inte vara en årgångs-freak men vad för årgångar pratar vi om? Både i dina flighter men också av tidigare erfarenheter? Generellt tycker jag GG behöver tid för att få sin utväxling. Brukar ofta säga minst 5 år, helst 10.
Flighterna är vad jag aktivt letar efter så årgång blir vad jag hittar. Hör vad du säger om GG + tid. Den Keller Morstein jag drack var en 2011, så besviken! Mest druckit Riesling på restaurang och fokuserat på upplevelsen inte analysen men beställde nyligen en Wittmann Morstein till röding med confiterad tomat vilket var en bra matchning. Men ärligt talat är jag redan innan mitt riesling-projekt börjat på allvar beredd att ge upp - det går precis lika bra med annat "billigt" jag redan behärskar som alvarinho, chenin blanc och sauvignon blanc. Tycker jag. 😇

Flighterna är vad jag aktivt letar efter så årgång blir vad jag hittar. Hör vad du säger om GG + tid. Den Keller Morstein jag drack var en 2011, så besviken! Mest druckit Riesling på restaurang och fokuserat på upplevelsen inte analysen men beställde nyligen en Wittmann Morstein till röding med confiterad tomat vilket var en bra matchning. Men ärligt talat är jag redan innan mitt riesling-projekt börjat på allvar beredd att ge upp - det går precis lika bra med annat "billigt" jag redan behärskar som alvarinho, chenin blanc och sauvignon blanc. Tycker jag. 😇
Räcker att dricka bättre Von Winning i riesling-väg, så nära vit Bourgogne man kan komma! 😂

”Trocken-flighten”

”Power-flighten”

Inte för att det riktigt har med saken att göra, men som inspel på er riesling-diskussion - på WineParis förra veckan råkade jag gå förbi Markus Molitor, och det var tomt vid montern, så jag passade på att få en snabbkoll, dvs att prova igenom hela deras range. De gör numera en torr Scharzhofberger. Det är ju något som åtminstone jag aldrig har provat tidigare. Och herrejävlar vilket monster till vin. Otrolig kraft och koncentration, samtidigt skulle jag ändå säga att den kändes balanserad, åtminstone vid en snabb provsmakning på några centiliter. Kostar dock ungefär som Montrachet.

Molitor är i övrigt rent generellt rätt bra. Har dock uppfattningen att de på senare år har gått upp rätt rejält i pris. Provade också Domäne Serrig, som jag har läst mycket gott om, men var inte imponerad.

Min rieslingfavorit är annars Fritz Haag, alltid stabilt och pålitligt, dessutom relativt sympatiskt prissatt.

Callxx

Medlem
Gôtt och blandat som äntligen kom till Bolis. De där Dr. Loosen lådorna har varit på vift sedan i somras!!

Dr Loosen, Ürziger Würzgarten Spätlese -93
Dr Loosen, Wehlener Sonnenuhr Kabinett -12
Dr Loosen, Wehlener Sonnenuhr Auslese -08
Álvaro Palacios, Gratallops Vi de Vila -23
Álvaro Palacios, L'Ermita -22
Descendientes de J. Palacios, Las Lamas -23

20260217_165201.jpg

pinoten

Medlem
Drack en Paul Bara Rosé i helgen och den var så himla god så jag kände att jag behövde några fler. Fyllde på med lite annat kul också, Black Tears måste jag köpa varje årgång för huslyckans skull...(den är dessutom väldigt god). Inköpt på 8wines.com. Tur att min fru såg UPS-bilen för dom ställde bara lådan utanför dörren och åkte.

Tapiz Black Tears Malbec 2021 x2
Charles Audoin Marsannay ‘Les Favieres’ 2023
Charles Audoin Marsannay ‘Au Champ Salomon’ Rouge 2023
Paul Bara Millesimé Brut Champagne Grand Cru 'Bouzy' 2018
Paul Bara Grand Rosé Brut Champagne Grand Cru 'Bouzy' x3

1771525157810.jpeg

Soignerad

Medlem
Många känner väl till Chavy i Bourgogne men har någon druckit Domaine Paul Chavy? Hittar knappt någon info alls om hans viner. Finns en Mersault som ordervara på SB för 799kr som svindyra Gassås i vanlig ordning tar mer betalt för (999kr). Även om 799 kan vara okej för en bra Mersault är jag egentligen mest nyfiken på hans olika Puligny-Montrachet 1er Cru Garenne och 1er Cru Folatières.

Soignerad

Medlem
Men vad är skillnaden vs Jean-Louis Chavy Les Folatières? Eller är det samma vin? Gassås kanske blandar ihop alla i släkten? 1800kr är ju ändå ganska bra pris jämfört med t ex Lucien le Moine och Leflaive och Bachelet-Monnot, tre producenter jag personligen verkligen gillar.

Edit: Tror Gassås blandar ihop namnen. Enligt Chavy´s webbsida är det Jean-Louis som gör Les Folatières och Paul gör en "Bourgogne Chardonnay", en Puligny-Montrachet och en Corton Charlemange.

Last edited:

pinoten

Medlem
Gassås-texten såg ut att vara gjord av en full AI :)

"Vingården ligger nära södra spetsen av vinregionen Rioja Alta, mitt i den vackra Ygay Estate, den största enskilda egendomen i Rioja. Dess 300 hektar är helt ägda och runt gården, som ett slott - ovanligt för regionen."

"Familjen Domaine är känd för sitt engagemang för excellens, respekt för terroiren och noggranna vinframställningsmetoder."

Det finns väl en risk att det är lite sammanblandat eller att det möjligen är så att de marknadsför olika namn på olika marknader. Här är dock en bra artikel om Jean-Louis och Paul https://winelens.com/jean-louis-chavy-domaine-visit/

Jag skulle lägga alla Chavy i mellanskiktet, bra viner med hyggliga priser. Om man föredrar Alain eller Jean-Louis/Paul beror lite på vilken stil man föredrar. Philippe ligger snäppet under men fortfarande mellanskikt.

Toppen