Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

IMG_6100.jpeg

2025 Gaia Assyrtiko Thalassitis
2023 Chateau Kirwan x6 primör dansken

Gick in i en vinbutik i Rhodos stad. Kom ut 30 min senare utan att fått yppa ett ord och med en flaska vin i handen. Jag bad om ett grekiskt vitt för 30€ och i sann finewines-anda sa ägaren ”Säg 50€ så får du ett toppenvin”. Ägaren hade jobbat med vin över hela världen och gav mig en föreläsning om det mesta men vidhöll att inhemska viner från Rhodos var skit så han hade inte en enda flaska från sin egna ö. Kul snubbe!

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Tänkte att man ju också kan ha nytta av några flaskor fjäderlätt elegans.

PXL_20260625_043356216.jpg

2018 Les Domaines Paul Mas Côtes du Roussillon Vinus Thuir Château Lauriga, Côtes du Roussillon
2014 Pascual Toso Malbec Reserve Barrancas Vineyards, Mendoza
1950 Domaine Piétri-Géraud Banyuls
2017 Gérard Bertrand Cigalus, Vin de Pays d'Oc
2004 Taylors Shiraz St Andrews, Clare Valley
2020 Bodega Numanthia Numanthia, Toro
2016 Gérard Bertrand Le Viala, Minervois-La Livinière

PXL_20260713_064203452.jpg

1970 Domaine du Mas Blanc (Docteur Parcé) Banyuls Rancio
1995 Castello di Monsanto Il Poggio Riserva, Chianti Classico
2005 Pieve Santa Restituta, Brunello di Montalcino
2017 Gérard Bertrand Cigalus, Vin de Pays d'Oc

Soignerad

Medlem
UPS knackade på dörren med en stooor kartong från Frankrike och här är det mest intressanta innehållet:

mums.jpg

Philipponnat, cuvée 1522 Grand Cru, Long Vieillissement 2004
Domaine Arlaud, Charmes-Chambertin Grand Cru 2015
Domaine Trapet Chambertin Grand Cru 2012
Château Latour 1990

Last edited:

pinoten

Medlem
En tripp till Norge ger oftast ett tillskott i vinsamlingen...
1784983608063.jpeg

Har besökt Patrice Rion några gånger när jag har varit i Bourgogne, prisvärd och bra. Lite dyrare i Norge men jag slipper resa så långt (och har inte plats för det överinköp som alltid sker när jag åker på vinresa :) )

Sanford har jag inte provat tidigare men tänkte att det kunde vara kul, Felton vet jag är kul.

Patrice Rion Côte de Nuits Villages Vielles Vignes 2022, 2023
Felton Road Block 2 Chardonnay 2024
Sanford Pinot Noir Santa Rita Hills 2022

1784983865898.jpeg

Är normalt sett inte så intresserad av Sauvignon Blanc men tänkte ge det ett till försök. Dricker inte heller så mycket vit Rioja men blev intresserad efter ett test på Youtube.

La Perriere Silex Sancerre 2022
Claude Riffault Sancerre Mosaique Calcaire 2023
Muga Rioja Blanco 2024
Nivarius Tempranillo Blanco 2024

katho27

Medlem
Skulle egentligen beställa fler av Hebrart Rose’ men den var slut.
Eftersom ett gäng flaskor givit mycken lättsam sommarglädje senaste säsongerna vågade jag mig på att beställa några flaskor av Hebrart Mes Favorites istället.
1785344316715.jpeg

Hämtade ut igår och noterade deg. april 2018! Således 8 år på korken för en jämn femhundring, känns lovande!
Dessutom från samma importör (som nu verkar tappat både Hebrart och Dumenil) finns ff Dumenil -15 för 440 pix, årgång -18 från ny importör nyss lanserad nära 30% högre.

Ganska ofta springer man på dyrbara viner på Idealwine som man aldrig hört talas om. Det är en sak om det är någon naturvinskomet i Jura man aldrig hört talas om - men mer udda med ett vinslott i St Julien? Skulle gissa att Domaine du Jaugaret aldrig har sålts i Sverige? Jag får googla:
1.3 hektar strax bredvid Gruaud Larose och Ducru Beaucalliou, mycket traditionell produktion, funnits i samma släkt sen 1600-talet. "Reklamen" får det att låta som att det är en munk som bor i en jordhåla och vaktar över sina vinstockar i månskenet (fast de verkar ha ett fint hus i Beychevelle så det stämmer inte).

Ropade in en flaska 2001 igår (95 euro + kommission), så det kommer en smaknotis någon gång! Känns som detta kan gå ungefär hur som helst.

Jaugaret.jpg

Vingubben

Medlem
Ganska ofta springer man på dyrbara viner på Idealwine som man aldrig hört talas om. Det är en sak om det är någon naturvinskomet i Jura man aldrig hört talas om - men mer udda med ett vinslott i St Julien? Skulle gissa att Domaine du Jaugaret aldrig har sålts i Sverige? Jag får googla:
1.3 hektar strax bredvid Gruaud Larose och Ducru Beaucalliou, mycket traditionell produktion, funnits i samma släkt sen 1600-talet. "Reklamen" får det att låta som att det är en munk som bor i en jordhåla och vaktar över sina vinstockar i månskenet (fast de verkar ha ett fint hus i Beychevelle så det stämmer inte).

Ropade in en flaska 2001 igår (95 euro + kommission), så det kommer en smaknotis någon gång! Känns som detta kan gå ungefär hur som helst.

Visa bifogad bild 37218
Kultförklarad då det är en litet slott som är privatägt och där ägaren också är vinmakaren. Gör gammaldags Bordeaux Kolla även in Clos du Jaugueyron som har liknande status och är ännu mindre. Förmodligen ännu svårare att få tag på.

Kultförklarad då det är en litet slott som är privatägt och där ägaren också är vinmakaren. Gör gammaldags Bordeaux Kolla även in Clos du Jaugueyron som har liknande status och är ännu mindre. Förmodligen ännu svårare att få tag på.
Tack för tips!
Idealwine hade otroligt nog en flaska Clos du Jaugueyron 2009 i sin Fixed Price-avdelning för 38 Euro, så den beställde jag på studs

Som om inte vinlivet inte är tillräckligt komplicerat...
Det finns Clos du Jaugueyron i både Haut-Medoc och Margaux. Jag har köpt det mindre åtråvärda vinet från Haut-Medoc.

molleresa

Medlem
Eftersom ett gäng flaskor givit mycken lättsam sommarglädje senaste säsongerna vågade jag mig på att beställa några flaskor av Hebrart Mes Favorites istället.
Visa bifogad bild 37208
Hämtade ut igår och noterade deg. april 2018! Således 8 år på korken för en jämn femhundring, känns lovande!
Dessutom från samma importör (som nu verkar tappat både Hebrart och Dumenil) finns ff Dumenil -15 för 440 pix, årgång -18 från ny importör nyss lanserad nära 30% högre.
Nu är tyvärr lagret av Hebrarts rosé slut men den var degorgerad 2020, dvs en helt otrolig pava för knappa 500kr när det begav sig. Kan även tipsa om Hebrart Rive Gauche Rive Droite 2012 som går för jämna 1000kr på bolaget och även den är degorgerad under 2018. Min bästa gissning till hur detta kommer sig är att Hebrarts tidigare importör Scandinavian Wine & Food KB säljer ut sitt kvarvarande lager (nuvarande importör är Champagnehuset). Därmed kan det vara en god idé att kolla korken efter ev. läckage och dylikt - inte helt säker på hur väl flaskorna har lagrats hos importören senaste 6-8 åren.

JonasBo

Medlem
Visa bifogad bild 37208
FOMO för Hebrart och Dumenil 😁
Köpstopp gäller INTE champagne 🥂 🍾

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.

Visa bifogad bild 37218
Mitt skägg växer ohämmat från din beskrivning av detta magiska vin :)

Last edited:

molleresa

Medlem
Är inte Bolly Grande Année, både vanliga och rosén, kraftigt överprisade i Sverige? Ropade hem 2018-rosén från Catawiki igår för 1700:- allt inkluderat, ca 900:- under dagens lanseringspris på Bolaget. :rolleyes:
Håller med, känns som att LGA går att hitta lite varsom runtom kontinenten för en bra bit under 2000kr. Lite nyfiken på att handla vin från Catawiki - behöver du som privatperson syssla med Skatteverket / tull på egen hand eller är det bara att klicka hem, betala och vara glad?

Toppen