Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Håller med, känns som att LGA går att hitta lite varsom runtom kontinenten för en bra bit under 2000kr. Lite nyfiken på att handla vin från Catawiki - behöver du som privatperson syssla med Skatteverket / tull på egen hand eller är det bara att klicka hem, betala och vara glad?
Kikade lite nu och det är köparens ansvar med skatt/tull etc.

molleresa

Medlem
Man handlar alltså på sitt eget samvete - tack för info :D Ang. LGA - trots att det är ett riktigt överprisat vin på just den svenska marknaden tycker jag att det är ett kap när den går att komma över för rimliga priser, sett till den kvalitet de levererar. Dansken sålde LGA -15 för 1300kr i vintras och där börjar vi snacka mycket vin för pengarna...

Man handlar alltså på sitt eget samvete - tack för info :D Ang. LGA - trots att det är ett riktigt överprisat vin på just den svenska marknaden tycker jag att det är ett kap när den går att komma över för rimliga priser, sett till den kvalitet de levererar. Dansken sålde LGA -15 för 1300kr i vintras och där börjar vi snacka mycket vin för pengarna...
Nyfiken, är det någon som skattar i Sverige som handlar på Catawiki/nätet?

Bastardo

Medlem
Här kommer två bra länkar att kika på för alla som är intresserade av andra vinbetyg också:
Jag brukar jämföra med flera källor innan jag skrider till verket. Då är chansen störst att man hittar några guldkorn. Sen händer det lite då och då att medlemmar här ger också bra tips, men inte så jätteofta ändå, med viner i mer beskedliga prisklasserna.
Jag använder flera betaltjänster också, så det finns inte så jättemånga viner, som jag inte kan hitta nyttig information om. :)
BTW. Jag hade länge sedan en chef och mentor som brukade säga så här: ”Gör inte som jag gör, utan som jag säger.” En sann berättelse.

Bastardo

Medlem
Frågan möts av total tystnad
Användarvillkor- Köparvillkor
Gäller från och med 1 april 2026
”Som köpare är du ansvarig för att säkerställa att köp, import eller innehav av ett objekt inte bryter mot några lagar.
Du ansvarar också för att betala eventuella relaterade kostnader såsom importtullar, skatter eller andra avgifter.
Vi ansvarar inte för några kostnader, krav eller konsekvenser som uppstår till följd av att du inte följer dessa regler.”
Källa: cdn.catawiki.net/

Bastardo

Medlem
Har gjort det en gång för några år sedan, när en försändelse mellanlandade hos tullen, vill minnas att det var 40% påslag på ordinarie alkoholskatt när man missat att betala in in förskott/fixat korrekt ledsagardokument.
Då är det enklast att betala det‚ jag kan inte förstå forumets motstånd att göra det.

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Vive La France!

PXL_20260810_040923693~2.jpg

1975 Château Léoville Poyferré
1989 Henri Maire Vin Jaune
2011 M. Chapoutier Domaine de Bila-Haut Occultum Lapidem
1998 Château Maris
2 fl 1997 Château Ponteilla
2004 Domaine Berthoumieu Vin de Pays d'Oc Réserve Berthomieu CS

Jan 00

Medlem
IMG_3526.jpeg

Drabbades av FOMO och fick hem:
2 st. Chateau Chapelle d’Aliénor by La Gaffelière 2016, €30/fl.
6 st. Chateau La Gaffelière 2019, €72/fl.
6 st. Dame de Gaffelière 2021, €22/fl.

Jag känner inte till dessa överhuvudtaget. Tänker att Magnum-flaskorna kan avnjutas direkt. De övriga tänkte jag låta ligga i minst tre år. Jag hoppas att Dame de Gaffelière är ett ok bordsvin och hoppas att den i mitten (1er Grand Cru Classé) kan bli riktigt bra med några år i källaren. Någon som känner till dessa?

Visa bifogad bild 37282
Drabbades av FOMO och fick hem:
2 st. Chateau Chapelle d’Aliénor by La Gaffelière 2016, €30/fl.
6 st. Chateau La Gaffelière 2019, €72/fl.
6 st. Dame de Gaffelière 2021, €22/fl.

Jag känner inte till dessa överhuvudtaget. Tänker att Magnum-flaskorna kan avnjutas direkt. De övriga tänkte jag låta ligga i minst tre år. Jag hoppas att Dame de Gaffelière är ett ok bordsvin och hoppas att den i mitten (1er Grand Cru Classé) kan bli riktigt bra med några år i källaren. Någon som känner till dessa?
La Gaffeliere brukar vara riktigt trevligt, -19 har ju några år på nacken så du borde kanske öppna e snart. Ge den åtminstone en timmas luft så ska du få se😋

Jan 00

Medlem
La Gaffeliere brukar vara riktigt trevligt, -19 har ju några år på nacken så du borde kanske öppna e snart. Ge den åtminstone en timmas luft så ska du få se😋
Tack! Låter bra! Jag brukar strunta i reklamutskicken från VIN10VIN, men den här gången kunde jag inte låta bli 😃
Det ska bli spännande att prova.

JonasBo

Medlem
Dessutom från samma importör (som nu verkar tappat både Hebrart och Dumenil) finns ff Dumenil -15 för 440 pix, årgång -18 från ny importör nyss lanserad nära 30% högre.
Flaskorna har kommit hem nu.
Uppfattar Dumenil 2015 vinet legat andra jästfällning I sju år därmed deg 2022-2023 något? Hittar inga sådana detaljer på producentens hemsida och deg-tillfälle kan ju variera.

katho27

Medlem
Oj, vet inte inte riktigt.
Minns det som jag drack den första gången ca 2 år sedan, Ser att Essi Avellan provade den feb -24 (90p) så låter rimligt med deg 22/23 väl?
Ser att den är slut nu - hur många ropade du hem egentligen @JonasBo 😳😂

Lennart

Medlem
Flaskorna har kommit hem nu.
Uppfattar Dumenil 2015 vinet legat andra jästfällning I sju år därmed deg 2022-2023 något? Hittar inga sådana detaljer på producentens hemsida och deg-tillfälle kan ju variera.
Det står ”minst 6 år” på etiketten, och flaskan har en inristning med 08-07 22, så gissar att det betyder deg sommar 2022. Åtminstone lådan jag köpte för kanske ett år sedan.

Toppen