Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Mocr

Medlem
Bör vara en del prissänkningar från 1 september. Någon som har lista och/eller vet var man kan se dolda nummer? Är det alltjämnt vinpriser.se som har bästa överblicken?

Botri

Medlem
Matilda Nieves Mencia 2023 har rasat i pris successivt från 169kr i BS till 149kr då det låg i fasta sortimentet förra året och nu ända ner till 59kr. Inget wow-vin, men för 59kr är det lätt värt ett köp.

För den nyfikne finns smaknoter från @Omar Khayyam för några år sedan gällande årgång 2020.

Även vinerna från Sabelli-Frisch i BS är nedsatta i pris nu.

Last edited:

katho27

Medlem
Bör vara en del prissänkningar från 1 september. Någon som har lista och/eller vet var man kan se dolda nummer? Är det alltjämnt vinpriser.se som har bästa överblicken?
Vinpriser.se verkar inte uppdaterat ännu, men man hittar de prissänkta vinerna på winetable.se (i en i mitt tycke mer överskådlig lättmanövrerad tabell).

Tycker mig inte hitta några monsterfynd, men t ex Seven Springs Chardonnay 2019 (ner en 50-lapp till 369) och Alheit Hereafter Here CB 2022 (ner en tjuga till 259) känns lite trevliga.

Skärmavbild 2026-09-01 kl. 17.17.23.png

Vinpriser.se verkar inte uppdaterat ännu, men man hittar de prissänkta vinerna på winetable.se (i en i mitt tycke mer överskådlig lättmanövrerad tabell).

Tycker mig inte hitta några monsterfynd, men t ex Seven Springs Chardonnay 2019 (ner en 50-lapp till 369) och Alheit Hereafter Here CB 2022 (ner en tjuga till 259) känns lite trevliga.

Visa bifogad bild 37404
Håller med om att här inte var så mycket att skriva hem om. Finns som vanligt säkert ett antal dolda nummer som importörerna diskret förmedlar till nära och kära.

Mest intressant för mig är Joh. Jos Prühm-vinerna. Verklig, verklig kvalitet varje gång. Märkligt att dessa är svåromsatta. Hyfsade priser också i Sverige.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Varför är det så mkt pris sänkningar på SB ?
Euron är inte billigare och ingen alkoholskatt är sänkt har jag missat nått ?

Callxx

Medlem
Varför är det så mkt pris sänkningar på SB ?
Euron är inte billigare och ingen alkoholskatt är sänkt har jag missat nått ?

Nu kan säkert någon mer lärd än jag förklara det mer utförligt, men är det inte så att importörer kan justera priset på sina produkter i fasta sortimentet två gånger per år?
Detta justeras antingen upp för att öka marginalen eller kompensera för ökade kostnader, eller så sänks priset för att förhoppningsvis öka försäljningsvolymen och på så sätt behålla sin plats i fasta sortimentet.

I BS kan de göra justeringar fyra gånger per år. Där justeras priserna oftast ned för att produkten behöver lämna plats åt en ny årgång eller andra produkter på lagret.

Krasst sammanfattat...

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Nu kan säkert någon mer lärd än jag förklara det mer utförligt, men är det inte så att importörer kan justera priset på sina produkter i fasta sortimentet två gånger per år?
Detta justeras antingen upp för att öka marginalen eller kompensera för ökade kostnader, eller så sänks priset för att förhoppningsvis öka försäljningsvolymen och på så sätt behålla sin plats i fasta sortimentet.

I BS kan de göra justeringar fyra gånger per år. Där justeras priserna oftast ned för att produkten behöver lämna plats åt en ny årgång eller andra produkter på lagret.

Krasst sammanfattat...
Jo att importörer kan justera sina priser är alltid 1a mars och 1sep stämmer , men det brukar alltid vara uppåt :) det var ändå förvånansvärt mkt sänkningar de va det jag tänkte på

När det gäller finewine så tror jag folk är snabbare att beställa från Europa om priserna är lägre där. Är SB dyrare än världsmarknadspriset så säljer det inte.

Förr kunde man man nästan lita på att SB var billigast. men det var i en tid då priserna steg snabbt och vår valuta sjönk kontinuerligt. Priser satta för 6 månader sen blev plötsligt väldigt attraktiva. Men det funkar inte när priserna sjunker..

Mocr

Medlem
Detta vin är sänkt till 99 kr:
Om man går efter Munskänkarnas omdöme så känns det attraktivt.

Toppen