Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Decanter World Wine Awards 2016

Mattias Schyberg

Administratör
Kul läsning tycker jag. Mycket vin med allt annat än uppenbara "varumärken" framhävs frekvent bland de viner som fått platinum. Så här ser det många gånger ut när man provar blint enligt egen erfarenhet också. Plöstligt kan ett helt okänt vin från Schweiz för några ynka dollars kamma hem full pott och hamna på de finaste av listor. Det är ju inga duvungar som testar heller – många MW och andra högt rankade vinprofiler finns ju med i juryn.

Kan tänka mig att det finns många kap här att hålla utkik efter, så varför inte ha en tråd där vi kan diskutera dem! :)

http://www.decanter.com/wine-news/decanter-world-wine-awards-2016-results-winners-revealed-306188/
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är ju lätt att få en känsla av att det är många viner som aldrig skickas in för tävlan från de lite större och etablerade producenterna (eller hur det nu funkar?) med tanke på att så få etablerade namn syns i listorna. Om så är fallet så är det FEGT, även om jag kan förstå att de mest troligt har mer att förlora än att vinna på att deltaga. De får ju sålt sina viner ändå.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag blir dock lite skeptisk när jag ser vad det är för viner och vilka poäng som delats ut. Har SÅ svårt att tänka mig att jag skulle bedöma dem lika högt blint, men fram tills jag har testat själv så är det bara att knipa käft! ;)

Poängen måste ju nästan vara anpassad efter priset på ett eller annat vis. Jag får det inte att gå ihop annars!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag blir dock lite skeptisk när jag ser vad det är för viner och vilka poäng som delats ut. Har SÅ svårt att tänka mig att jag skulle bedöma dem lika högt blint, men fram tills jag har testat själv så är det bara att knipa käft! ;)

Poängen måste ju nästan vara anpassad efter priset på ett eller annat vis. Jag får det inte att gå ihop annars!
Vore lite kul om vi kunde ha den där 96-poängsrosén som månadens vin - tror du att den skull få 5,0 FWP?
http://awards.decanter.com/DWWA/2016/Wine/106327?name=Pure Provence--2015
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör

chambertin

Medlem

Jag blir dock lite skeptisk när jag ser vad det är för viner och vilka poäng som delats ut. Har SÅ svårt att tänka mig att jag skulle bedöma dem lika högt blint, men fram tills jag har testat själv så är det bara att knipa käft! ;)
Poängen måste ju nästan vara anpassad efter priset på ett eller annat vis. Jag får det inte att gå ihop annars!

Får precis samma känsla som ni. Seriöst, är det här verkligen Decanter eller Allt om Vin i brittisk förklädnad ?
Torres är ju flitigt förekommande i DWWA-listorna och säkert ganska stor annonsör i tidningen också.
2014 vann Bollinger "Vintage Champagne Regional Trophy" och sponsrade dessutom champagne- och ostronbaren på festen då priserna delades ut.:D
DWWA 2014.JPG


Många av vinerna nedan fick 95P i årets DWWA och kostar och 5-6£ i UK.:eek:
DWWA 1.JPG

DWWA2.JPG


DWWA 3.JPG


DWWA 4.JPG
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Får precis samma känsla som ni. Seriöst, är det här verkligen Decanter eller Allt om Vin i brittisk förklädnad ?
Torres är ju flitigt förekommande i DWWA-listorna och säkert ganska stor annonsör i tidningen också.
2014 vann Bollinger "Vintage Champagne Regional Trophy" och sponsrade dessutom champagne- och ostronbaren på festen då priserna delades ut.:D
Visa bifogad bild 7426

Många av vineran nedan fick 95P i årets DWWA och kostar och 5-6£ i UK.:eek:
Visa bifogad bild 7422
Visa bifogad bild 7423

Visa bifogad bild 7424

Visa bifogad bild 7425
Till och med smakbeskrivningarna indikerar ju relativt enkla viner av okomplicerat slag. Inte fan är det 95p-viner!
 
Det har säkert skett en glidning av DWWA till mer publika viner med lägre pris över åren, av kommersiella hänsyn. Men kommer inte 96p-viner under GBP 10 av att DWWA delar in vinvärlden geografiskt och prismässigt? 2015 var det t ex under 15 och över 15 GBP för internationella viner - "White Blend over GBP 15" var Chateau Brown 2013, Pessac-Léognan. Regionala priser är också uppdelade i prisklasser t ex "Red Rioja GR over GBP 15" var La Rioja Alta 890 från 2001.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det har säkert skett en glidning av DWWA till mer publika viner med lägre pris över åren, av kommersiella hänsyn. Men kommer inte 96p-viner under GBP 10 av att DWWA delar in vinvärlden geografiskt och prismässigt? 2015 var det t ex under 15 och över 15 GBP för internationella viner - "White Blend over GBP 15" var Chateau Brown 2013, Pessac-Léognan. Regionala priser är också uppdelade i prisklasser t ex "Red Rioja GR over GBP 15" var La Rioja Alta 890 från 2001.
Jag förutsätter att du har rätt i att Decanter tenderar att dela in vinerna i olika prisklasser med anpassade betyg – om inte så är det katastrof. Problemet uppstår när de använder en (normalt sett) absolutskala (parkerskalan) för att betygsätta vinerna. Med en femgradig skala så kan jag förstå behovet, men i sådana fall så är ju ett 5/5-betyg olika mycket värt beroende på prisklass. Parkerskalan täcker ju in den problematiken (även om den har blivit komprimerad med åren). Istället för att ge ett prisvärt, bra men enkelt vin 96p (för att det är så bra i förhållande till pris) så kan det istället få 86p, vilket inte på något vis känns lika dåligt som om samma vin fick typ 1/5 med en tumme upp, vilket skulle kunna bli fallet om man använde en femgradig absolutskala som täcker alla tänkbara kvalitetsnivåer.
 

Bastardo

Medlem
Vad bra, Mattias, att du tog upp det här ämnet! Har precis köpt dubbeltidningen, och min reaktion var precis likadant som hos er alla.
De kan inte mena allvar och ge relativt ordinära och ganska billiga viner så höga poäng! Jag har tappat förtroendet för Decanter länge sen! Hur ska man som en seriös spekulant tolka deras betyg?
Och sen finns det oerhört många viner som inte finns ens i Sverige! Nej då, många vinköp kommer det INTE att bli efter den här tjocka ”bibeln” … ;)
P.S. Jag brukar kolla viner som trots allt finns hos bolis och se vad Munkis säger om dem. Eller några andra trovärdiga aktörer i Sverige.
Ett vin måste alla fall ses som ett fynd, och det är Bacalhoa Moscatel de Setúbal, 2013. Gillar man söta viner, så finns det inte många i den här prisklassen som kan slå det. Speciellt inte om man korrelerar till hur starkt vinet är. (Men 95 poäng! Give me a break!)
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Jag förstår hur ni resonerar, men samtidigt vet vi ju att det rör sig som olika klasser. Så länge man bedömer de olika klasserna för sig tycker jag inte att själva betygsskalan spelar någon större roll. Full pott på 5 poäng hade ju sett lika märkligt ut som 100 p; full pott för 50 kr och full pott för 500 kr hade vi nog också blivit lite förgrymmade över... :p
Man får helt enkelt se till att läsa mellan raderna. Jag måste läsa igenom hela artikeln men personligen tycker jag inte att det är så farligt!

Och sen finns det oerhört många viner som inte finns ens i Sverige!
Nej, det är ju inte en svensk tidning, vilket är den stora fördelen... Man får spara efter vinerna på andra orter och i sämsta fall inspireras av artiklarna som finns i den vanliga tidningen! Det saknas en svensk motsvarighet så jag är glad för den lilla läsning som blir! :)
 
Toppen