Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Defekt vinkyl/serveringskyl?

cojoan

Medlem
Hej, jag köpte en mQuvee vinkyl 38 flaskor med 2 zoner från Vinkylen på blocket. En sån där prisnedsatt kyl. Den hade tydligen varit visningsexemplar i butik 1 år.

Jag hade övre zon inställd på 7 grader och nedre på 15. Tog ut en flaska vitt från övre zon och hällde upp i glas. Kändes alldeles för varmt. Fick ställa glasen i matkylen för att få bra temp.

Jag har lagt in en glasburk fylld med vatten med en termometer i. Den kommer ner till ca 11,5 grader när den ligger ytterst vid dörren i övre zon. Tryckte jag in den längst in blev det 9,5 grader. Därför har jag nu sänkt till lägsta temperatur, dvs 5 grader i den övre zonen. Trots detta blir vattnet inte kallare än 11 grader när det ligger närmast dörren. Ska det vara såhär dåligt? Kylen tappar ju sin funktion som serveringskyl helt om vinerna inte blir tillräckligt kalla. Någon som testat mäta temp på samma vis?

Jag mailade supporten och fick detta svar:

Tack för ditt svar!
Jag skulle säga en diff på +/- ca 2 grader är normalt. Det räcker att man öppnar dörren en kort stund så kommer det in varmluft och då går temperaturen upp för tillfället.
Jag skulle säga att detta handlar också om sensorns placering, då det är den som meddelar kylen och kompressorn när den uppnått inställd temperatur. Det är på detta sättet som leverantören har valt att göra konstruktionen dessvärre.

Ha en fin dag!”


Tacksam för synpunkter.
 

Attachments

  • 88206FF9-0C78-495A-8E6D-6C91F72C5E74.jpeg
    88206FF9-0C78-495A-8E6D-6C91F72C5E74.jpeg
    54,1 KB · Visningar: 92
  • 5083445E-3963-458F-A5B6-6522DB522FD5.jpeg
    5083445E-3963-458F-A5B6-6522DB522FD5.jpeg
    44,6 KB · Visningar: 88
Temperaturen i ett litet skåp kan ju fluktuera något, om dörren öppnas, men den kylda vätskan värms inte upp så snabbt. En liter vatten som håller ~10 grader blir inte 12 bara för att dörren varit öppen en halv minut.

Nej, så dåligt ska det inte vara.
 

Jesper L

Medlem
Personligen känns det alltid lite osäkert med två zoner i ett skåp. Är det helt avskiljt mellan de två zonerna eller är det mellanrum mellan glas och avskiljaren (där man ställer in temperatur osv)?

Om luften cirkulerar på båda ställena samtidigt utan avskiljning känns det ju inte orimligt att hela skåpet är så varmt? Eller tänker jag fel?
 
Trådskapare
C

cojoan

Medlem
Personligen känns det alltid lite osäkert med två zoner i ett skåp. Är det helt avskiljt mellan de två zonerna eller är det mellanrum mellan glas och avskiljaren (där man ställer in temperatur osv)?

Om luften cirkulerar på båda ställena samtidigt utan avskiljning känns det ju inte orimligt att hela skåpet är så varmt? Eller tänker jag fel?
Det sitter en gummilist som ska skilja av, men den ligger ju inte an mot glaset på dörren. Jag var också lite skeptisk innan jag köpte med 2 zoner, men såhär dåligt trodde jag inte att det skulle vara. Vad är poängen om de vita vinerna ändå får typ samma temperatur som i mitt vinlagringsskåp?
 

Attachments

  • 1BD72AD2-B129-421A-86E4-7A4F0BC26A9E.jpeg
    1BD72AD2-B129-421A-86E4-7A4F0BC26A9E.jpeg
    91 KB · Visningar: 84
Trådskapare
C

cojoan

Medlem
Nu öppnade jag en flaska vitt och stack ner en termometer. 15,5 grader visar den. Det måste vara nåt fel på den övre zonen.. skriver på nytt till Vinkylen.se och inväntar svar..
 

Johan L

Medlem
Liknande modell som jag har. Jag har aldrig mätt temperaturen i den men känslan har alltid varit att den har varit rimligt nära det jag har ställt in. Har den inställd på 15 och 11 dock.

Om jag förstår det rätt så är det inte separat kylning på de två zonerna, så det kanske är svårt att uppnå för stora skillnader mellan zonerna? Den ska ju enligt manual inte klara att ha samma temp i båda zonerna heller. 4 grader var rekommenderad minsta skillnad, men minns inte vad det stod om större skillnader.
 

BallyJ

Medlem
Tycker absolut att du ska testa att byta temperatur på zonerna, som Sunqan skriver så det är kallast i den nedre zonen. Det är den generella rekommendationen för alla vinkylar med zoner att det ska vara kallast i den nedre just för att värme stiger. Väldigt konstigt att supporten inte hade koll på det.
 
Trådskapare
C

cojoan

Medlem
Borde man inte ha kallare i den nedre zonen? Varm luft stiger ju uppåt.
Så har jag egentligen också tänkt. Men det är inte vad dom rekommenderar. Känns också isåfall som att övre facket borde vara större än det nedre isåfall för jag antar att de flesta har mer rött än vitt.
 
Trådskapare
C

cojoan

Medlem
Tycker absolut att du ska testa att byta temperatur på zonerna, som Sunqan skriver så det är kallast i den nedre zonen. Det är den generella rekommendationen för alla vinkylar med zoner att det ska vara kallast i den nedre just för att värme stiger. Väldigt konstigt att supporten inte hade koll på det.
Det verkar inte vara vad man rekommenderar i såna här kylar.
 
Toppen