Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Definition av cuvée

Franska Vinlistan skrev:
Sen kör vi också en champagne från Marguet & Fils BdN, en 1er Cru champagne där frukten kommer från Bouzy och Ambonnay. Lite ovanligt är kanske att cirka 40% av odlingarna är chardonnay. Man jobbar biodynamiskt. Här är det 80% pinot noir och 20% pinot meunier som gäller.

En hel del kul grejer. Comtes och CdE behöver väl inga närmare presentationer som sagt men en lite fråga till forumet:

En BdN med 80% Pinot Noir och 20% Pinot Meunier, det är väl en BdN-cuvée eller? Öppnar ju upp för en del sköna diskussioner på nästa blindprovning :)
 

Elvis

Medlem
SV: Definition av cuvée

Anders Landström skrev:
En BdN med 80% Pinot Noir och 20% Pinot Meunier, det är väl en BdN-cuvée eller?

Så att du efter att ha fått nej på frågan "är det en cuvée?" kan fråga "inte ens en BdN-cuvée?", menar du? ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Definition av cuvée

Anders Landström skrev:
En BdN med 80% Pinot Noir och 20% Pinot Meunier, det är väl en BdN-cuvée eller? Öppnar ju upp för en del sköna diskussioner på nästa blindprovning :)


Även en BdN med 100% pinot noir är väl en cuvée så länge det inte är ett vin gjort på vin från en specifik årgång och ett specifikt vingårdsläge. Om man nu ska vara petig menar jag.
 
Trådskapare
A
SV: Definition av cuvée

Jimmy Forsman skrev:
Även en BdN med 100% pinot noir är väl en cuvée så länge det inte är ett vin gjort på vin från en specifik årgång och ett specifikt vingårdsläge. Om man nu ska vara petig menar jag.

Blandning av årgångar är defintivt en cuvée men blandning av olika vingårdar, benämns det cuvée i Champagne? Det är jag tveksam till men jag har ju fel 1-2 gånger per år så försöker vara lite ödmjuk!
 

Elvis

Medlem
SV: Definition av cuvée

Cuvée har lite olika betydelser. Det betyder också förstapressningen i Champagne. Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chetillons kommer väl från en och samma vingård och kallas ändå för cuvée. Och Vilmarts Coeur de Cuvée heter så för att han bara använder första delen av förstapressningen (cuvéen).
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Definition av cuvée

Cuvée kan bara betyda blandning också. När man gör assemblage så gör man per definition en cuvée. Sen har det kommit att användas tillsammans med någonting annat, för att exempelvis indikera lite dosage eller speciella vingårdslägen. Och som Elvis nämner så är det också druvmust.
 
Trådskapare
A
SV: Definition av cuvée

Vet att det kan betyda bland annat första pressen men i "dagligt" tal så tror jag de flesta här på forumet talar om en blandning av druvor eller årgångar, framförallt för att skilja det från BdB eller BdN (vilket för sig kan vara en blandning av druvor).

PS. Jag ställde frågan men då vi fick en längre diskussion "off topic" så bröt jag ut det till en separat tråd
 
Toppen