Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deg.datum

Poussard

Medlem
Hur ser man deg.datum på en Champagne om det inte tydligt står ”deg 2016/4” eller finns tydligt på internet. Exempelvis finns det ju vissa cuveer som degorgerats vid flera tillfällen, hur kan man se vilken typ av flaska man har, t.ex. Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2010?
 

Wintermute

Medlem
Min gissning är att det ibland inte går. I vissa fall har man genomfört byte av etikett, vilket kan vara en ledtråd. Palmer 2008 finns t ex med minst två olika etiketter.
 

Wintermute

Medlem
DSC_0413.JPG
 
Trådskapare
Poussard

Poussard

Medlem
Min gissning är att det ibland inte går. I vissa fall har man genomfört byte av etikett, vilket kan vara en ledtråd. Palmer 2008 finns t ex med minst två olika etiketter.

Jag hittade svaret på flaskan i fråga, det stod skrivet/tryckt på flaskan (glaset) väldigt vagt. Det är säkert inte alltid så, så det du säger stämmer nog.
 

Wintermute

Medlem
Sitter nu med en flaska Tokaji 2005 framför mig. Baketiketten är stämplad med L1279 13. Buteljerat 2012?
Eller kanske dag 279 2011 (om de noterar datum på samma sätt som t ex Pol Roger).
 
Toppen