Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dekantering av champagne

Hur gör ni?
Själv har jag börjar dekantera alla extra brut, oavsett ålder, i karaff men tycker att vissa champagner påvisar för stort tapp av bubblor. Detta är ytterst oförutsägbart så ibland funkar det och ibland inte. Det optimala vore förstås oxidation utan att slutresultatet blir stilla Chablis. Erfarenheter?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hur gör ni?
Själv har jag börjar dekantera alla extra brut, oavsett ålder, i karaff men tycker att vissa champagner påvisar för stort tapp av bubblor. Detta är ytterst oförutsägbart så ibland funkar det och ibland inte. Det optimala vore förstås oxidation utan att slutresultatet blir stilla Chablis. Erfarenheter?
Varför bara extra brut? Borde rimligen vara bra att dekantera alla typer av champagner, om man kan leva med lite färre bubblor. Svårt, som du säger att få bägge.
 

gece

Man vänjer sig.
Häll långsamt med låg vinkel, om du ställer den i kylen upplever jag att bubblorna håller bättre, men personligen gillar jag ju lätt avslagen skumpa så vad vet jag...
Varm vätska har svårare att hålla kolsyra, så det är ett klokt råd med kylen. Förmodligen är det av samma skäl även en god idé att se till att karaffen är kyld när man häller upp.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag brukar inte dekantera alls, men tycker att kartiga viner tenderar att mjuka upp med luft rent generellt och champagne är trots allt ett vitt vin med bubblor.

Tycker därför att det verkar logiskt att ett vin med lägre dosage tjänar mer på luftning.
Har också denna känsla sen gillar jag inte kartiga viner å andra sidan...

OK, och vilka champagner har du dekanterat för denna kunskap?

Som (svagt) empiriskt stöd för tesen så har jag upplevt vid åtminstone tre tillfällen att Selosse Initial slår VO nyöppnad men att VO springer om på slutet.
 
Toppen