Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dela en pava i augusti

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gjorde det lätt för mig den här gången genom att ta ett referensvin från samma släpp. 10 kr dyrare och jag gav båda vinerna samma betyg på provningen på Systembolaget.
cervera.jpg

Bourgogne Aligoté Albus 2023:
Då: N: Popcorn, ylle, pomerans, citron och gröna äpplen. M: Majs, ylle, citron, gröna äpplen och sten. Ganska lätt med snygg frukt och hög syra. Bra Bourgogne för under 200-lappen. 87-89p
Nu: stämmer ganska bra. Majs/popcorn är inte lika tydligt när man dekanterar, snarare en lite smörig ton. Det är kanske också mer kraftfullt än "ganska lätt"? Helt klart är att det smakar Bourgogne och är väldigt matvänligt. Hamnar högst upp i intervallet på 89p

Lagar de Cervera 2025:
Då: N: Snäckskal, persika, tulpan, melon och vanilj. M: Persika, snäckskal, vanilj och melon. Fräscht med snygg, koncentrerad frukt och bra syra. 87-89p
Nu: stämmer hyfsat, det finns gröna toner både i doft och smak, det finns också en hel del citrus: både lime och grapefrukt. Syran är skyhög och det finns en lätt beska i avslutet. Snäckskalen är definitivt där. I jämförelse med Albus blir det lite asketiskt - funkar nog bättre med fett fläsk än med räkor. Hamnar mitt i det gamla intervallet med ett litet minustecken. 88-p.

Trådskapare
SancerreApology
Jag startade tråden, så jag tänkte att jag också borde prova Lagar de Cervera 2025.

IMG_7418.JPG

Kustigt och läskande!

Noter av grapefrukt (90% av smaken) utan den där nu ska vi gå ner i vikt-beskan. Lime, omogen ananas, saltstänk. Hade kanske gissat sauvignon blanc om det inte vore för den där första saltskummiga vågen som sköljer över tungan.

Efter Patriks varning om rånarsyra som kräver fläsk matchade jag den med både flintastek OCH schnitzel från Lidl, men tyckte inte att syran var så farlig. Var också gott vid diskbänken efter en lång dag av flottiga langos och äckelsöt "Dubai-choklad" på Malmöfestivalen.

Enkelt och ungt, men friskt och behagligt. Kommer inte köpa igen, men var rätt just den här dagen. 🏖️🥂

Toppen