Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dela En Pava Juli 2026

Valdespino Manzanilla En Rama La Especial 2016

Fira in högsommaren med en flaska unik årgångssherry; lansering kl 10:00 3/7

OBS: enbart 300 flaskor

Larmsättning och flinka fingrar alternativt blixtvisit till välbeställt Systembolag ombedes

Patrik Sellin:
N: Rök, halm, aprikos, vanilj och mango.
M: Saffran, halm, aprikos, mango och smör. Komplext med fet frukt och låg syra. Lite större, lite bredare än En Rama 90-92p

Munskänkarna:
Komplex doft av torkade örter, torkade blommor, rostade jordnötter, bröd, choklad, vanilj och umami. Torr, nästan fyllig, viskös, nyanserad smak av nötter, jäst, torkade örter och blommor i lager på lager. Elegant avslut med metallisk klang och sälta. 16p

LarsW

Medlem
Äntligen sherry igen! 😃
Tänkte försöka fixa en flaska eller två vilketsom så detta blir kul!

Valdespino Manzanilla En Rama La Especial 2016

Fira in högsommaren med en flaska unik årgångssherry; lansering kl 10:00 3/7

OBS: enbart 300 flaskor

Larmsättning och flinka fingrar alternativt blixtvisit till välbeställt Systembolag ombedes

Patrik Sellin:
N: Rök, halm, aprikos, vanilj och mango.
M: Saffran, halm, aprikos, mango och smör. Komplext med fet frukt och låg syra. Lite större, lite bredare än En Rama 90-92p

Munskänkarna:
Komplex doft av torkade örter, torkade blommor, rostade jordnötter, bröd, choklad, vanilj och umami. Torr, nästan fyllig, viskös, nyanserad smak av nötter, jäst, torkade örter och blommor i lager på lager. Elegant avslut med metallisk klang och sälta. 16p
Det var ju ingen rusning efter denna, precis. Det var efter den där GG-rieslingen alla for. 😅

Vera Wind

In vini veritas?
Colour golden amber. Clear.
On the nose a distinct sherry note. Bruised apples, sandalwood, old dried flowers.
On the palate very dry, medium acidity, hardly any fruit yet a structure to it that holds it up. Tart apple, green wood, aromatic.

Works well with otherwise difficult food matches such as pickled herring, gravlax and horseradish.
Quality wise the wine probably warrants a score of 88-89. But I just have a hard time with sherry, wishing for less wood and more fruit in my wines.

Attachments

• IMG20260711200545.jpg
    IMG20260711200545.jpg
    58 KB · Visningar: 78
Valdespino Manzanilla En Rama La Especial, 2016

Bittermandel, mandelmassa, äppelskrutt, gröna äppelskal, blomrabatt, umami. Påminde mig om en Vin Jaune jag smakade nyligen.

Gott! Men ni hade skrämt mig så mycket med era beskrivningar av Tio Pepes En rama (’en ramla av kvisten); ogräs, sandpapper… Så jag gick in med låga förväntningar och hade blivit glad om det var godare än vatten. Vilket det var med råge. 😁

Attachments

• IMG_6634.jpeg
    IMG_6634.jpeg
    25,2 KB · Visningar: 73

buteljen

Medlem
Hade missat att den här Manzanillan var månadens pava. Skrev en not för ett tag sedan i "Idag dricker vi" men lägger in den även här :):
2016 Valdespino Manzanilla "La Especial" – Pago de Miraflores
Florpräglad/jästig doft som är i balans med övriga noter av rostade mandlar, mandelmassa, kamomill, bokna äpplen, hö, kavring/pumpernickel, någon slag mörk citron, jod(opax om man haft häst).
Ganska rund i smaken. Härlig havssälta, jäst/flor, citronskal, rostade nötter, gröna oliver.
Lång, torr eftersmak med en lätt örtbitter ton.
Mycket bra Manzanilla 💯.

Botri

Medlem
Drack den här över flera dagar (enda som uppskattar flor mycket i det här hushållet). Först till diverse snacks, sedan till paella efter 2 dagar och sedan till kinesisk fläskwok några dagar efter det. Höll upp mycket bra i en vecka tycker jag.

Typisk flordoft, nötter och halm. Mer komplex när den kommer upp lite i temperatur. Även om Tio Pepe Fino en Rama är svår att slå för priset är det här ett rejält steg upp! Passade förresten utmärkt till asiatiska smaker.

Trådskapare
Positively_Jurassic
Inte den väderlek som jag hoppats på när jag väl hade läge att öppna en flaska, men vad kan man göra?

Min enda egentliga erfarenhet inom kategorin är forumfavoriten 'En Rama' och jag tycker det här vinet ter sig väldigt likt, men med alla rattar och skruvar uppvridna en eller två snäpp

Där jag tycker att 'En Rama' inte alltid håller vad doften lovar och kan te sig lite vattnigt och kort så fyller det här vinet verkligen upp i gommen med en lite oljig textur, massor boket äpple, marsipan och högoktanig florkaktär som jag finner svårbeskriven (allt snack om rostade nötter/mandlar har aldrig riktigt landat hos mig)

Kul och annorlunda vin men kanske lite svårmatchat och inte lika fräscht lättslurpat i egen regi som 'En Rama'? Ska testa ett glas kylskåpskallt med lite snacks senare

Tog ingen noteringar men vill ändå dela med mig av en observation samt betyg.

Jag öppnade min flaska för ett par veckor sedan och lät det som blev över, ca hälften, stå i ett köksskåp.
Slängde in flaskan någon timma i kylskåpet igår innan upphällningen och tyckte det hade utvecklats mycket fint, och jag gillade vinet klart mer än vid första provningstillfället för några veckor sedan. Inbillar jag mig bara detta eller kan några veckors extra oxidation göra susen för ett sånt här vin?

Mycket gott i alla fall. 92-93 poäng i min bok.

Trådskapare
Positively_Jurassic
Inbillar jag mig bara detta eller kan några veckors extra oxidation göra susen för ett sånt här vin?
Jag lämnade flaskan i kylen några dagar snarare än veckor men tyckte också vinet framstod både mer harmoniskt och smakrikt. Fortfarande väldigt uttrycksfullt vid nästintill kylskåpstemp och nog hur jag skulle rekommendera att dricka det (någon i en annan tråd nämnde smörgåstårta, fantastisk kombination kan jag intyga)

Toppen