Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den perfekta väskan för en vinnörd på resande fot

Kostjan

Mot bättre vetande
Så här kan man ju också göra - ifall nu någon undrar över var Brettanomyces kommer ifrån och varför vissa viner kanske inte bör drickas...

Visa bifogad bild 804

Varför sterilisera flaskor när man egentligen kanske borde se över andra delar av processen?
Hmmmm tycker mej urskilja en svag doft av svett och kanske en liten hint av gammal man........
 

Jos

Medlem
Grymt skön reklamfilm, blev sugen som fan! :)

Men... Om det nu går lika bra med blöjor så blev jag lite fundersam... @Anders Landström, Om jag har 60 flaskor jag vill ta med på flyget, hur många väskor behöver jag då tror du om jag inte behöver packa något annat än flaskorna. Eller rättare sagt 12 kvartsmagnum och 54 halvmagnum är det faktiskt. Varje väska får väga max 23kg och jag kan ha 3 st utan att betala extra så vore kanon om det gick men antar att man kanske behöver en fjärde väska..?

Hur skull du gjort? :D Eller nån annan som kanske har erfarenhet...

Edit: Räknade lite fel insåg jag, klart det inte funkar på 3 väskor a 23 kg...
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Grymt skön reklamfilm, blev sugen som fan! :)

Men... Om det nu går lika bra med blöjor så blev jag lite fundersam... @Anders Landström, Om jag har 60 flaskor jag vill ta med på flyget, hur många väskor behöver jag då tror du om jag inte behöver packa något annat än flaskorna. Eller rättare sagt 12 kvartsmagnum och 54 halvmagnum är det faktiskt. Varje väska får väga max 23kg och jag kan ha 3 st utan att betala extra så vore kanon om det gick men antar att man kanske behöver en fjärde väska..?

Hur skull du gjort? :D Eller nån annan som kanske har erfarenhet...

Edit: Räknade lite fel insåg jag, klart det inte funkar på 3 väskor a 23 kg...

Jag tror du får svårt att komma undan med färre än 5, teoretiskt kan det gå men blir otroligt svårt. Vanliga flaskor brukar väga ca 1,3 kg, men ibland upp till 1,6 kg. Champagneflaskor har jag ingen aning om men borde väl vara åt det tyngre hållet. Packmaterialet väger ju inte så mycket vare sig du använder blöjor, bubbelplast eller golvfoam (min favorit) men däremot kan väskan i sig vara ganska tung så jag brukar föredra kartonger, både för viktens skull men även för att de är lättare att packa i. Om det är vanliga viner på 1,3 kg kanske du kan lyckas med 4 kartonger men det blir nog tajt så mitt tips vore 5 kartonger ordentligt säkrade med silvertejp med 12 flaskor i vardera och då har du utrymme både viktsvis och utrymmesvis att packa ordentligt och säkert. Sen känns det även som att att en kartong/väska som väger 17 kg håller bättre för omild behandling än en som väger 23.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Yepp, blir typ 5 resväskor :D

Men vad menar du med kartonger? Vanliga vinkartonger med stående flaskor som man säkrar med skyddsemballage eller...?
 

Mats

Gone todash....
Yepp, blir typ 5 resväskor :D

Men vad menar du med kartonger? Vanliga vinkartonger med stående flaskor som man säkrar med skyddsemballage eller...?

Nej jag brukar ta vanliga kartonger av lämplig storlek, så stadiga som möjligt. Brukar gå att fixa på plats, antingen köpa eller tigga i någon affär. En vanlig vinkartong kan nog bli för tajt för att du ska kunna vaddera vinerna ordentligt. En annan fördel med kartong mot väska är att det är lättare att hitta en bra storlek, en väska kan lätt bli lite för stor för 12 flaskor så då ställer det större krav på packningen för man vill ju att flaskorna ska ligga ordentligt packade och orörliga. Det enda man inte får med kartong är hjul, men ett ordentligt handtag går bra att göra av silvertejp :cool:
 
  • Like
Reactions: Jos

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag använder en sorts tüska vinkartonger som är smart vikta, så att allt blir dubbelt samtidigt som det finns utrymme att fylla ut med "plastpopcorn". (Gäller dock inte Champagne.) De flesta vinhandlare som även skickar med bufåd har sådana för ngn stackars Euro per st.
Har rest med sådana många ggr utan haverier.

Räknar dock hitintills två resväskshaverier, båda Arlanda, dock ej samtidigt:
En flaska dyr saké.
En flaska fingammal Mosel-Riesling.
 
Grymt skön reklamfilm, blev sugen som fan! :)

Men... Om det nu går lika bra med blöjor så blev jag lite fundersam... @Anders Landström, Om jag har 60 flaskor jag vill ta med på flyget, hur många väskor behöver jag då tror du om jag inte behöver packa något annat än flaskorna. Eller rättare sagt 12 kvartsmagnum och 54 halvmagnum är det faktiskt. Varje väska får väga max 23kg och jag kan ha 3 st utan att betala extra så vore kanon om det gick men antar att man kanske behöver en fjärde väska..?

Hur skull du gjort? :D Eller nån annan som kanske har erfarenhet...

Edit: Räknade lite fel insåg jag, klart det inte funkar på 3 väskor a 23 kg...

Varje väska får (iallafall på SAS) väga 32kg. Nu krävs ju någon sort av bonuskort för att få med sig lite mer. Lås oss säga att väskan väger 5 kg gör att du har 27kg över. 15 flaskor champagne per väska.

Flyger du business (och har guldkort) får du ta med dig 3 väskor a 32 kg, dvs du har runt 80kg till vin
Europaresor blir väl lite svårare då Business väl i princip försvunnit på sistone så då är du ju tillbaka till 3*23 som du skriver, dvs endast 54kg vin :)
 

sunqan

Vinös
http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/incheckat-bagage/

SAS Go 1 bagage x 23 kgmax 158 cm per bagage
SAS Plus 2 bagage x 23 kg max 158 cm per bagage
SAS Business (utomeuropeiska flygrutter) 2 bagage x 32 kg max 158 cm per bagage

eventuella extra eurobonusfördelar framgår dock inte...
obs storleken.l+b+h=158 cm
högre vikt eller större mått blir dyrare. Sen kan man köpa till upp till fyra extra bagage.
 

Jos

Medlem
Varje väska får (iallafall på SAS) väga 32kg. Nu krävs ju någon sort av bonuskort för att få med sig lite mer. Lås oss säga att väskan väger 5 kg gör att du har 27kg över. 15 flaskor champagne per väska.

Flyger du business (och har guldkort) får du ta med dig 3 väskor a 32 kg, dvs du har runt 80kg till vin
Europaresor blir väl lite svårare då Business väl i princip försvunnit på sistone så då är du ju tillbaka till 3*23 som du skriver, dvs endast 54kg vin :)
Long-haul Business innebär 32kg men som sunqan skrev är det som sagt enbart 23kg som gäller per väska inom Europa oavsett vilken klass eller bonuskort du har. Flyger man Plus får man ha 2 väskor och med bonuskort får jag ta ytterligare 2 väskor så därför jag tänker just 4 väskor. Tanken är att jag ska ta hem lite flaskor från London men kanske nöjer mig så då och glömmer kvar ett tolvpack hos en polare :)
 

sunqan

Vinös
Inom europa tror jag det stod att det kostar 560 per extra väska (23kg). Samt att man alltså kan köpa till 4 väskor utöver ransonen vilket väl då blir 8 väskor och dryga 2000 kronor.
:cool:
 

merlotsmile

Medlem
Är det någon som har testat den här varianten av att packa in flaskorna när man reser? Påsar från Claes Ohlsson, 10 pack 49 kr, man blåser in luft och påsen är självförslutande.
.
image.jpg
 

chambertin

Medlem
Är det någon som har testat den här varianten av att packa in flaskorna när man reser? Påsar från Claes Ohlsson, 10 pack 49 kr, man blåser in luft och påsen är självförslutande.
.Visa bifogad bild 2205
Ja inte direkt dom men vinerna jag beställt från Roberson kom i ett liknande uppblåsbart emballage inuti en vanlig wellpappkartong. Tyvärr gick inte påsen att tömma och fylla igen men jag har använt dom flera gånger i kartonger och väskor när jag rest. Fungerar klockrent och väger extremt lite.
 

merlotsmile

Medlem
Ja inte direkt dom men vinerna jag beställt från Roberson kom i ett liknande uppblåsbart emballage inuti en vanlig wellpappkartong. Tyvärr gick inte påsen att tömma och fylla igen men jag har använt dom flera gånger i kartonger och väskor när jag rest. Fungerar klockrent och väger extremt lite.
Åh vad bra att du testat och att du tycker det funkar :). 4.90 per påse är ju ett försumbart pris per flaska om det är ett bra emballage och de väger ju ingenting alls!
 

Mats

Gone todash....
Är det någon som har testat den här varianten av att packa in flaskorna när man reser? Påsar från Claes Ohlsson, 10 pack 49 kr, man blåser in luft och påsen är självförslutande.
.Visa bifogad bild 2205
Det man ska tänka på är att trots att flygkabinen är trycksatt är lufttrycket ganska mycket lägre där än i rummet där man blåste upp påsen. När jag kollat med min dykklocka som har barometer tror jag det legat på ca 75% av normaltrycket så effekten blir som om luftinnehållet i påsen minskade lika mycket och därmed eventuellt en risk för ett sämre skydd.
 
Toppen