Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den perfekta vinkylen? (Utan tekniska gränser)

Sarah Wu

Medlem
Hallå där alla vinälskare!

Sarah heter jag, jobbar som produktdesigner för ett stort vinkylsmärke. Skrivit här tidigare och frågat om era åsikter och jag är tillbaka här igen.
Jag som designer anser att det är A och O att förstå användarnas behov för att optimera en sådan bra produkt som möjligt för att skapa den bästa vinupplevelse för er. Jag som designer tycker också det är oerhört viktigt och framför allt roligt att co-create med användarna. Därför tycker jag att detta forum är perfekt för att höra er entusiaster och experter, vad ni saknar idag och hur ni skulle vilja optimera eran vinupplevelse.

Jag hoppas att ni inte ser detta som att jag förstör någon typ av stämning eller regler här på forumet, utan ett sätt att starta intressanta diskussioner mellan mig och er, och med varandra.

Min fråga är egentligen:
Om ni tänker er utom alla tekniska- och prisgränser - hur skulle din perfekta vinkyl se ut?
Då tänker jag att ni kan diskutera allt från material- och färgval, till en smart-wine fridge som kan spela musik och justera ljus utifrån vinet ni dricker, en app som hjälper "bottle-management", en kyl som beställer hem vin åt er. (IoT, smarthomes, connected appliances)... you name it! Sky's the limit!

Det finns absolut inga rätt eller fel, ingen kommentar eller idé är för dum. Jag ser framemot att läsa era kommenterar och väcka ett intressant diskussionsämne!
 

sunqan

Vinös
Nackdelen för oss konsumenter, år att smarta prylar tenderar att förkorta livstiden på apparaterna (som exempel äldre sonos där det blev ett ramaskri när "äldre" högtalare skulle bli i princip oanvändbara över en natt
Inbyggda funktioner som kamera för att scanna etiketter och kopplingarna till program som cellartracker är nog bra, men livslängden på funktionerna?
Samsung försökte under några år med utbyte av smartdelen av tvn. Det höll några år. Nu får man hoppas det funkar några år till, sen blir det en Chromecast eller Atv.
 

Jonas Sand

Medlem
Jag skulle gärna vilja ha vertikala avspärrningar. Jag delar in mitt skåp tre ”grovsorteringar”: Champagne, rött och vitt. Det hade varit fint att kunna göra avspärrningar för land/druva osv
 
Trådskapare
S

Sarah Wu

Medlem
@Dejzan det har vi förstått att det är en av dem största klagomålen konsumeter har för vinkylar. Därför är @Martins champagne önskemål väldigt aktuellt!

Det som underlättar är då att man har hyllor som inte är utdragbara med räls, hur tänker ni där? Är det viktigare med plats än utdragbara hyllor?
 
Trådskapare
S

Sarah Wu

Medlem
Nackdelen för oss konsumenter, år att smarta prylar tenderar att förkorta livstiden på apparaterna (som exempel äldre sonos där det blev ett ramaskri när "äldre" högtalare skulle bli i princip oanvändbara över en natt
Inbyggda funktioner som kamera för att scanna etiketter och kopplingarna till program som cellartracker är nog bra, men livslängden på funktionerna?
Samsung försökte under några år med utbyte av smartdelen av tvn. Det höll några år. Nu får man hoppas det funkar några år till, sen blir det en Chromecast eller Atv.

Ja men precis! Då är det viktigt som företag att kunna erbjuda kontinuerliga uppdateringar för att kvaliten ska vara bra och att funktionerna är aktuella.

Hur tänker du med en mobilapp till detta? Att då ha cellartracker i en app som man får i köpet? Och vinkylen och appen kommunicerar med varandra?
 
Trådskapare
S

Sarah Wu

Medlem
Vertikala ribbor som går mellan de olika hyllplanen? Något sådant kanske.
Får man fråga hur du sortera vinerna nu förutom vinsorterna? Har du nån excel fil? Nåt eget system som du kommer ihåg i huvudet? Du får gärna bifoga en bild eller skicka privat meddelande till mig, skulle uppskattas :D tack!
 

Dejzan

Medlem
@Dejzan det har vi förstått att det är en av dem största klagomålen konsumeter har för vinkylar. Därför är @Martins champagne önskemål väldigt aktuellt!

Det som underlättar är då att man har hyllor som inte är utdragbara med räls, hur tänker ni där? Är det viktigare med plats än utdragbara hyllor?
Personligen är utdragbara hyllor inte viktigt.
 

Poussard

Medlem
Hur tänker du med en mobilapp till detta? Att då ha cellartracker i en app som man får i köpet? Och vinkylen och appen kommunicerar med varandra?
Hur tänker du att det skulle fungera? Om jag flyttar en flaska från rad 2 plats 1 till rad 1 plats 2 ska den automatiskt byta ”bin” i CT då och hur ska kylen förstå det? Med IoT?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag önskar en funktion som automatiskt tar fram vinet jag vill ha. Inget mer rotande och flyttande av andra flaskor. Ange vilken flaska man vill ha och den kommer fram, som en godis/läskautomat på stan.
Även inkommande viner ska hanteras automatisk. Man lägger i en flaska i en öppning, anger vilket vin det är på en panel, och swoosh så har den lagts in någonstans.
 

JonasBo

Medlem
Jag tror på att man ska ordentligt se över hur man kan använda utrymmet på ett optimalt sätt. Väldigt få konsumenter som bara använder en flasktyp, och flasktyper kan ju variera i en vinregion (se på piemonte, t ex).
Digitala verktyg ska inte en kyltillverkare hålla på med. Tror inte de förstår sig på marknaden eller konsumenterna för att skapa en tjänst som är vettig. En konkurrent till CT eller liknande skulle falla platt och inte kunna sammanföra vinintresserade. Man har ju intresset oavsett vilken kyl man har, man kanske inte har en kyl alls...

Lite krasst svar kanske men my two cents
 

LarsW

Medlem
Jag tror på att man ska ordentligt se över hur man kan använda utrymmet på ett optimalt sätt. Väldigt få konsumenter som bara använder en flasktyp, och flasktyper kan ju variera i en vinregion (se på piemonte, t ex).
Digitala verktyg ska inte en kyltillverkare hålla på med. Tror inte de förstår sig på marknaden eller konsumenterna för att skapa en tjänst som är vettig. En konkurrent till CT eller liknande skulle falla platt och inte kunna sammanföra vinintresserade. Man har ju intresset oavsett vilken kyl man har, man kanske inte har en kyl alls...

Lite krasst svar kanske men my two cents
Är enig.
Det blir fort problem med artiklar med multifunktioner. Speciellt om man kombinerar funktioner med lång livslängd, typ kylar, med sådan som har kort livslängd, som allt digitalt. All digital hård- och mjukvara kommer vara inaktuell inom få år medan kylar kan hålla i årtionden.
 

Wintermute

Medlem
Hur tänker du att det skulle fungera? Om jag flyttar en flaska från rad 2 plats 1 till rad 1 plats 2 ska den automatiskt byta ”bin” i CT då och hur ska kylen förstå det? Med IoT?
Man skulle kanske kunna lösa det med en kamera ovanför kylen och någon fiffig bildbehandling. Och kanske en kamera under, så att man inte behöver vända flaskan på rätt håll är man hanterar den.
 
Toppen