LeroyHilarious
Medlem
Åker upp fredag-lördag nästa veckaSka vi dela ett två manna tält på Aker Brygga?
Tältkön är redan på plats
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Åker upp fredag-lördag nästa veckaSka vi dela ett två manna tält på Aker Brygga?
Ja verkligen, tog 4st Tondonia Gran Reserva 2004 från Norge i höstas, den var ju nära nog omöjlig att få på Webbsläppet här i Sverige men i Norge var det bara att gå in i butiken o handla så många man ville.Verkligen! Vissa saker har ju bättre priser, men framförallt verkar de få fler godsaker till Norge!![]()
Ja verkligen, tog 4st Tondonia Gran Reserva 2004 från Norge i höstas, den var ju nära nog omöjlig att få på Webbsläppet här i Sverige men i Norge var det bara att gå in i butiken o handla så många man ville.
Jag tyckte den var superlätt att klicka hem på webbsläppet till skillnad från mycket annat. Jag minns när Romanee-Conti 09 var på webblanseringen t.ex.. Den var i princip omöjlig att få om man inte "fuskade".![]()
Finns fortfarande Tondonia Gran Reserva 2004 att plocka från hyllan i Norge. Billigare än i Sverige dessutom.allt är relativt.
Där i mot var det väl oxå max 2 fl pp på bolaget om jag kommer ihåg rätt, vilket man oxå slapp i Norge.
Inköpt var? =)Visa bifogad bild 35920Kan dela med mig av ett Bourgognetips, nämligen en Meursault.
För mig en ny producent: Jobard-Morey och deras Meursault 2022. En mycket trevlig bekantskap som gör något få andra lyckas med, om de ens har ambitionen – att tydligt visa upp de klassiska Meursaultdragen. Doften bjuder på vita blommor och en aning salt bris. Smörigt, nötigt och visköst, men samtidigt med en fin syra och mineralisk fräschör. I smaken finns ananas, mandarin, rött äpple och gräddkola. Sammantaget är det en ovanligt välavvägd kompromiss mellan det fräscha och det klassiskt feta i en äkta Meursault. Och det till ett - i dagens läge - överkomligt pris. 56 euro, säger anteckningarna. Det här blir jag glad av!
Instagram @j_ric
Från demainlesvins.comInköpt var? =)
Håller med, det är rakt på sak och inga krusiduller. Men onekligen bra för 210:-Visa bifogad bild 36088
Domaine Frederic Esmonin Bourgogne Hautes-Cotes de Beaune 2023
Efter tips från @LeroyHilarious inhandlades 7 flaskor av detta. Flaskorna hann knappt landa hemma innan nyfikenheten tog över och korken drogs på första flaskan. Ljusröd i färgen. Lätt och enkel, med god röd frukt, jordgubb, och lite ek. Väldigt behaglig och elegant med mjukt avslut. Känns som ett okomplicerat och njutbart vin att dricka till snacks eller någon lättare lunch/middag. Ett vin helt i min smak.
Visa bifogad bild 36088
Domaine Frederic Esmonin Bourgogne Hautes-Cotes de Beaune 2023
Efter tips från @LeroyHilarious inhandlades 7 flaskor av detta. Flaskorna hann knappt landa hemma innan nyfikenheten tog över och korken drogs på första flaskan. Ljusröd i färgen. Lätt och enkel, med god röd frukt, jordgubb, och lite ek. Väldigt behaglig och elegant med mjukt avslut. Känns som ett okomplicerat och njutbart vin att dricka till snacks eller någon lättare lunch/middag. Ett vin helt i min smak.
Kan bara instämma!!Håller med, det är rakt på sak och inga krusiduller. Men onekligen bra för 210:-![]()
Har du (eller någon annan) smakat Esmonins vita?Kan bara instämma!!![]()
Shh!! Sprid inte ordet om Dureuil så vi hinner dricka det ett tag till utan att ringa bankenEtt till vitt Bourgognevin:
Dureuil-Janthial. En verklig favorit: klassisk, men med mycket liv och energi. Lite ekig, smörig och typ lakrits/fänkål vilket kanske är mer från varm årgång, bra skjuts i frukten som går åt det gulare hållet; citron, gult äpple och päron. Lite ekbitter i slutet, men också fint salt och stenigt. Precis som tidigare smakprov av Rully Maizières från D-J så går tankar till Chassagne-Montrachet. Kanongott!
Nej, inte än iallafall!!Har du (eller någon annan) smakat Esmonins vita?
Får man fråga var du köpt den? Pompette verkar bara sälja den till restauranger?Ett till vitt Bourgognevin:
Dureuil-Janthial. En verklig favorit: klassisk, men med mycket liv och energi. Lite ekig, smörig och typ lakrits/fänkål vilket kanske är mer från varm årgång, bra skjuts i frukten som går åt det gulare hållet; citron, gult äpple och päron. Lite ekbitter i slutet, men också fint salt och stenigt. Precis som tidigare smakprov av Rully Maizières från D-J så går tankar till Chassagne-Montrachet. Kanongott!
Från demainlesvins.com, enligt tidigare svar.Får man fråga var du köpt den? Pompette verkar bara sälja den till restauranger?