Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om stilla viner från Champagne

MartinE

Medlem
Eller: En annan sida av Champagne

Jag tycker det är på tiden att de stilla vinerna från Champagne får lite mer uppmärksamhet på forumet. Jag inser att den här tråden aldrig kommer bli särskilt stor, men det vore ju kul om den åtminstone kunde matcha tråden om starksprit! :)

Först lite kort bakgrundsfakta: Det finns tre olika appellationer i regionen Champagne, men den det nästan uteslutande talas om är givetvis den med de bubblande vinerna, d v s AOC Champagne. De stilla vinerna lever av flera anledningar, inte minst ekonomiska, ett liv i skymundan sedan länge, men dessa produceras inom två olika appellationer: AOC Coteaux Champenois och AOC Rosé des Riceys. I den förstnämnda hittar man framförallt röda viner men även vita och rosé, gjorda var som helst inom gränserna för Champagne och på någon av de inom AOC Champagne tillåtna druvorna. I den sistnämnda är det uteslutande roséviner gjorda på pinot noir från kommunen Les Riceys i Aube.

fullsizeoutput_2d5f.jpeg
Sedan lite praktik: Jag har druckit ovanstående viner under våren. Vinerna har varit av skiftande ålder, men uteslutande från producenter som jag tycker om och respekterar (för deras bubblande saker). Alla flaskor dracks under minst två dagar för att ge dem en chans att blomma ut. Typiskt sett luftade jag hälften av respektive flaskas innehåll på karaff 2-3 timmar innan servering och sparade den andra halvan i kylskåp till dagen efter. Gemensamt för vinerna jag provade är att de stilmässigt är lätta och eleganta, medan kvalitet och mognadsgrad varierar. Det är genomgående trevliga och välgjorda viner, men jag tror att få av dem skulle hävda sig i en blindprovning mot prismässigt likvärdiga viner från Bourgogne – den region som känns mest logisk att jämföra med. ”Mer intressant än bra” är möjligen en slutsats man kan dra om vissa av dem, men det är absolut viner som ska respekteras, inte minst ur ett historiskt perspektiv! Man bör också ta hänsyn till att ett flertal av mina flaskor kommer från generellt svaga årgångar, som 2011 och 2009.

Det kommer lite fylligare texter på bloggen inom kort, men här är lite tankar kring respektive vin (med mina försiktiga poäng inom parentes):

2013 Bollinger La Côte aux Enfants Coteaux Champenois (100 % pinot noir): Bollingers La Côte aux Enfants görs på druvor från en fyra hektar stor vingård i hembyn Aÿ. Vinet får åtta månaders lagring på små ekfat innan det buteljeras. Inte överraskande är det här fortfarande alldeles för ungt idag och gissningsvis behöver det åtminstone tre-fyra år till innan det vaknar till liv. För övrigt känns det som en ganska typisk pinot av burgundiskt snitt – lätt och elegant! Komplex, bärig, jordig och parfymerad doft med stalliga toner som dämpas efter hand. Inslag av mörka körsbär, övermogna jordgubbar, lite rosor, röda vingummin, hallon, tobak och brända popcorn. Frisk, torr och något bärig smak. Det är lätt, finstämt och initialt lite kärvt. Hallon, röda vinbär och lite lakrits. (81+ p)

2011 Dehours Les Rieux Coteaux Champenois (100 % chardonnay): Detta vita vin görs på fatlagrad (20 månader) chardonnay från lieu-dit Les Rieux i Mareuil-le-Port i Marnedalen. Det är inget stort vin, men trevligt! Det känns tillgängligt idag, men vinner sannolikt på ett par års ytterligare lagring. Flaskan dricks över tre dagar. Druvtypisk och rökig doft med viss sälta. Inslag av gummi, gul stenfrukt, Golden Delicious, ljust bröd, mandlar och sten. Dag två blir den tydligt blommig och bjuder även på inslag av anis. På tredje dagen dyker det upp tydligt laktiska toner. Frisk, elegant och lätt smak av Golden Delicious och citrus. (80 p)

2011 Dehours La Croix Joly Coteaux Champenois (100 % pinot meunier): Fatlagrad (18 månader) pinot meunier från lieu-dit La Croix Joly i Troissy i Marnedalen. Endast 559 flaskor gjorda. Vill man vara kritisk kan man utan vidare hemfalla åt tankar som bristande komplexitet, obefintlig intensitet och kort längd… Men då har man sannolikt inte förstått vinstilen; det här är subtilt. Dessutom trevligt, men inte mycket mer än så. Utvecklad och bärig doft med inslag av jord, hallon, blåbär, röda vinbär, körsbär och svarta vinbär. Lätt, elegant, bärig och torr smak av hallon, röda vinbär och körsbär. (79 p)

2009 Benoît Lahaye Coteaux Champenois Bouzy Rouge (100 % pinot noir): Görs på pinot noir från vingården Les Cloches i Bouzy. Gjord utan tillsats av svavel och lagrad nio månader på fat. Ett väldigt trevligt vin med komplex doft, men ganska endimensionell smak. Utvecklad, vegetativ och något kryddig doft med svagt stalliga toner. Inslag av mörka bär, undervegetation, blöta löv, lakrits, svartpeppar, viltkött och tomat. Elegant, mycket lätt och torr smak av körsbär. Bör nog drickas inom de närmaste åren. (83 p)

fullsizeoutput_2d70.jpeg
2009 Larmandier-Bernier Coteaux Champenois Vertus Rouge (100 % pinot noir): Görs på pinot noir från gamla stockar i Vertus som får två års lagring på ekfat. Mycket bra! Det är som bäst efter två timmars luftning på karaff. Därefter tappar det en del i intensitet. Utvecklad, komplex och örtig doft med inslag av mogna jordgubbar, hö, lakrits, rått kött, gräs, nagellack och någon krydda jag inte kan placera… Utvecklad, slank, frisk och bärig smak med en aning sälta. Olika röda bär. Fin balans! Blir nog inte bättre än så här. (85 p)

fullsizeoutput_2d63.jpeg
2009 David Léclapart Coteaux Champenois Trépail Rouge (100 % pinot noir): Ett mycket intressant vin som ändrar karaktär under kvällens gång! Utvecklad, komplex, rökig och kryddig doft. Inslag av tjära, ek, blyerts, körsbär, röda vinbär, apelsin och nagellack. Utvecklad, komplex, bärig, slank och torr smak av körsbär och röda vinbär med en ton av apelsinskal. Närvarande tanniner. Sannolikt på topp idag. (84 p)

fullsizeoutput_2d67.jpeg
Laherte Frères Coteaux Champenois La Troisième Vie (100 % pinot meunier): Gjord på meunier från gamla stockar (planterade 1951-1979). Häften av vinet kommer från 2008 års skörd och har fått 30 månaders fatlagring och hälften kommer från 2009 med 18 månaders lagring på fat. Total produktion: 296 flaskor. Ett mycket bra vin! Smakmässigt är det inte särskilt komplext, men väldigt angenämt. Utvecklad, komplex, örtig och bärig doft med tydliga fattoner. Inslag av körsbär, blåbär, björnbär, spritpenna, blyerts, oregano, vanilj, mandelmassa och nypon. Elegant, bärig och utvecklad smak av körsbär, röda vinbär och björnbär. (85 p)

fullsizeoutput_2d65.jpeg
2009 Olivier Horiot Rosé des Riceys En Barmont (100 % pinot noir): Rosé des Riceys! Ett spontanjäst och fatlagrat (11 månader) rosévin som är gjort på pinot noir från vingården En Barmont i Les Riceys. Sju dagars maceration har resulterat i ett vin med närmast rubinröd färg! Vän av ordning undrar givetvis var gränsen egentligen går mellan rosé och rött... Hur som helst, detta är riktigt bra och känns fullt utvecklat idag! Utvecklad, komplex och bärig doft med något stalliga toner. Inslag av blod, gummi, mogna jordgubbar, hallon, röd paprika och smågodis. Frisk, bärig och läskande smak av hallon, jordgubbar, jordgubbssylt och jordgubbssaft. Nämnde jag jordgubbar? (85 p)

2006 Olivier Horiot Coteaux Champenois Riceys Rouge En Barmont (100 % pinot noir): Det här är alltså gjort på druvor från samma vingård som nyss nämnda rosé och som därmed används till alla tre appellationerna eftersom en del av dem även hamnar i Horiots bubblande alster! Det här är ett mycket trevligt vin! Utvecklad och örtig doft med något stalliga toner. Inslag av mogna körsbär, hallon, lakrits, vitpeppar, lingon, svamp, ceder och en ton av apelsinskal. Utvecklad, bärig, något kryddig och aningen rökig smak. Lätt och elegant. Hallon, körsbär och lakrits. Kittlande tanniner skvallrar om att det fortfarande finns en framtid! (84 p)

fullsizeoutput_2d6d.jpeg
1993 Bruno Michel Coteaux Champenois Les Oubliès Moussy Rouge (100 % pinot meunier): Mycket bra! Den som fortfarande tvekar på om pinot meunier kan ge lagringsdugliga viner borde helt klart prova det här! Sin ålder till trots är det fortfarande väldigt fräscht och spänstigt. Dricks bäst runt 17-18 grader och känns lätt fadd vid högre temperatur. Utvecklad, parfymerad och bärig doft med inslag av blåbär, mörka körsbär och rosor. Utvecklad, bärig, slank och elegant smak av mogna körsbär, röda vinbär och svarta vinbär. (85 p)
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Intressant tråd. Jag har själv bara provat två Rosé des Riceys, 2010 Olivier Horiot Rosé des Riceys En Barmont och 2010 Olivier Horiot Rosé des Riceys En Valingrain och kan snabbt konstatera att ingen av dessa imponerade direkt. Det kändes spretigt och inte helt genomtänkt. Lite som "vi gör så här så får vi se hur det blir". Ska blir spännande att höra om andras upplevelser.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kom på att jag provat en annan Rosé des Riceys som jag uppskattade mer än Horiots, Morel Père & Fils Rosé des Riceys. Dock oklart årgången men skulle gissa på 2009/2010. "Slank, lätt, inte helt olik en lättare Jura rouge utan den oxidativa tonen man kan finna där. Lysande matdricka" har jag skrivit ner.
 

tobbe81

Medlem
IMG_20190728_194422_021.jpg
20190728_190229.jpg
IMG_20190728_194422_022.jpg


riktigt annorlunda gott och svalkande som en blandning utav lingon blåbär och björnbär ingen syra kvar nu och en tjock men lättsam tannin uppbyggnad fyller munnen och håller sig kvar där länge. Ett riktigt bra utryck för hur man kan hantera och vinifiera pinot noir druvan. Färgen var ganska så konstig när jag hällde upp det första glaset blev klarare i färgen eftet 10min och luft som ni kan se på sista bilden.
 
Toppen