Jimmy Forsman
I det stora hela tämligen meh...
WoW news har börjat med personliga krönikor, och först ut var Johan Franco Cerceda, hans ämne var "Den Svarta Listan":
Anitra Steen och Systembolaget svarade naturligtvis på dessa oerhörda anklagelser:
Johan Franco Cercedas svar på genmälet:
Det ovan hämtade är kopierat från www.wownews.se, jag rekommenderar alla att börja prenumerera på denna site.
Vad tror, tycker och tänker ni? Både ni som arbetar inom dryckesbranchen och ni konumenter. Tror ni att Systembolaget gynnar olika producenter och importörer? Finns det en svart lista?
Utnyttja de möjligheter till anonymitet som finns på det här forumet till att föra fram era åsikter.
Det finns en märkbar rädsla i branschen för Systembolaget. I mitt yrkesverksamma liv som journalist och med fokus på dryckesindustrin i Sverige, märker jag alltför väl hur många importörer hukar inför det statliga detaljhandelsmonopolets mäktighet. Vid känsliga frågor har många förvisso synpunkter, men inte att torgföra. En av de vanligaste kommentarer jag får höra är ”…men det här stannar mellan oss”.
Jag har frågat mig själv varför många gånger. Visst respekterar jag denna hållning, men jag är samtidigt förundrad. Det är klart att man är mån om en vänskaplig affärsrelation till det väldiga monopolet, men att då samtidigt lägga band på sig tyder på att det affärsmässiga mellan sitt företag och Systembolaget knappast är i balans. Eller är det verkligen så att den som öppet kritiserar Systembolaget riskerar att falla i onåd?
Jag hör ofta talas om den svarta listan. Det är en förteckning över de leverantörer som strular vid exempelvis offertsvar. Hamnar man där kan det, enligt branschfolk, stjälpa hela företaget.
Jag vet inte om den listan finns, ingen har sett den. Hur det än är med dess gäckande existens tycks den emellertid mycket konkret finnas i branschens medvetande. Och det är allvarligt. För alla parter.
Systembolaget har signalerat öppenhet alltsedan den stora muthärvan uppdagades för en handfull år sedan och man säger sig vara mån om relationen till leverantörerna i landet. Den gamla, fundamentalistiska monopolådran har pensionerats eller blivit utbytt. Nu träder en ny generation monopolister fram och märkligt är det hur snabbt de anpassar sig i rollen. Vi bestämmer, ni levererar, om vi vill det, är attityden. Många leverantörer jag pratar med menar att kommunikationen är enkelriktad från palatset på Kungsträdgårdsgatan i centrala Stockholm, att bolaget är extremt svårjobbat, men att själva kritisera statens bolag, nej tack, det här stannar mellan oss.
Exempel: Nyligen har Lagena höjt sina plockpriser med 100 procent. Det innebär att hanteringen av en enstaka flaska från beställningssortimentet kostar 50 kronor (sic). Och tyst äro det i leden. Ingen kritiserar, några omförhandlar, om det ges tillfälle, någon kanske byter distributör, diskret, utan att riskera att hamna på ”svarta listan” för den sakens skull, för eventuell illojalitet.
Kanske är det en strategi från Systembolagets sida att hålla stånd mot moderniteten utanför gallergrinden, öppenhet eller ej, att tvivla på samtalet som affärsidé redan innan någon gjort sin röst hörd, även om det förvisso sker förändringar. För ingen rök utan eld, eller?
Här har Systembolaget en grannlaga uppgift framför sig att övertyga om: dels listan som fantasifoster, dels, följaktligen, att vem som vill ska få kritisera, utan rädsla.
Anitra Steen och Systembolaget svarade naturligtvis på dessa oerhörda anklagelser:
I Systembolaget läser vi med intresse WOW ProNEWS för att bla ta del av synpunkter och kritik på vår verksamhet. Det är viktigt för oss att följa vad som händer i branschen. Men de beskyllningar som Johan Cereceda kommer med i sin krönika (WOW nummer 3) är ett lågvattenmärke.
Anitra Steen, VD, Systembolaget
Anitra Steen, VD, Systembolaget
Han påstår utan skuggan av bevis att det skulle finnas en ”svart lista över leverantörer”. Någon sådan lista existerar givetvis inte . Det är allvarligt att slänga ur sig den här typen av ogrundade beskyllningar.
Cereceda talar om att det finns en massa kritik som leverantörerna inte skulle våga framföra öppet. Men vi gör också systematiska undersökningar bland våra leverantörer där man anonymt kan framföra sina åsikter. I den senaste undersökningen fick vi 70 i Nöjd Leverantörsindex. En ökning med hela sex enheter jämfört med föregående mätning. Detta är ett mycket bra betyg och säger något annat än Cerecedas tal om utbrett missnöje. Vi fortsätter att utveckla och förbättra dialogen med våra leverantörer.
Till syvende och sist är det också så att konkurrensneutraliteten kräver att vi förhåller oss på ett likvärdigt sätt i förhållande till alla våra leverantörer. Jag inser att det kan innebära att enskilda leverantörer kan vara kritiska utifrån att de kan ha fått en offert avvisad på till exempel formella grunder.
Cereceda torgför lösa rykten och ogrundade beskyllningar i krönikans form. Det är en mycket oseriös journalistik.
Anitra Steen
Vd, Systembolaget
Johan Franco Cercedas svar på genmälet:
I Anitra Steens värld resonerar man inte, man slår fast sanningen, sett ur sitt eget perspektiv. Kritiker kallas oseriösa, det är bäst så. Då behöver man inte ta till sig den kritik som framförs.
Faktum kvarstår emellertid, leverantörer fortsätter att visa rädsla för att kritisera mäktiga Systembolaget, detta oavsett hur många nöjd leverantörsindex VD Anitra Steen än kan visa upp.
Jag lever i en verklighet där jag ofta möter denna rädsla. Anitra Steen tycks leva i en helt annan.
Det ovan hämtade är kopierat från www.wownews.se, jag rekommenderar alla att börja prenumerera på denna site.
Vad tror, tycker och tänker ni? Både ni som arbetar inom dryckesbranchen och ni konumenter. Tror ni att Systembolaget gynnar olika producenter och importörer? Finns det en svart lista?
Utnyttja de möjligheter till anonymitet som finns på det här forumet till att föra fram era åsikter.