Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Det är bara att ta av hatten och buga!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Chatters har varit och hälsat på här i Tokyo vid ett flertal tillfällen. Fantastiskt kunnig, rolig, ödmjuk och ... uthållig.
Senast det begav sig var också @Mats och @vintomas med och gulpade godsaker.
Just nu är ju Mats dessutom i Australien och dricker Bordeaux med Chatters.
CHEERS ! ! !

Saxat från Cellartracker:
Screenshot 2018-12-06 at 00.40.01.png
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1686 nedskrivna smaknoter under 6 månader betyder fler än underbara nio stycken kontemplerade smakprover om dagen.
Sålunda bygges vinkompetens, en sund kropp och ett rikligt leverne!

Fråga: Hur reagerar du på Chatters underbara vinleverne?
  1. Blir glad åt hans glädje och lycka?
  2. Blir avundsjuk?
  3. Tänker: "kan han, så kan jag" och beslutar omedelbart vad du skall lova dig själv på Nyårsaftonen!
  4. Annat?
 

Mattias Schyberg

Administratör
1686 nedskrivna smaknoter under 6 månader betyder fler än underbara nio stycken kontemplerade smakprover om dagen.
Sålunda bygges vinkompetens, en sund kropp och ett rikligt leverne!

Fråga: Hur reagerar du på Chatters underbara vinleverne?
  1. Blir glad åt hans glädje och lycka?
  2. Blir avundsjuk?
  3. Tänker: "kan han, så kan jag" och beslutar omedelbart vad du skall lova dig själv på Nyårsaftonen!
  4. Annat?
Om du frågar mig låter det inte som att det går att lära sig särskilt mycket med den typen av intensivutbildning. Reflektion och vila är många gånger då jag lär mig. Åtminstone fungerar jag så. Hjärnan behöver ju hålla isär alla mina upplevelser och sortera dem.

Bortkastad tid lär det dock inte vara, om jag förutsätter att det spottas ordentligt, men korvstoppningsmetoden har jag aldrig förstått mig på ur ett pedagogiskt perspektiv.

Tur att vi alla äro olika!
 

Mats

Gone todash....
Om du frågar mig låter det inte som att det går att lära sig särskilt mycket med den typen av intensivutbildning. Reflektion och vila är många gånger då jag lär mig. Åtminstone fungerar jag så. Hjärnan behöver ju hålla isär alla mina upplevelser och sortera dem.

Bortkastad tid lär det dock inte vara, om jag förutsätter att det spottas ordentligt, men korvstoppningsmetoden har jag aldrig förstått mig på ur ett pedagogiskt perspektiv.

Tur att vi alla äro olika!
Förstår hur du tänker och att du inte kritiserar vinnörden i fråga utan menar just i allmänhet men jag vill ändå "försvara" honom.

Drack vin med honom senast här om dagen i Sydney och han är otroligt kunnig. Engelsman som flyttade hit till Australien för 10-15 år sedan och då ölen här var så kass började han dricka vin i stället och har nu ca 12.000 TNs på CT. Är eller håller på med WSET 4. Druckit extra mycket i år då han fyller 50 och ordnat vinprovningar under året där han bjudit bort ett antal hundra viner.

På provningen han ordnade i lördags hade vi 30 viner i 5 flighter i kombinerad provning/långlunch kl 13-17 plus "flasktömning" 17-20. Spottade under provningen och drack flightens bästa viner till maträtt mellan flighterna så man var helt klar i skallen under själva provningen. Var Bordeaux-tema (Haut Medoc) där han gjort ett mycket lärorikt upplägg.
1. Samma vin i 6 årgångar från -98 till -15 för att visa mognadsprocessen.
2. Samma vin med senaste 6 årgångarna för att visa årgångsvariation.
3. Tre par med bdx vs Australien där det inom paret var samma årgång och samma druvblandning för att visa skillnaden mellan länderna.
4. Sex bdx 2009 för att visa hur olika producenter hanterat en varm årgång som mer liknar Australien i temperatur och som vi kanske får mer av i Europa framöver.
5. Två viner vardera från Margaux, Pauillac och St Estephe varav ett oklassificerat och ett med hög klassificering för att visa skillnaden i kvalitet men i ett fall även visa att det inte alltid som klassificeringen som gjordes på 1800-talet stämmer idag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Förstår hur du tänker och att du inte kritiserar vinnörden i fråga utan menar just i allmänhet men jag vill ändå "försvara" honom.

Drack vin med honom senast här om dagen i Sydney och han är otroligt kunnig. Engelsman som flyttade hit till Australien för 10-15 år sedan och då ölen här var så kass började han dricka vin i stället och har nu ca 12.000 TNs på CT. Är eller håller på med WSET 4. Druckit extra mycket i år då han fyller 50 och ordnat vinprovningar under året där han bjudit bort ett antal hundra viner.

På provningen han ordnade i lördags hade vi 30 viner i 5 flighter i kombinerad provning/långlunch kl 13-17 plus "flasktömning" 17-20. Spottade under provningen och drack flightens bästa viner till maträtt mellan flighterna så man var helt klar i skallen under själva provningen. Var Bordeaux-tema (Haut Medoc) där han gjort ett mycket lärorikt upplägg.
1. Samma vin i 6 årgångar från -98 till -15 för att visa mognadsprocessen.
2. Samma vin med senaste 6 årgångarna för att visa årgångsvariation.
3. Tre par med bdx vs Australien där det inom paret var samma årgång och samma druvblandning för att visa skillnaden mellan länderna.
4. Sex bdx 2009 för att visa hur olika producenter hanterat en varm årgång som mer liknar Australien i temperatur och som vi kanske får mer av i Europa framöver.
5. Två viner vardera från Margaux, Pauillac och St Estephe varav ett oklassificerat och ett med hög klassificering för att visa skillnaden i kvalitet men i ett fall även visa att det inte alltid som klassificeringen som gjordes på 1800-talet stämmer idag.
Det verkar med andra ord som att det handlar om lång tid av träning snarare än 6 månader intensivutbildning. ;)

Han är säkerligen väldigt kunnig! :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Läser han här eller vadan detta andlösa idolporträtt?
@StefanAkiko har förmodligen utgått från att vissa här läser Cellartracker och håller koll på de flitiga där? Sedan hoppas han väl på lite "jag mötte Lassie"-poäng av att påpeka att han är väl bekant med världens just nu tredje flitigaste CT-skribent. ;) En trevlig prick, kan jag intyga efter att jag träffade honom i Tokyo i mars.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Läser han här eller vadan detta andlösa idolporträtt?
Lite avundsjuk ;) ?
Knappast andlöst idolporträtt, mer så att siffrorna talar för sig själva. Pukor och trumpeter Tamejfan! Är personligen otroligt fascinerad av dessa mega-provare som dessutom skriver insiktsfullt och eftertänksamt om vad de dricker. Finns många nördar som fokuserar en hobby och blir fantastiskt kunniga. Minns en snubbe som tidigare alltid toppade CT-ligan. Han skrev alla smaknoter likadant:
  • Cherry, cherry, red berries, cherry. Cherry, cherry, raspberry, tannic. Young.
Gav ju inte så mckt.

Gillar verkligen Chatters inställning till vin, att han siktar på bredd i sina erfarenheter och kunskap.

Brukar tänka som med kendo:
Det är fantastiskt enkelt att bli bäste kendoutövare i Djäkneböle.
Betydligt svårare att bli bäst på jorden.
Min personliga strävan är alltid att bli bäst på jorden, som en modern renässansmänniska. Jag kommer aldrig bli det, men redan perspektivet tilllåter mig lära mig mer, testa mina vingar oftare och äta humlepaj (humble pie) oftare än vad som varit fallet om jag valt en mer tillbakalutad hållning. Me like the challenge!

Ankdammsmentaliteten ("Vi samlas utanför det lokala Bolaget") motarbetades fö redan i Eddan:
Liten sjö har liten strand.

Oavsett: det är ypperligt lärorikt och inspirerande att träna med kunnigt folk, oavsett det är kendo, Cognac eller vin. En dag hoppas fö Chatters komma förbi i Swerige och njuta lite galenskaper med FW-folk. Gemenskap och gamman är vad som skänker lycka i livet. Blir ypperligt trivsamt! Hoppas dock han hälsar på igen i Tokyo innan dess.

Även om Chatters inte förstår svenska, så går han ju inte torr. CT och dess forum är ju rent objektivt lite "mer" än Finewines. Därmed ej sagt att det är ngt fel eller uselt med FW, bara att det finns större dammar och andra sorters spännande fiskar därute :cool:

Hemma kan ju också vara underbart och ... tryggt :rolleyes:
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förstår hur du tänker och att du inte kritiserar vinnörden i fråga utan menar just i allmänhet men jag vill ändå "försvara" honom.

Drack vin med honom senast här om dagen i Sydney och han är otroligt kunnig. Engelsman som flyttade hit till Australien för 10-15 år sedan och då ölen här var så kass började han dricka vin i stället och har nu ca 12.000 TNs på CT. Är eller håller på med WSET 4. Druckit extra mycket i år då han fyller 50 och ordnat vinprovningar under året där han bjudit bort ett antal hundra viner.

På provningen han ordnade i lördags hade vi 30 viner i 5 flighter i kombinerad provning/långlunch kl 13-17 plus "flasktömning" 17-20. Spottade under provningen och drack flightens bästa viner till maträtt mellan flighterna så man var helt klar i skallen under själva provningen. Var Bordeaux-tema (Haut Medoc) där han gjort ett mycket lärorikt upplägg.
1. Samma vin i 6 årgångar från -98 till -15 för att visa mognadsprocessen.
2. Samma vin med senaste 6 årgångarna för att visa årgångsvariation.
3. Tre par med bdx vs Australien där det inom paret var samma årgång och samma druvblandning för att visa skillnaden mellan länderna.
4. Sex bdx 2009 för att visa hur olika producenter hanterat en varm årgång som mer liknar Australien i temperatur och som vi kanske får mer av i Europa framöver.
5. Två viner vardera från Margaux, Pauillac och St Estephe varav ett oklassificerat och ett med hög klassificering för att visa skillnaden i kvalitet men i ett fall även visa att det inte alltid som klassificeringen som gjordes på 1800-talet stämmer idag.
Där hade jag gärna varit med!
Ser fram mot eras båda smaknoteringar!
Antar att du inte överlängtar hem till snön och kylan...
 
Toppen