Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Pérignon 1976

Belmont

Medlem
Är det stor risk att vinet har blivit dåligt om det legat i en vanlig källare under en lite äldre villa i ca 30år?
Flaskan har alltid legat i mörker men självklart skiftar ju tempen de olika årstiderna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är det stor risk att vinet har blivit dåligt om det legat i en vanlig källare under en lite äldre villa i ca 30år?
Flaskan har alltid legat i mörker men självklart skiftar ju tempen de olika årstiderna.
Vi kan öppna den tillsammans och prova, inga problem för mig. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Som jag förstått det är det inte de långsamt skiftande temperaturerna som är dåliga för vinet, utan snarare när tempen går upp och ned under kortare perioder. Årstidsväxlingar borde inte vara några konstigheter alls. :)

Jag läste en väldigt intressant artikel om en vinskribent som glömt en flaska vin i bilen under ett år. Den hade legat där under alla fyra årstider och klarat sig väldigt bra. Frågan är hur mycket man nojar i onödan över sina fina flaskor? ;) Men visst är det trevligt att pyssla om sina flaskor lite med bra förvaring!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det stor risk att vinet har blivit dåligt om det legat i en vanlig källare under en lite äldre villa i ca 30år?
Flaskan har alltid legat i mörker men självklart skiftar ju tempen de olika årstiderna.
Fyllnivå och färg säger en hel del.
 
Trådskapare
Belmont

Belmont

Medlem
Flaskan är lika full som min andra DP, färgen vet jag inte hur jag ska se.. själv flaskan/etiketten ser också normal ut.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Flaskan är lika full som min andra DP, färgen vet jag inte hur jag ska se..
Håll upp mot en lampa, ta en ung DP som referens om du behöver, för du ser ju bara kombinationen av vinets och glasets färg. Lite djupare färg än ett ungt vin (gyllengul) är inga problem, men du vill inte att det ska dra alltför mycket åt bärnstenston eller ha grumling. Bra fyllnivå, bra färg och inga läckagetecken vid folien = med största sannolikhet bra vin.
Låg nivå och/eller mörk färg avslöjar många mer eller mindre odrickbara vita viner, med och utan bubblor. Etiketter kan både bra eller dåliga utan att det säger något om vinets skick. Relativt fuktiga källare kan förstöra etiketten med bevara korken.
 

chambertin

Medlem
Som jag förstått det är det inte de långsamt skiftande temperaturerna som är dåliga för vinet, utan snarare när tempen går upp och ned under kortare perioder. Årstidsväxlingar borde inte vara några konstigheter alls. :)

Jag läste en väldigt intressant artikel om en vinskribent som glömt en flaska vin i bilen under ett år. Den hade legat där under alla fyra årstider och klarat sig väldigt bra. Frågan är hur mycket man nojar i onödan över sina fina flaskor? ;) Men visst är det trevligt att pyssla om sina flaskor lite med bra förvaring!
Det var kanske det här Mölstad-experimentet du läste om ?
http://www.svd.se/mat-och-vin/vin-ol/sanningar-att-lagga-till-samlingarna_6858405.svd
http://blog.svd.se/vin/2012/02/18/har-ar-bildbevis-pa-bilvinet/

Personligen skulle jag inte dra för stora växlar av hans slutsatser. Kan finnas så väldigt många fler parametrar än lagringen som spelar roll hur det utvecklas. Ponera att hans vin var svavlat ganska kraftigt vid buteljeringen t.ex. Då kommer förmodligen inte skillnaderna mellan dom två lagringssätten fram lika tydligt som hos ett vin som svavlats mer varsamt.

Jag har en del Bdx från 80-talet som jag köpte som primörer och på SB. Alla flaskorna kommer från samma låda så man får ju anta att de buteljerats samtidigt och under liknande förhållanden och med vin från samma tank. De har sedan lagrats sida vid sida i samma källare (2 olika) sedan jag tog hem dem. Även om jag ytterst sällan dricker två flaskor samtidigt av samma vin så har det hänt och jag har kunnat konstatera att vinerna visst har stor likhet men att de ibland skiljer sig åt och ibland inte. På flaskorna kan jag också se att nivåerna varierar +/- 1/2-1cm. Jag har också ibland kunnat notera väsentliga skillnader i mognad och karaktär mellan olika flaskor och som inte går att förklara med att en av dom dracks 8-10 månader tidigare än den andra. Den tidsskillnaden har knappast kunnat förklara skillnaden mellan flaskorna. Dom viner som jag noterat detta på är framför allt Pichon-Lalande -78, -79,-85, -86, -89 och -90, Lynch-Bages -86, Cos d'Estournel -85 som jag har haft ganska många av och har kunnat följa rätt väl.

Sen tror jag nog också som du säger att lite långsamma årstidsvariationer knappast är skadligt för ett vins utveckling. Snabba växlingar verkar kunna få gamla trötta korkar att röra sig eller medföra en del läckage vilket ju aldrig är speciellt önskvärt. Till sist verkar nog insikten att "det finns inga bra gamla viner utan bara bra gamla flaskor" vara det som gäller. Vi vet nog egentligen inte så mycket vad det är som får våra små telningar i källaren att ibland utvecklas till njutbara välmognande skatter eller bli till oxiderade lik. Tills dess att ngn kommer med lite mer plausibla förklaringar och förslag än herr Mölstad så kommer nog i alla fall jag att lagra mina viner, svalt, mörkt, vibrationsfritt och fuktigt.:)

En vinkällare har ju dessutom en annan funktion (i alla fall för mig) som inte bara har med lagringen av vinerna att göra utan den löser det logistiska problemet med att hitta ngt gott att dricka till middagen utan att behöva besöka, ja ni vet "butiken-med-världens-bästa-sortiment". Det dräller inte direkt av 80-tals Bdx på SBs hyllor i Partille.
 

ChristianB

DipWSET
Det var kanske det här Mölstad-experimentet du läste om ?
http://www.svd.se/mat-och-vin/vin-ol/sanningar-att-lagga-till-samlingarna_6858405.svd
http://blog.svd.se/vin/2012/02/18/har-ar-bildbevis-pa-bilvinet/

Personligen skulle jag inte dra för stora växlar av hans slutsatser. Kan finnas så väldigt många fler parametrar än lagringen som spelar roll hur det utvecklas. Ponera att hans vin var svavlat ganska kraftigt vid buteljeringen t.ex. Då kommer förmodligen inte skillnaderna mellan dom två lagringssätten fram lika tydligt som hos ett vin som svavlats mer varsamt.

Jag har en del Bdx från 80-talet som jag köpte som primörer och på SB. Alla flaskorna kommer från samma låda så man får ju anta att de buteljerats samtidigt och under liknande förhållanden och med vin från samma tank. De har sedan lagrats sida vid sida i samma källare (2 olika) sedan jag tog hem dem. Även om jag ytterst sällan dricker två flaskor samtidigt av samma vin så har det hänt och jag har kunnat konstatera att vinerna visst har stor likhet men att de ibland skiljer sig åt och ibland inte. På flaskorna kan jag också se att nivåerna varierar +/- 1/2-1cm. Jag har också ibland kunnat notera väsentliga skillnader i mognad och karaktär mellan olika flaskor och som inte går att förklara med att en av dom dracks 8-10 månader tidigare än den andra. Den tidsskillnaden har knappast kunnat förklara skillnaden mellan flaskorna. Dom viner som jag noterat detta på är framför allt Pichon-Lalande -78, -79,-85, -86, -89 och -90, Lynch-Bages -86, Cos d'Estournel -85 som jag har haft ganska många av och har kunnat följa rätt väl.

Sen tror jag nog också som du säger att lite långsamma årstidsvariationer knappast är skadligt för ett vins utveckling. Snabba växlingar verkar kunna få gamla trötta korkar att röra sig eller medföra en del läckage vilket ju aldrig är speciellt önskvärt. Till sist verkar nog insikten att "det finns inga bra gamla viner utan bara bra gamla flaskor" vara det som gäller. Vi vet nog egentligen inte så mycket vad det är som får våra små telningar i källaren att ibland utvecklas till njutbara välmognande skatter eller bli till oxiderade lik. Tills dess att ngn kommer med lite mer plausibla förklaringar och förslag än herr Mölstad så kommer nog i alla fall jag att lagra mina viner, svalt, mörkt, vibrationsfritt och fuktigt.:)

En vinkällare har ju dessutom en annan funktion (i alla fall för mig) som inte bara har med lagringen av vinerna att göra utan den löser det logistiska problemet med att hitta ngt gott att dricka till middagen utan att behöva besöka, ja ni vet "butiken-med-världens-bästa-sortiment". Det dräller inte direkt av 80-tals Bdx på SBs hyllor i Partille.
Tack för det utförliga svaret! Visst var det den där artikeln jag menade; imponerande att du plockade den så där rakt av! Egentligen borde man kanske kunna gissa det själv att viner med samma förutsättningar kan bli olika ändå, men det var väl lite önsketänkande från min sida! ;)

Det har ju också en betydligt större charm att visa upp en vinkällare än att öppna bakluckan på en sommarvarm bil! :p
 

Vino fino

Medlem
Jag håller fullständigt med @chambertin i hans uttömliga svar. Dessa är också mina erfarenheter, även om jag bara haft källare i drygt femton år och inte kan backa upp erfarenheterna på samma vis.

När det gäller clownen Mölstad är han bara en i raden av svenska skribenter (ni vet vilka) vars livsuppgift verkar gå ut på att "avdramatisera vin", "göra det folkligt" osv. Vilket i praktiken innebär att se ner på formell vinkunskap, traditioner, fin vinkultur, exklusiva (och därmed dyra) viner, aldrig prova blint, hylla boxar, ständigt leta efter "brakfynd" bland vin som aldrig kan bli fynd därför att de inte är seriösa representanter för vad vin är och borde vara. Mölstad tillhör den gamla svenska bonntraditionen där man instinktivt reagerar på allt med mindervärdeskomplex och säger, "Vadå Lafite, det går lika bra med selleri"… det går fanimej inte lika bra med selleri. Det går fanimej inte lika bra med bakluckan på en bil.
 

gece

Man vänjer sig.
Måste faktiskt ta MM lite i försvar, numer rör han sig ganska ofta över den magiska hundringen (och tvåhundringen) och speciellt mycket box är det inte längre heller. Visst är han målgruppstillvänd - och vi är inte målgruppen - men han har sina stunder och jag måste säga att jag tycker att han brukar ha rätt vettiga åsikter när han glömmer målgruppen.

Därmed inte sagt att bakluckan är bra källarsubstitut :)
 
Måste faktiskt ta MM lite i försvar, numer rör han sig ganska ofta över den magiska hundringen (och tvåhundringen) och speciellt mycket box är det inte längre heller. Visst är han målgruppstillvänd - och vi är inte målgruppen - men han har sina stunder och jag måste säga att jag tycker att han brukar ha rätt vettiga åsikter när han glömmer målgruppen.

Därmed inte sagt att bakluckan är bra källarsubstitut :)

Mölstad skrev (det tvistas ju om det var verkligen han som höll i pennan) ju tillsammans med Frithiofsson En Värld av Vin som ju är en av de böcker som omdanat vinsverige till viss mån. Nuförtiden känns han väl mest trött och dryg men det är en annan sak.
 
  • Like
Reactions: ZQT

vininfo.nu

Medlem
Mölstad skrev (det tvistas ju om det var verkligen han som höll i pennan) ju tillsammans med Frithiofsson En Värld av Vin...

Om inte min källa är s.k. mytoman så var varken Mölstad eller Frithiofsson med annat till namnen..., dvs vi har en okänd svensk nörd att tacka för "omdaningen" av vinsverige...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
För att återuppta frågan om lagring, för några år sedan fick jag möjligheten att prova en DP (årgång minns jag inte) som visade sig vara ett under av perfektionism. Historien kring flaskan gör det hela intressant då flaskan blev liggande i en motorbåt under 2 år innan den kom till rätta. Ägaren hade helt enkelt tagit med flaskan med en del annan dricka, lagt undan DP'n och sedan glömt den. Så 2 år av värmeväxlingar, rullande m.m. hade om möjligt bara gjort underverk.
 

Mattias Schyberg

Administratör
För att återuppta frågan om lagring, för några år sedan fick jag möjligheten att prova en DP (årgång minns jag inte) som visade sig vara ett under av perfektionism. Historien kring flaskan gör det hela intressant då flaskan blev liggande i en motorbåt under 2 år innan den kom till rätta. Ägaren hade helt enkelt tagit med flaskan med en del annan dricka, lagt undan DP'n och sedan glömt den. Så 2 år av värmeväxlingar, rullande m.m. hade om möjligt bara gjort underverk.
Det är sannerligen en intressant anekdot som även bekräftar att vin inte alltid är så känsligt som man kan tro. Kanske blev det bättre av behandlingen; en snabbare mognad som var positiv, typ? ;)
 
Toppen